MAJITELÉ FIRMY PAPIRIUS: Zakladatelé firmy Papirius mají v podniku stejně silné slovo. I když se spolu stýkají prakticky denně, ponorkovou nemoc ještě nemají. Jejich příklad dokazuje, že pokud si kamarádi ve firmě dobře rozdělí role, může spolupráce fungovat.
MAJITELÉ FIRMY PAPIRIUS:
**Zakladatelé firmy Papirius mají v podniku stejně silné slovo. I když se spolu stýkají prakticky denně, ponorkovou nemoc ještě nemají. Jejich příklad dokazuje, že pokud si kamarádi ve firmě dobře rozdělí role, může spolupráce fungovat.
Známe se asi od šestnácti let. Poprvé jsme se setkali na kurzu racionálního čtení, který pořádal David Gruber,“ vzpomíná zakladatel a spolumajitel Papiriusu Petr Sýkora. Dnes má spolu s Janem Černým největší firmu svého druhu ve střední a východní Evropě s více než miliardovým obratem, čtyřmi stovkami zaměstnanců a třiceti tisíci zákazníky. Dodávají jim kancelářské vybavení, včetně papíru, tužek, náplní do tiskáren či balené pitné vody.
Jako zakladatelé a majitelé mají ve firmě hlavní slovo. Každý z nich ale jinou parketu, na které dominuje sám. „Petr se věnuje lidským zdrojům, obchodu, marketingu a financím. Já mám na starosti logistiku, IT, zákaznický servis a zázemí firmy. Strategická rozhodnutí a zahraniční expanzi děláme společně,“ říká Jan Černý. Důvodem jejich dlouhodobé spolupráce je prý fakt, že každý z nich je úplně jiný, a tím se vzájemně doplňují.
Přestože se oba vídají prakticky denně, jsou stále přátelé. Nejezdí spolu sice na žádné módní teambuildingové akce, přesto spolu občas zajdou třeba do posilovny. Na dovolenou však jezdí séparé. Zatímco Jana Černého potkáte spíše ve městě, Petra Sýkoru na horách. „Ale je to v pořádku, nemusíme se vidět čtyřiadvacet hodin denně,“ glosuje Sýkora.
Oba si natolik důvěřují, že nemají potřebu nějak smluvně ošetřit svůj případný rozchod. „Proto nám nezbývá než se vždycky dohodnout,“ shodně konstatují oba dva. A pokud se stane, že nemohou najít kompromis, přizvou k jednání další kolegy. „O věci diskutujeme, pak se k jedné variantě přikloníme a už se k celé věci nevracíme,“ vysvětluje Sýkora. Své plány na další podnikání nechtějí příliš šířit. Naposledy obsadili trh v Litvě, čímž se Papirius stal vedoucí firmou dodávající kancelářský materiál v tomto regionu.
Nyní podle vlastních slov pečlivě vyhledávají vhodné příležitosti pro vstup do některé z dalších zemí střední a východní Evropy. Zejména se chtějí zaměřit na Chorvatsko, Rumunsko, Bulharsko nebo Lotyšsko.