Entropa Davida Černého
Česká republika se dostala do hlavních zpráv světových médií. Zatímco v období před předáním štafety předsednictví se o nás v náhlých vzedmutích psalo a mluvilo v zahraničí tu a tam pouze ve vypjatých situacích – ať již v souvislosti s euroskeptickými výroky prezidenta Klause či kvůli vlajce Evropské unie, nyní, po třech týdnech v unijním čele, jsme konečně všechny zaujali naplno. A čímpak? Českým poněkud křupanským humorem, vyjádřeným již sloganem předsednictví My vám to osladíme, který dopadl na evropskou půdu s velkým humbukem a poněkud neelegantně v podobě gigantické plastiky Davida Černého nazvané Entropa.
Dílo, které má zdobit sídlo Rady Evropské unie v Bruselu, zadal přímo u konceptuálního umělce místopředseda vlády pro evropské záležitosti Alexandr Vondra a český stát si ho od kontroverzního výtvarníka pouze pronajal na půlrok našeho předsednictví. Hlavní český koordinátor pro předsednictví Vondra si tak na svá bedra vzal úkol za všechny Čechy zprostředkovat Evropě náš pohled na unii. Objednaný obří objekt měl znázorňovat formou puzzle 27 členských zemí. Podle slov autora mělo jít o „hravou analýzu národních stereotypů a originální charakteristiku jednotlivých kulturních identit“. Vicepremiér Vondra zase charakterizoval dlouho utajované dílo slovy: „Sochařství a umění obecně může promlouvat, když slova selžou. V souladu s mottem českého předsednictví Evropa bez bariér jsme dali 27 umělcům příležitost ke svobodnému vyjádření jako důkaz toho, že v dnešní Evropě není místo pro cenzuru.“ Tajemná plastika byla převezena do Bruselu a nainstalována.
Český šlendrián
Avšak ještě před oficiální prezentací nastaly nečekané události. Ukázalo se, že dílo bylo zadáno zřejmě v tradici českých pivních sedánků jako výsledek kamarádství některých politiků s umělci. Autor dostal absolutně volný prostor, nikdo jeho práci průběžně nesledoval, takže nebylo možné dopředu odhadnout, kudy se vývoj ubírá. Proto se není čemu divit, že výsledek zadavatele projektu překvapil a vyvolal vlnu nevole i nejrůznější reakce představitelů některých evropských zemí. Vicepremiér a mnozí další byli evidentně zaskočeni uměleckým posunem, který projekt zaznamenal v intencích českého šlendriánství.
Entropa jednoduchým a prvoplánovým způsobem ilustruje předsudky nás Evropanů, či spíše nás Čechů, o jednotlivých zemích EU. Má-li umění spoléhat na inteligenci a senzibilitu svého přijímatele, k pochopení českého díla nebylo třeba příliš hlubokého zamyšlení či citového a estetického vkladu, což dokazuje i rychlost reakcí některých dotčených evropských kolegů. Umělecké dílo promluvilo sice jednoduše, ale účinek musel dovysvětlit jak autor, tak posléze vicepremiér. K údivu všech se ukázalo, že jediným autorem, který dostal od českého vicepremiéra příležitost svobodně se vyjádřit, byl v tomto případě David Černý. „Myslel jsem si, že to bude taková trochu legrace,“ vysvětloval. Dalších 26 deklarovaných umělců, kteří měli naplnit jeho koncept, a vyjádřit se tak k našemu společnému evropanství, totiž neexistuje a Černý si je prostě vymyslel.
Konec srandy Představa bývalého disidenta Vondry o svobodě projevu v Evropě a v nás Češích se bohužel nenaplnila. Několik kontroverzních prvků z Černého díla totiž bylo odstraněno ihned po jeho instalaci. Všem se omlouvající umělec nabídl dílo k úpravám těm, kteří s ním nejsou spokojeni. Až do konce předsednictví si každá ze zobrazených zemí může svůj obraz vylepšit či upravit dle libosti. Nakonec se omlouval i nešťastný zadavatel, místopředseda Vondra: „Byl jsem uveden v omyl. Uvedl jsem celou řadu lidí v omyl a mým zvykem je se s těmi věcmi vždycky čestně vyrovnat.“ A na vysvětlenou ještě uvedl: „Dílo není pohledem České republiky, české vlády nebo českého předsednictví na EU, ani na jednotlivé členské státy. Nechtěli jsme se nikoho dotknout.“ Tak co jsme vlastně chtěli?