Za dva roky budeme největšími producenty obilí v Rusku, říká sibiřský magnát
Ruský podnikatel a jeden z nejbohatších mužů Sibiře Alexej Podsochin si s nenápadností hlavu neláme. Na finále soutěže Světový podnikatel roku, kterou v monackém Monte Carlu organizovala společnost Ernst & Young se vítěz ruského kola soutěže většinou pohyboval v bílém obleku značky Armani. Ruce mu přitom zdobily masivní zlaté hodinky a briliantový prsten v hodnotě automobilu střední třídy. Na svůj úspěch je tento byznysmen pocházející z Krasnojarsku náležitě hrdý. Společnost Alpi, kterou založil a je jejím prezidentem, dnes patří k nejvýznamnějším producentům potravin v Rusku.
Alexej Podsochin stejně jako řada známějších ruských oligarchů patří k průkopníkům porevolučního kapitalismu v Ruské federaci. Do projektu, který dnes nese název Asociace obchodních a zemědělských organizací Alpi se spolu s několika obchodními partnery pustil už na sklonku roku 1989. Jeho společnost dnes zaměstnává přes dvacet tisíc lidí a vedle potravin se věnuje velmi široké škále obchodních aktivit sahajících od obchodu s realitami až k financím. “V rámci Alpi fungují v podstatě čtyři samostatné společnosti. Jedna se zabývá zemědělskou produkcí, druhá spravuje síť hypermarketů, třetí se zabývá developmentem a čtvrtou společností je banka Alpi-bank,” sdělil týdeníku EURO ruský Podnikatel roku.
Bohatství z kuřecího masa
Základem bohatství firmy ale stále zůstává zemědělská produkce. Společnost vlastní rozsáhlé pozemky ve východní části Ruska, sedm obřích kuřecích farem a řadu menších chovatelských zařízení a továren. Alpi je díky tomu největším producentem kuřat v Rusku, ročně jich dodá na trh více než osmdesát tisíc tun. “Základem našeho úspěchu byl okamžik, kdy jsme si počátkem devadesátých let uvědomili, že v Rusku není možné koupit čerstvé, chlazené kuřecí maso. Všechno zboží v obchodech bylo totiž mražené,“ vzpomínal v rozhovoru pro týdeník EURO podnikatel. To ve firmě okamžitě pochopili jako velkou obchodní příležitost a jako první zemědělský podnik tak začali dodávat na ruský trh čerstvé drůbeží maso. Dnes je Alpi jedinou společností v Rusku, jejíž produkce drůbeže nese certifikát ISO a která má oprávnění k dovozu masa do Evropské unie. Vedle kuřat produkují farmy vlastněné Alpi také ohromující množství krůtího masa, téměř dvě třetiny celé produkce této suroviny v rámci Ruské federace. Krůtí maso je navíc v Rusku považováno za luxusní zboží a bývá málokdy k dostání, což dává Alpi určitou konkurenční výhodu, protože obchody patřící této firmě jsou tímto zbožím zásobeny neustále. Podsochin v této souvislosti hrdě připomíná, že nejnovější z jeho krůtích farem v městě Jasnogorskaja je v současnosti nejmodernějším chovným zařízením svého druhu na světě a na její výstavbě se podíleli odborníci z Velké Británie, kteří přizpůsobili západní technologie krutým podmínkám sibiřské zimy. Zvířata byla pro chov na farmě dovezena až z Kanady.
Alpi se přitom snaží o pokrytí celé škály procesů, které jsou k produkci nutné; od pěstování krmiva pro zvířata, přes jejich chov a zpracování masa až k nabídce hotových produktů zákazníkům. Zemědělská část koncernu se ale zdaleka nezabývá pouze drůbeží, pod značkou koncernu se vyrábí velká řada produktů: od chleba přes masové konzervy a mléčné výrobky až k ovocným džusům. Firma pod svým názvem uvedla na trh také domácí spotřebiče, sportovní potřeby, oblečení nebo obuv. Jako řada jiného spotřebního zboží se i toto vyrábí v Číně a jiných zemích východní Asie. Všechny tyto výrobky se navíc prodávají výhradně ve vlastních obchodech podniku, kde činí celých šedesát procent nabídky zboží.
