Test
Občas je lepší sáhnout si na dno, než se trvale plácat v průměru. Alespoň v případě Fiatu se to, jak se zdá, vyplatilo. Automobilka se s uvedením nové Pandy rozjela a výrazně přibrzdit ji nedokázala ani nedávná jednadvacetidenní stávka, jež ji bude stát ve druhém čtvrtletí 40 až 50 milionů eur na provozním zisku. Druhým modelem, který se drží nového umírněného stylu turínského výrobce, je Idea.
Při prozkoumávání prostorného interiéru se člověk nemůže zbavit pocitu, že ve Fiatu během vymýšlení názvu omylem zaměnili písmeno K za D. Ze všeho nejvíc totiž vůz uvnitř připomíná skládačky švédského výrobce nábytku, čímž se dotahuje na momentálního premianta ve třídě menších kompaktních MPV Opel Meriva. Zadní řadu dělených sedadel lze posunout dopředu o šestnáct centimetrů, a zvětšit tak skromný 320litrový zavazadlový prostor. Přední sedačky se dají sklápět, díky čemuž se z nich stávají praktické stolečky.
Kabina navíc oplývá slušným počtem netradičně umístěných úložných schránek. Dvě leží na palubní desce před řidičem i spolujezdcem, další prostory na odkládání jsou třeba nad slunečními clonami pod střechou. Strop nad ruční brzdou navíc skrývá malé zpětné zrcátko, v němž se dají sledovat zadní sedadla a případně děti, jak si zkoušejí během jízdy jejich variabilitu.
Přestože je zpracování materiálů v kabině o několik tříd výše, než bývalo u firmy zvykem, oproti Pandě je mírným zklamáním. Ve Fiatu sice opětovně dokazují, že světle šedé plasty mohou vypadat skvěle, zvláště když s nimi ladí čalounění, avšak tu a tam některý z nich nelícoval a v testovaném voze se ozývalo nepříjemné skřípání.
Týdeník EURO vyzkoušel verzi s benzinovou čtrnáctistovkou, která je s maximálním výkonem 95 koní sympaticky živá. Dynamickému pocitu z jízdy napomáhá řadicí páka umístěná blízko volantu coby součást přístrojové desky, stejně jako velký rejd, díky němuž je hlavně ve městě Idea velmi mrštná. Městskému zaměření odpovídá také elektrický posilovač řízení, který je až příliš vehementní. A to zbytečně, protože jeho účinnost se dá ještě zvýšit stisknutím tlačítka City.
Přeposilované řízení se naopak ukazuje jako nevýhoda na okresních silnicích, kde řidič potřebuje větší kontakt s vozovkou. Tvrdit, že se Fiat Idea v zatáčkách nenaklání, by bylo pošetilé, ale jejich průjezdy zvládá i při vyšších rychlostech bez potíží. Podvozek se chová naprosto nezáludně a jízda s ním může být hodně zábavná. Na dálnici automobilu nejvíce sedí rychlosti do 140 kilometrů za hodinu – je pohodlný, hluk od proudícího vzduchu se drží na přijatelné úrovni a spotřeba na sto kilometrů krouží okolo sedmilitrové hranice.
Fiat Idea 1,4 16V
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1368 cm3
Max. výkon 70 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Průměrná spotřeba 6,6 litru na 100 km
Základní cena 406 900 Kč
Klady
- variabilita vnitřního uspořádání
- množství úložných schránek
- živý a přitom úsporný motor
Zápory
- páčky pod volantem jsou daleko od jeho věnce
- příliš účinný posilovač řízení
- horší zpracování interiéru