POVINNÉ RUČENÍ 2005 Po několika letech růstu sazeb povinného ručení přichystaly letos pojišťovny motoristům příjemný dárek. Sazby totiž neporostou a někdo dokonce zaplatí méně než loni.
POVINNÉ RUČENÍ 2005 Po několika letech růstu sazeb povinného ručení přichystaly letos pojišťovny motoristům příjemný dárek. Sazby totiž neporostou a někdo dokonce zaplatí méně než loni. Po pěti letech od radikální změny systému placení povinného ručení se většina řidičů dostává na hranici maximálního bonusu. V příštím roce tedy zaplatí pouze 75 procent základní sazby. N avíc některé pojišťovny začaly rozlišovat mezi řidiči z velkých měst a z venkova. Ve velkých městech je totiž riziko nehod větší, naopak na venkově klesá. K segmentaci podle místa bydliště přistoupily již loni Allianz a ČSOB Pojišťovna, letos se k nim přidala iUniqua. Posledně jmenovaná pojišťovna poskytuje slevy rovněž majitelům vozidel starších deseti let. Naopak připlatit si budou muset řidiči do 29 let. Do segmentace sazeb tedy začíná vedle bydliště promlouvat i věk a stáří vozidla. Základními kritérii, podle kterých pojišťovny určují výši pojistného, ale nadále zůstávají objem motoru a to, zda motorista v posledních letech havaroval, či nikoliv. ČP: DOBŘÍ ŘIDIČI UŠETŘÍ Největší pojišťovna na trhu - Česká pojišťovna - zatím k jiné než obvyklé segmentaci vozidel podle objemu motoru a jízdy bez nehod nepřistoupila a ani tento krok nechystá. „T i, kteří nehavarují, budou platit méně bez ohledu na místo bydliště,“ říká generální ředitel ČP Ladislav Bartoníček. Jednou ze změn, které pro klienty připravila ČP na příští rok, je zvýšení pojistného plnění u varianty Bonus Exclusive z 50 na 100 milionů korun. Stejně jako u většiny dalších pojišťoven jsou u ČP součástí povinného ručení asistenční služby či doplňující pojištění. KOOPERATIVA: ZLEVŇUJE Maximálně jednoduchý a spravedlivý přístup zvolila pro příští rok Kooperativa. „Chceme opět co nejvíce zvýhodnit zodpovědné řidiče. To znamená, že Kooperativě záleží na tom, jak její klienti jezdí a nikoli, kde jezdí. N aše snaha je, aby byl celý systém maximálně spravedlivý,“ uvedl ředitel marketingu Kooperativy Martin Diviš. Zároveň sdělil, že sazby odrážejí reálnou situaci v jednotlivých kategoriích a ve většině skupin vozidel budou klienti Kooperativy platit méně než doposud. Přes 90 procent klientů Kooperativy bude mít od příštího roku nárok na bonus z povinného ručení. Klienti této pojišťovny obdrží letos spolu s předpisem pojistného poukázku na poskytnutí bezplatných mimořádných asistenčních služeb při poruše vozidla. ČSOB: ROZŠÍŘENÍ REGIONÁLNÍ SEGMENTACE ČSOB Pojišťovna se pro příští rok rozhodla rozšířit zejména regionální segmentaci. Povinné ručení se zvýhodněnými sazbami tak u ní budou moci získat stovky tisíc dalších motoristů. „Segmentace sazeb má mezi klienty velký ohlas a ve třinácti oblastech, kde jsme ji pro letošek zavedli, se prodej povinného ručení meziročně zvýšil v průměru o sto procent,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČSOB Pojišťovny Jeroen van Leeuwen. To je také jeden z důvodů, že se segmentace podle bydliště rozšiřuje ze 13 na 35 regionů. Ceny povinného ručení pro rok 2005 přitom u ČSOB Pojišťovny zůstanou prakticky na stejné výši jako letos. ALLIANZ: VĚTŠINA KLIENTŮ ZAPLATÍ MÉNĚ Většina klientů zaplatí za povinné ručení méně i u Allianz pojišťovny. Sjednáním povinného ručení na internetu získají klienti této pojišťovny desetiprocentní slevu z pojistného. Podle mluvčího pojišťovny Milana Kani pokračuje i Allianz v rozlišení klientů podle rizikovosti. Řidiči z méně rizikových regionů, kteří doposud jezdili bez nehody, proto v příštím roce zaplatí za povinné ručení méně než v roce 2004. „Jedná se o zhruba 70 procent klientů. Významnou novinkou v nabídce Allianz je možnost uzavřít povinné ručení na všech pobočkách Komerční banky. ČPP: POVINNÉ RUČENÍ NA POŠTĚ Česká podnikatelská pojišťovna se snaží nalákat klienty tím, že povinné ručení u tohoto ústavu je možné uzavřít i na pobočkách České pošty. ČPP nerozlišuje regiony dle rizikovosti, stejné pojistné sazby platí po celém území České republiky. Rozhoduje pouze umění pojištěného. „Chceme se zaměřit také na rychlost likvidace pojistných událostí, právě dokončujeme přípravu možnosti likvidace po telefonu,“ řekla Profitu mluvčí ČPP Tereza Fricová. ČPP profituje rovněž ze spolupráce s VZP, v letech 2000 až 2004 nabízela nejnižší základní sazby povinného ručení na českém trhu. UNIQUA: BEZPROBLÉMOVÍ ŘIDIČI PLATÍ MÉNĚ Uniqua pojišťovna chce i nadále podporovat řidiče, kteří jezdí bez nehod. Rozlišuje proto své klienty dle rizikovosti. Tento aspekt nejlépe zohledňuje systém bonus/malus, který bude pojišťovna využívat inadále a který považuje za nejspravedlivější ocenění řidičů za jejich bezpečnou jízdu. Dalším důležitým aspektem pro výši sazby je region, ve kterém je vozidlo přihlášeno. „Regionálně jsme republiku rozdělili na tři celky, a to na Prahu, velká města nad 90 tisíc obyvatel a ostatní,“ informoval generální ředitel této pojišťovny Marek Venuta. Svou roli při stanovování sazeb hraje i stáří vozidla a zda je vozidlo soukromé, či firemní. Pro řidiče do 29 let připravila Uniqua nepříjemné překvapení - zaplatí přirážku 25 procent k základní sazbě pojistného, protože prý jde o velmi rizikovou skupinu. GENERALI A TRIGLAV: PRAKTICKY BEZE ZMĚN **
Důkazem letošního trendu žádných velkých změn v oblasti povinného ručení jsou i zbývající dvě pojišťovny nabízející tento produkt, tedy Generali a Triglav. Obě ponechaly sazby na úrovni letošního roku. „Rozhodli jsme se dát našim klientům dárek k novému roku v podobě nulového navýšení pojistného,“ řekl Profitu vedoucí rezortu pojištění motorových vozidel Generali Ivan Starovič. Obě pojišťovny také sazby stanovují výhradně podle typu vozidla a bezeškodního průběhu.