Test
Fiat získal v minulosti částečně špatnou pověst kvůli poruchovosti a špatnému zpracování materiálů ve svých automobilech. Jeho nejnovější malý vůz se s ní snaží bojovat, a zatím se zdá, že mu to půjde dobře. Pandou se totiž turínské automobilce podařilo zákazníkům připomenout nejen stejnojmenného předchůdce z osmdesátých let, ale i své nadání pro výrobu malých aut do města.
Týdeník EURO měl na testování k dispozici jednu z nejdražších verzí s téměř úplnou výbavou a benzinovým agregátem o obsahu 1,2 litru. Dvanáctistovka s výkonem 60 koní malé Pandě stačí k dosažení asi 160kilometrové rychlosti. Na sto kilometrů za hodinu se auto dostane za čtrnáct vteřin, alespoň pokud v něm sedí pouze řidič.
Za běžného chodu je motor sympaticky utlumený a do interiéru hluk od něj neproniká. Pouze při výraznějším sešlápnutí pedálu plynu se kolem čtyř tisíc otáček ozývá dunění, což při zařazeném pátém převodovém stupni znamená rychlost nad 140 kilometrů za hodinu. Po dalších dvou stech otáčkách však dunění opět zmizí. Řízení usnadňuje řadicí páka, která je součástí přístrojové desky a leží blízko volantu. Stupně převodovky zapadají přesně podle přání řidiče.
Pozici za volantem charakterizuje slovo přehled. Z výše umístěného sedadla je výhled na všechny strany výborný, a to se dá jeho poloha dále zvyšovat. Je kvůli tomu například velmi špatně dosažitelný popelník, neboť leží nízko na podlaze, ale výhody převažují.
Specialitou Fiatu v malých vozech je tlačítko s nápisem City. Posilovač řízení po jeho zamáčknutí začíná fungovat na maximální výkon, takže se dá volantem Pandy otáčet i malíčkem. Potíže však zatáčení nepředstavuje ani bez jeho použití díky nízké hmotnosti auta.
Panda je v ideálním případě vozem pro dva lidi. Něco málo přes dvě stě litrů v zavazadlovém prostoru na nákupy nebo převoz několika tašek stačí, při sklopení zadních sedadel se prostor rozšíří na 775 litrů. Čtyři cestující sice mají nadbytek prostoru v oblasti hlavy, ale nohy si při plném obsazení vozu pohodlí příliš neužijí.
Prostornost docílená díky vyšší karoserii je vykoupena větším náklonem v zatáčkách při vyšších rychlostech. Pro řidiče je ale daleko důležitější mrštnost ve městském provozu, a tou nová Panda disponuje. S autíčkem o délce 3,5 metru se snadno parkuje a otáčí na nejtěsnějších místech.
Pokud se Fiatu podaří vyrábět modely stejně kvalitně jako v případě Pandy, má ještě možnost ze svých současných finančních problémů vybřednout. S cenou začínající mírně nad dvousettisícovou hranicí totiž nabízí jedno z nejlepších malých aut
Fiat Panda 1,2 Emotion
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1242 cm3
Max. výkon 44 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 155 km/h
Průměrná spotřeba 5,6 litru na 100 km
Základní cena 299 900 Kč
Klady
- živý agregát
- nízká cena
- obratnost při řízení
Zápory
- dunění motoru ve vyšších otáčkách
- špatně dostupný popelník
- větší náklon v zatáčkách