Menu Zavřít

Mýtné na německých dálnicích je na spadnutí. Brusel ho schválil

1. 12. 2016
Autor: Vladislav Bezrukov, CC BY 2.0, Flickr

Evropská komise souhlasí s upraveným plánem na zavedení mýtného pro osobní auta v Německu. Oznámila to eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová po setkání s německým ministrem dopravy Alexanderem Dobrindtem.

Komise původní plán kritizovala kvůli diskriminaci zahraničních řidičů. Přislíbené změny však podle Bulcové zajišťují, že mýtné bude v souladu s pravidly EU. Rakouský ministr dopravy Jörg Leichtfried nicméně dohodu Berlína s Bruselem označil za „pochybný kompromis“, který diskriminaci pouze zastírá. Rakousko původní plán mýtného odmítalo, stejně jako další sousední země Německa, včetně České republiky.

Dohodnutý kompromis nadále předpokládá, že majitelům aut registrovaných v Německu bude zaplacené mýtné plně kompenzováno formou daňové úlevy. Majitelé aut s velmi nízkými emisemi škodlivých plynů však nyní získají ještě větší úlevu, než zaplatí na mýtném. Komisi se totiž v původním návrhu nelíbilo, že hodnota kompenzace měla přesně odpovídat výši mýtného.

Kompromisní plán zahrnuje rovněž úpravu krátkodobých sazeb mýtného pro zahraniční řidiče. Desetidenní poplatek by se podle něj měl v závislosti na objemu motoru a velikosti emisí pohybovat v rozmezí od 2,5 eura do 20 eur (zhruba 68 až 541 korun). Dosavadní plán počítal s rozmezím pět až 15 eur, píše DPA. Brusel dříve kritizoval skutečnost, že plánované ceny za krátkodobé dálniční známky jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.

Podle Leichtfrieda neprošel původní plán žádnou výraznější změnou, diskriminace zahraničních řidičů je prý nyní pouze „o trochu více zastřená“. Leichtfried se hodlá setkat s kolegy z Belgie, Nizozemska a Polska, aby tuto záležitost projednal. Ministr nevyloučil, že se Rakousko po důkladnější analýze situace obrátí na Soudní dvůr Evropské unie.

CIF24

Evropská komise se kvůli původnímu plánu, který loni schválil německý parlament, obrátila letos v září na Soudní dvůr Evropské unie. Jakmile však němečtí zákonodárci schválí dohodnuté úpravy, komise soudní řízení oficiálně zastaví.

Dobrindt již dříve uvedl, že se zavedením mýtného pro osobní auta v Německu počítá až po parlamentních volbách v příštím roce.

Čtěte dále:

Německo investuje biliony do dopravy

V roce 2017 se začne stavět 140 kilometrů dálnic

Pražský okruh

  • Našli jste v článku chybu?