Menu Zavřít

MULTITRONIC I PRO SLABŠÍ VOZY

1. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Audi

PRAHA – Bezstupňová převodovka multitronic, která spojuje vlastnosti tradičních samočinných i manuálních převodovek, se až dosud dodávala pouze do vozů modelové řady Audi A6/A6 Avant se silnými zážehovými šestiválci. Nyní se multitronic začal objevovat i ve verzích s přeplňovaným čtyřválcem 1.8 T o výkonu 110 kilowattů. Tyto vozy mají navíc sériově dodávaný elektronický stabilizační systém ESP.

Multitronic je ve své podstatě elektronicky řízeným variátorem. Na rozdíl od známých systémů CVT (Continuously Variable Transmission) však používá řadu vylepšených prvků, jako je například speciální článkový řetěz, který je schopný přenášet i velmi vysoké výkony, respektive točivé momenty, což až dosud výrazně limitovalo nasazení variátorů do vozů vyšších tříd.

Výrobce uvádí, že Multitronic překonává svými šesti virtuálními rychlostními stupni všechny dosud známé samočinné převodovky mimořádně širokým rozpětím převodových poměrů. O změnu převodového poměru se stará speciálně konstruovaný dvojitý hydraulický píst, který reaguje velmi rychle a přesně na pokyny řídicí elektronické jednotky. Ta shromažďuje a porovnává řadu provozních dat a informací.

Elektronický řídicí systém bezstupňové převodovky multitronic například zvolí „těžký výsledný převod při klidné jízdě ustálenou rychlostí přes 60 kilometrů v hodině. Díky tomu má být jízda velmi hospodárná. Pokud však řidič prudce sešlápne pedál plynu až k podlaze, řídicí procesor bleskově navolí v převodovce lehký převodový poměr, aby se motor mohl rychle dostat do vysokých otáček, v nichž dává maximální výkon. Při běžné jízdě multitronic volí optimální převodový poměr mezi těmito dvěma extrémními polohami.

Příjemným doplňkem této automatické převodovky je možnost manuálně „řadit šest pevně definovaných virtuálních rychlostních stupňů. Pro jejich manuální volbu lze využít také volantu, který umožňuje ovládání dvěma integrovanými kolébkovými spínači vlevo a vpravo, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu.

Vyspělý řídicí systém převodovky multitronic má zajistit nejenom komfortní jízdu bez obvyklého mírného škubání vozu při každém přeřazení, ale i výborné jízdní výkony a velmi nízkou spotřebu. Audi A6 s motorem 1.8 T zrychluje z klidu na rychlost 100 km/h s touto převodovkou za 9,6 sekundy , což je o 0,1 sekundy rychleji než vůz se standardní manuální pětistupňovou převodovkou. Průměrná spotřeba vozu s multitronicem – 8,5 l/100 km – je stejná jako u modelu s mechanickou převodovkou.

V bohaté standardní výbavě vozů Audi A6 s motorem 1.8 T

MMF24

/110 kW a převodovkou multitronic nechybí ani elektronický stabilizační systém ESP. Tento systém díky citlivým senzorům a vyspělé elektronice rozezná okamžik, kdy se vůz začíná blížit ke hranici stability. V tom okamžiku ESP cíleným zásahem do práce motoru a přibrzděním některého z kol vyvolá stáčivý moment, který vrátí automobil do stabilního stavu. Cena vozů Audi A6 1.8 T s převodovkou multitronic činí 1 325 100 korun, respektive 1 410 400 korun za verzi Avant.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).