Menu Zavřít

Vagon, v němž se rozhodovalo o okupaci Československa, koupilo technické muzeum

26. 7. 2018
Autor: Ondřej Stratilík

Přesně před padesáti lety proběhlo na nádraží v Čierné nad Tisou čtyřdenní jednání československých a sovětských pohlavárů. Jeden z vozů soupravy Alexandra Dubčeka nyní získalo Národní technické muzeum.

„Vagon jsme koupili za 770 tisíc korun,“ potvrzuje Adam Dušek, mluvčí muzea. Těžký modrý vůz s nápisem Salon pod okny a olověnou podlahou chránící státníky uvnitř před jaderným výbuchem byl doteď v majetku Českých drah. Východoněmecký podnik z města Bautzen jej dodal v roce 1968.

Uvnitř nadstandardně vybaveného vozu je několik ložnic, konferenční místnost s dlouhým stolem, kuchyně i ne právě malá koupelna, kde se mohli cestující osprchovat.

Vůz byl prioritně určený pro cesty prezidentů Ludvíka Svobody a Gustava Husáka, ale využila jej i delegace ÚV KSČ v čele s prvním tajemníkem Alexandrem Dubčekem, když na konci července 1968 vyrazila z Prahy do jihoslovenského města Čierná nad Tisou. Tam chtěla československá delegace uklidnit sovětské soudruhy v čele s Leonidem Brežněvem a dokázat, že má reformní proces v republice ve vlastních rukou. Rozhovory trvající od 29. července do 1. srpna ale nikam nevedly. O necelé tři týdny později - v noci z 20. na 21. srpna - zahájila vojska Varšavské smlouvy okupaci Československa.

Salonní vagon je nyní součástí Prezidentského vlaku, který objíždí česká a slovenská města. Od 7. do 8. srpna bude k vidění v Plzni, od 21. srpna v Chomutově a třeba od 28. srpna na Masarykově nádraží v Praze.

MM25_AI

Pouť začala. Historický Prezidentský vlak křižuje Česko i Slovensko

Výstavní vagon vyrobila továrna Ringhoffer jako dárek pro TGM k jeho osmdesátým narozeninám v roce 1930.

Přečtěte si také:

Kolben, Škoda, Baťa. Podnikatelské dynastie to měly ve 20. století těžké

Ve jménu císaře i republiky. Největším zlodějem majetku v historii je stát

Jen ty mašiny roztlučme aneb Proč textilky přiváděly lidi do náruče komunismu


  • Našli jste v článku chybu?