Menu Zavřít

Může nový ředitel dát Bertelsmann dohromady?

26. 2. 2002
Autor: Euro.cz

Požadavek na škrty v nákladech narazí na nezávislé šéfy divizí

V době kdy se ředitel rozvoje společnosti Bertelsmann Ewald Walgenbach přel s managementem konkurenční Kirch Group kvůli nesnadnému partnerství v německé „pay TV“, měla jeho žena těsně před porodem. Zprávu, že ta chvíle už přišla, dostal uprostřed tvrdé výměny názorů. Z jednání nedaleko Mnichova spěchal zpět na sever do Güterslohu, kde sídlí ředitelství Bertelsmannu. Do porodní místnosti dorazil několik minut poté, co se narodil jeho druhý syn.

EBF24

Stalo se to v roce 1994, těsně poté, co Walgenbach do firmy přišel. Stejný stupeň obětavosti však německá společnost, která je vlastníkem BMG Music, televize RTL Group a vydavatelství Random House, očekává od svého vrcholového vedení i dnes. Přesčasy jsou stále nepsaným zákonem. Přesto firma Bertelsmann zůstala věrná svým kořenům. V devatenáctém století začínala jako vydavatel bible a stále se drží tradičního, že „otcové mají být u svých rodin, když je to potřeba“. Pro Walgenbacha (43) bude nyní balancování mezi firemními a rodinnými povinnostmi ještě náročnější. Šestého února byl jmenován hlavním provozním ředitelem - prvním v historii Bertelsmannu. Na papíře je jeho úkol snadný: snížit náklady, zvýšit ziskovost a připravit společnost na možný vstup na burzu v roce 2005. Z praktického hlediska je to ale obrovský úkol.
Přestože Bertelsmann oznámil v minulém fiskálním roce zisk 844 milionů dolarů při obratu 17,4 miliardy dolarů, na provozní úrovni má při bližším pohledu nemalé problémy. Příjmy z reklamy se razantně snížily, což poškozuje televizní a tiskové části společnosti. Hudební divize se snaží udržet náklady na uzdě a vrátit se k zisku. Pokud se z příjmů Bertelsmannu oddělí tři miliardy dolarů získané prodejem aktiv, a to hlavně za podíl v AOL Europe, je výsledovka z loňského roku záporná. Aby se firma dostala zpět do černých čísel, musí Walgenbach neúnavně dohlížet na chabě fungující jednotky, jako jsou knižní a hudební kluby. Walgenbachovi spolupracovníci se domnívají, že se jejich firma bude nyní snažit prodat nebo zavřít vše, co nebude mít šanci na zlepšení.
Walgenbach má být v nové funkci posilou. Přetížený generální ředitel Thomas Middelhoff připustil, že potřebuje pomoc, aby dosáhl zvratu. Nově zřízená pozice provozního ředitele je přesto choulostivá. Šéfové divizí u Bertelsmannu jsou zvyklí dělat, co si zamanou. Tento systém sice podporuje podnikatelského ducha, ale znesnadňuje kontrolu nákladů a někdy vede k povážlivému nedostatku kooperace. Jeden notoricky známý případ: RTL Group přišla se soutěží pro hledání mladých pěveckých talentů. Vítězi se stala popová pětice No Angels a její debutové album se vloni dostalo na vrchol německých hitparád. Skvělé - jenže desku nevydala BMG, ale konkurenční Universal Music Group.
Znalci poměrů vtipkují, že Walgenbach nyní musí „spojit“ Bertelsmann do jedné společnosti. Má doktorát z oboru genetiky rostlin, ale bude muset předvést značné umění v oblasti firemní kultury, aby přiměl oddělená panství mediálního obra ke spolupráci. „Pokud někdo dokáže s touto situací něco udělat, je to on,“ říká viceprezidentka mnichovské Boston Consulting Group (BCG) Antonella Mei-Pochtler. Walgenbacha zná od konce osmdesátých let, kdy pro BCG pracoval. K tomu, by prokázal své kvality, bude mít jedinečnou příležitost – blíží se pětadvacáté výročí smrti Elvise Presleyho a BMG vlastní práva k jeho nahrávkám. Knižní, časopisová, televizní i nahrávací divize firmy mají skvělou možnost provázat a koordinovat svůj mediální útok.
Walgenbach má výhodu, že čelil podobným výzvám už na předchozím postu provozního ředitele nejziskovější divize Bertelsmannu, lucemburské RTL Group. Jeho bývalí spolupracovníci říkají, že jde do konfliktů, když je potřeba. Zároveň mu ovšem nechybí zkušenost, jak zachovat tvář při zahlazování sporů. Chválí ho dokonce i konkurenti. „Mohu o něm říci pouze dobré,“ říká bývalý šéf řízení operací Kirchovy digitální pay-TV Gottfried Zmeck. Otázkou je, kde Walgenbach najde čas na splnění nových povinností. Lidé z firmy o něm říkají, že pracovní den začíná v osm hodin ráno a často končí okolo jedenácté večer. Stále při tom stihne běhat 40 kilometrů týdně, občas jezdí na kole a samozřejmě tráví čas se svými dvěma syny, kterým je nyní 7 a 10 let. A nyní bude rodina Bertelsmannu na jeho čas a pozornost ještě náročnější.

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).