Na východ od Mladé Boleslavi už jsou vidět první potíže automobilek. Na Slovensku nastává velké vystřízlivění, když si loni ve VW Bratislava vystávkovali pěkné platy, ale nikoli budoucnost – letos propustí tři tisíce lidí.
Trochu paradoxně je jedním z nejlepších zdrojů informací o dění v koncernu VW časopis Škodovácký Odborář, z nějž se dozvíte, že o budoucnost každého modelu a nového rozvojového projektu se ve skupině musí tvrdě bojovat, v českém případě o vlajkovou loď značky v podobě Škody Superb.
Ještě nedávno tak nenasytný automobilový „trh budoucnosti“ - Čína - už druhým rokem klesá, za první pololetí meziročně o 12 procent, ale škodovky byly „bity“ víc – jejich tamní prodeje se propadly o čtvrtinu.
Je dobré se u toho trochu zastavit, protože příčiny takhle prudkého poklesu nejsou ani tak v obchodním konfliktu mezi Spojenými státy a Čínou (Čína auta do Ameriky ve statisticky významných objemech nevyváží), a dokonce ani ve zpomalování čínské ekonomiky, jakkoli oba faktory poptávce po autech neprospívají a znervózňují zákazníky.
Čína vsadila ve velkém na elektromobilitu v naději, že tak přeskočí zavedené výrobce z Japonska a Západu, byť mají lepší image jejich zavedených značek a horu patentů navázaných na spalovací motory, převodovky a vše ostatní. Ochrana duševního vlastnictví je něco, co Čína v zájmu odvrácení obchodních konfliktů nemůže ignorovat. Když víte, že prémiové značky Západu na jejich vlastním poli nepředběhnete, pak dává smysl sázka na „elektriku“ a tlak na její rozšiřování všemi možnými způsoby.
Čínská vláda své výrobce tlačí do elektromobility jednak kvótami, předepisujícími stále rostoucí podíl elektromobilů a hybridů, ovšem zákazníky vláda finančně nerozmazluje.
Naopak auta s konvenčními pohony jsou pod tlakem zpřísňování emisních standardů („China VI“, velmi podobné Euro 6), jež sice mají platit od roku 2020, ale provincie a velká města jsou povzbuzovány, aby je přijaly dřív, což mnohé učinily s platností od 1. července.
Výsledkem je, že zákazníci nakupovali a meziročně se v 1. pololetí 2019 prodej elektromobilů (včetně hybridů) zvedl o 57 procent na 617 000, ale celkový odbyt osobních aut a pickupů klesl o 14 procent na 10,1 milionu. Nic není zadarmo, natož pak velké skoky kupředu.
Čtěte další články a komentáře Miroslava Zámečníka