O hypermarkety stojí Francouzi
“Dnes máme největší síť hypermarketů a supermarketů na Sibiři,” uvedl Podsochin s tím, že jich společnost vlastní přes osmdesát, což z ní činí jeden z největších maloobchodních řetězců v Rusku. Jednotlivé obchody přitom dosahují velikosti až osmdesát tisíc čtverečních metrů. Hypermarkety ozdobené obrázkem ledního medvěda a logem charakteristické modrožluté barvy, která vzdáleně připomíná obchodní domy Ikea, se podle vedení firmy soustřeďují především na zákazníky s nižšími a středními příjmy. Jejich průměrný zákazník disponuje mzdou ve výši mezi šesti a dvanácti tisíci rublů, tedy asi mezi čtyřmi a osmi tisíci korun. Průměrná mzda se přitom dnes v Rusku pohybuje právě kolem dvanácti tisíc rublů. Tato částka je ale velmi deformovaná ohromnými příjmy mnoha obyvatel velkých měst na západě Ruska, zejména Moskvy, v sibiřském regionu jsou platy výrazně nižší. I tak ovšem o zákazníky soupeří řada firem. Jedním z nejnovějších trumfů Alpi jsou malé zábavní parky, které začala společnost budovat vedle svých hypermarketů. Zahrnují kluziště, která lze vzhledem k sibiřským povětrnostním podmínkám používat velkou část roku, dále různé kolotoče a dětské hrací automaty, které mají podle reklam společnosti udělat z nakupování zábavu pro celou rodinu.
O převzetí sítě prodejen nedávno projevila zájem francouzská společnost Auchan, která chce posílit svou přítomnost v regionu. Podle informací deníku Russia Today za 28 hypermarketů Alpi nabízí kolem půl miliardy dolarů. Za možným prodejem podle ruského deníku Kommersant může stát fakt, že Alpi má značné závazky vůči bankám a začíná mít potíže s jejich splácením.
Chceme expandovat do Číny
Podsochin ovšem žádné potíže nepřiznává a naopak rozvíjí velmi velkorysé plány rozvoje firmy. “Začneme se nyní věnovat především produkci obilovin. Za dva roky chceme být největším producentem obilí v Rusku,” netají ambice podnikatel. Pokud by se jeho plány naplnily a Alpi by skutečně bylo největším dodavatelem obilovin i kuřat v Rusku, stala by se ze společnosti jedna z nejvýznamnějších firem země. Společnost také hodlá výrazně rozšířit svou síť hypermarketů, nikoli ovšem na Západ, do Moskvy nebo Sankt Petěrburgu, kde je již trh poměrně nasycený. “Rádi bychom otevřeli síť hypermarketů v Číně,” rozvíjí šéf Alpi plány na využití hospodářského zázraku v této zemi.
K tomu se přidávají i široké zájmy vedení společnosti mimo potravinářský a zemědělský průmysl. Alpi v posledních letech výrazně investovalo především do nemovitostí. V spoučasnosti staví nebo rekonstruuje dvanáct budov zejména ve velkých městech ruského východu, jako je Novosibirsk, Omsk nebo Kemerovo. Jen výšková budova v posledním z jmenovaných měst by měla poskytnout nájemníkům kancelářskou plochu o rozloze 75 tisíc čtverečních metrů. Další z velkoryse naplánovaných projektů v Novokuzněcku má být jen o málo menší. Podle ruského tisku ovšem stavby těchto moderních domů doprovází časté odklady a posuny termínů. Vedle developerských aktivit je čtvrtým pilířem společnosti banka nazvaná prostě Alpi-bank, která se stejně jako ostatní části podniku zaměřuje především na obyčejné lidi z východní části Ruské federace. Podle Podsochina banka vhodně doplňuje ostatní části firemních aktivit, například vydává kreditní karty, které umožňují svým držitelům využívat řady služeb v hypermarketech stejné značky.
Za svou nejsilnější stránku, která mu pomohla vybudovat obchodní impérium a vyhrát soutěž Podnikatel roku, považuje Alexej Podsochin schopnost rychle se rozhodovat, zvážit všechny alternativy a bleskově zareagovat na vzniklou situaci. Jeho dobrou vlastností je podle vlastních slov také pracovitost, která mu umožňuje trávit celé dny ve firmě a nemuset jezdit na dovolené a trávit čas zbytečnostmi. Přesto ovšem myslí i na zábavu a po vzoru svých “kolegů” z ruského podnikatelského světa nezavrhuje ani nákladné koníčky, jako například podpora sportovních týmů. “V mládí jsem hrával hokej, tak si říkám, že za pár let si možná také koupím nějaký ten klub,” směje se. Pokud se mu podaří splatit dluhy a vytvořit z Alpi největšího producenta potravin v Rusku, pak je takový cíl více než pravděpodobný.