Menu Zavřít

My nic, my děláme tunely

11. 11. 2013
Autor: Euro.cz

Zpackané tendry na výstavbu metra mohou vyjít Prahu draho. Problém budou hasit představitelé města při jednání se zástupci Evropské investiční banky

Ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) Jaroslav Ďuriš svolal minulý týden tiskovou konferenci. O chybách při výstavbě metra A hovořil, jako by se vlastně nic nestalo. Ono se ale děje.

Výsledkem odfláknuté práce DPP (ať už úmyslně, či neúmyslně) je korekce, která je virtuální pokutou. Dotace pro DPP zůstává na úrovni 7,4 miliardy korun, snížila se pouze maximální výše prostředků, které by teoreticky mohl podnik čerpat, a to o 4,5 miliardy. O čtvrtinu by měly být také kráceny faktury určené k proplacení, které se týkají těchto pochybných tendrů. Stačí ale předložit více faktur a dopravní podnik bude „na svém“.

Ministerstvo dopravy jako řídící orgán operačního programu ještě definitivně nevypořádalo námitky DPP. V nejbližší době tak ale učiní a svůj letní verdikt o korekci dotace potvrdí. Dopravní podnik sice o peníze nepřijde, nicméně podstata se nemění. Tendry na výstavbu metra byly zpackané.

Kdyby ministerští úředníci nenadělili dopravnímu podniku korekci teď, udělali by to za ně o něco později bruselští kontroloři. Po pár auditech Evropské komise a Evropského účetního dvora už totiž na ministerstvu vědí, že ignorování připomínek se nevyplácí.

Politici z pražské radnice a management dopravního podniku se to budou muset teprve naučit.

Jistota osminásobku Ministerstvo dopravy si letos důkladně posvítilo na soutěže, při nichž dopravní podnik přiklepl zakázku v hodnotě 13,6 miliardy na výstavbu pokračování podzemní dráhy z Dejvic do Motola Metrostavu s Hochtiefem, dodávku technologie za 3,7 miliardy firmě Skanska a projektování trasy společnosti Metroprojekt. Kontrola odhalila, že řada požadavků na soutěžící byla potenciálně diskriminační a mohla ovlivnit výsledné ceny.

Přestože si zadávací dokumentaci k zakázce na technologickou část metra s předpokládanou cenou tři miliardy vyzvedlo deset firem, nabídku podaly pouze čtyři stavební kolosy. Není divu. Dopravní podnik si v kvalifikačních kritériích stanovil podmínku sedmimiliardového ročního obratu, na němž se technologické práce měly podílet alespoň 1,5 miliardy. Požadavek byl osmkrát vyšší, než u čtyřleté zakázky odpovídalo ročnímu plnění. Ani jeden z největších tuzemských dodavatelů technologických zařízení – společnost Eltodo – se s takovými požadavky nepopasoval. Osminásobně nadsazený obrat (20 miliard) žádal podle ministerstva dopravy DPP i v soutěži na stavební část s předpokládanou cenou 13 miliard. Požadované reference navíc mnoho firem předložit nemohlo.

Uchazeč musel mít za sebou minimálně jednu stavbu s raženými tunely za deset miliard v husté zástavbě jako generální dodavatel a zároveň v posledních pěti letech pracovat na třech ražených stavbách, pokaždé za alespoň pět miliard. DPP zároveň vyžadoval, aby 22 klíčových zaměstnanců dodavatele mluvilo česky, a nepřipouštěl využití překladatele. V hodnoticích kritériích se potom vyskytla vágní formulace, že maximální počet bodů bude u kritéria „plán organizace výstavby“ s čtyřicetiprocentní vahou udělen, pokud bude splněno „nadstandardně a k plné spokojenosti zadavatele“. Jak vypadá plná spokojenost zadavatele, dokument nespecifikoval. Chyby v tendrech na stavební i technologické části potrestala ministerská kontrola 25procentní korekcí. Stoprocentní korekci potom navrhlo ministerstvo za nezákonné zadání zpracování projektové dokumentace bez otevřené soutěže. Dopravní podnik totiž použil oblíbený fígl v projekční branži: nezajistil si práva k dokumentaci pro územní rozhodnutí a stavební povolení, takže mu „nezbylo“ než zadat další zakázku za 78 milionů taktéž Metroprojektu. Jelikož ale „nouzi“ způsobil sám, nesplnil zákonné požadavky pro jednací řízení bez uveřejnění.

Vše je OK, ale může za to Dvořák Bylo by chybou neptat se, kdo za nepořádek v DPP může. A stejně tak by bylo záhodno objasnit roli společnosti Inženýring dopravních staveb (IDS), jejíž kritici včetně nedávno vyhozeného interního auditora DPP Lukáše Wagenknechta mají v DPP krátkou životnost (více v rozhovoru s Lukášem Wagenknechtem na str. 44). IDS totiž kromě stavebního dozoru při výstavbě áčka připravoval výběrová řízení. Jenomže IDS odpovědnost hází na bývalého ředitele Martina Dvořáka. „IDS skutečně připravuje odbornou a technickou dokumentaci pro zadávací řízení, vyhodnocuje došlé nabídky a podobně. Obchodní podmínky však určuje vždy pouze zadavatel, který je v tomto případě v osobě tehdejšího generálního ředitele Dopravního podniku hlavního města Prahy Martina Dvořáka také stvrdil svým podpisem,“ prohlašuje zástupce IDS Pavel Kočiš. Nezbývá než dodat, že i kdyby tomu tak bylo, měl IDS dopravní podnik na toxické podmínky písemně upozornit.

Ředitel DPP Jaroslav Ďuriš společnosti IDS nic nevytýká. Naopak byl to on, kdo Wagenknechta vyhodil. Podle Ďuriše podmínky nebyly diskriminační a ministerstvo dopravy postupuje retrospektivně. Ministerstvo nicméně neuplatnilo zpětně nová pravidla, pouze začalo tendry po několika bruselských „šťouchancích“ kontrolovat pečlivěji. „Po auditech Evropského účetního dvora a Evropské komise, které proběhly v letech 2011 a 2012 na jiných projektech, byl přístup k provádění kontrol označen za nedostatečný a řídící orgán Operačního programu Doprava musel upravit svůj kontrolní systém a přehodnotit svůj přístup ke kontrolám zákona o veřejných zakázkách,“ vysvětluje Ondřej Papež z ministerstva dopravy.

Virtuální korekce se navíc může brzy proměnit v bolestný finanční dopad. Ministerstvo dopravy totiž korekcí konstatovalo, že byl porušen zákon o veřejných zakázkách.

A to znamená, že město Praha porušilo podmínky úvěrové smlouvy s Evropskou investiční bankou (EIB). Od té si město vzalo na výstavbu metra jedenáctimiliardovou půjčku. Ačkoli o nebezpečí zesplatnění úvěru zatím politikové veřejně nemluví, příští týden by se měli představitelé Prahy sejít se zástupci banky. Pokud se nepodaří nalézt gentlemanskou dohodu, aby si EIB nepošramotila pověst a Praha příliš nekrvácela, bude tunel do Motola otřásat Mariánským náměstím dřív, než se čekalo.

bitcoin_skoleni

Kdyby ministerští úředníci nenadělili dopravnímu podniku korekci teď, udělali by to za ně o něco později bruselští kontroloři

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?