Nedávno se odehrála diskuse, zda je DPH způsobilým výdajem v rámci čerpání evropských prostředků z Programu rozvoje venkova (PRV). Česká republika musela uznat upřesněný výklad Evropské komise článku 71 Nařízení Rady (ES) č. 1698/2005 o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EZFRV).
Nezpůsobilý výdaj
Dle článku 71 odstavce 3a není DPH způsobilým výdajem. S výjimkou DPH bez nároku na odpočet daně, kterou skutečně a s konečnou platností nesou jiní příjemci než osoby nepovinné k dani, které definuje zákon o DPH jako orgány veřejné správy.
PRV není jediným dotačním programem, v němž se příjemce musí detailně zabývat tím, zda DPH, které bude muset zaplatit v rámci nákupu služeb a zboží za dotaci, je způsobilým výdajem. V jiných dotačních programech, například Evropském fondu pro regionální rozvoj nebo Evropském sociálním fondu, se DPH stává nezpůsobilým výdajem, pouze pokud žadatel o dotaci má u konkrétního nákladu nárok na odpočet. Tehdy si DPH uplatní standardně v daňovém přiznání. Pokud žadateli zákon o DPH nárok na odpočet neumožňuje, DPH je hrazena z prostředků dotace. Stejná logika bohužel není zakomponována v článku 71 Nařízení Rady (ES) č. 1698/2005.
Žadatelé
Je nutné pozorně číst článek 71 odstavec 3a a zároveň si prostudovat, kdo jsou žadatelé o dotaci PRV. Přehled žadatelů v rámci pátého kola žádostí lze nalézt na webových stránkách Státního zemědělského intervenčního fondu. Jde většinou o obce, města, mikroregiony nebo dobrovolné svazky obcí. Všechny jsou považovány při výkonu působností v oblasti veřejné správy za osoby nepovinné k dani a dle článku 71 odstavce 3a nemohou zahrnout DPH do způsobilých výdajů. Platí pro ostatní žadatele stejné podmínky?
V pátém kole dotačního programu přibližně 70 žádostí podal jiný žadatel než orgán veřejné správy. Jde o žádosti od občanských sdružení, obecně prospěšných společností, nadací, nadačních fondů, farních sborů a farností. Tato druhá skupina žadatelů by však měla být považována za příjemce, kteří jsou „jiní než osoby nepovinné k dani“, jež definuje český zákon o DPH jako orgán veřejné správy. Pokud u těchto žadatelů dle tohoto zákona bude DPH bez nároku na odpočet, budou si moci výdaj zahrnout do způsobilých, a tudíž bude financován z dotačních prostředků.
Z uvedeného je zřejmé, že existuje diskriminace v neprospěch obcí. A naopak ostatní žadatelé jsou pravděpodobně zvýhodněni. Nabízí se tedy otázka, zda změna žadatele z obce například na nadaci by umožnila považovat DPH za uznatelný výdaj, pokud by byly splněny všechny ostatní současné dotační podmínky pro získání dotace PRV.
Změna zákona
Dalším nástrojem k uznání DPH, které v příštím kole dotačního programu PRV bude pro obce znamenat nezpůsobilý výdaj, je změna zákona. Zákon o DPH nabízí v paragrafu 81 takzvaný institut vrácení DPH v rámci zahraniční pomoci. Tento paragraf historicky umožňoval vrátit DPH pouze u programů předvstupní pomoci financovaných ze zdrojů Evropské unie. U jiných programů to však neumožňoval. Byl však už jednou úspěšně novelizován a rozšířen ve prospěch vysokých škol a jiných institucí výzkumu a vývoje – v říjnu 2007.
Vysoké školy a jiné instituce výzkumu a vývoje žádají také o evropské dotace, například ze sedmého rámcového programu. Tento dotační program považuje DPH a jiné nepřímé daně za nezpůsobilé. Do října 2007 byli žadatelé o evropské prostředky ze zdrojů na podporu projektů výzkumu a vývoje v podobné situaci jako dnes obce. A museli DPH financovat z vlastních zdrojů. Až novela zákona o DPH umožnila žádat o DPH nazpět – od České republiky. Pokud by obce byly schopny docílit změny zákona o DPH stejně jako v roce 2007 vysoké školy a jiné instituce výzkumu a paragraf 81 by byl v jejich prospěch rozšířen, vyřešil by se tím pro ně problém nezpůsobilého výdaje DPH dotačního programu PRV.