Slovensko letos spustilo mýtný systém. Zatímco ještě před koncem roku tvrdilo slovenské ministerstvo dopravy, že vše je řádně připraveno, skutečnost prvních lednových dní předčila i ty nejchmurnější obavy.
Autor: ČTK
Zavedení elektronického mýtného na Slovensku prakticky první pracovní den tohoto roku paralyzovalo silniční nákladní dopravu na hraničních přechodech s Českou republikou a Maďarskem. Kamiony stály na české i maďarské straně dlouhé hodiny a jejich řidiči čekali na registraci. Největší problémy byly na hraničním přechodu v Mostech u Jablunkova. Zejména řidičům polských vozidel chybělo zařízení, které počítá projeté kilometry. Kamiony proto odstavili na české straně hranice a pro zařízení si museli dojít na Slovensko. Odbavení jednoho vozidla se tak podle policie protáhlo i na 40 minut.
Slovenští i čeští dopravci si stěžovali na nedostatek palubních jednotek. Podle tajemníka slovenského sdružení silničních dopravců Česmad Slovakia Pavola Reicha měli problémy s obstaráním jednotek zejména ti řidiči zahraničních kamionů, kteří na Slovensko přijeli po silnici, která nebyla zpoplatněna. Slovenští dopravci si zase stěžovali na nepřipravenost systému a nedodržení slibů slovenské vlády. Ta se prý zavázala jako protiváhu zavedení výkonového zpoplatnění slovenských komunikací snížit spotřební daně z pohonných hmot a daně z motorových vozidel.
Ministr dopravy vážnější problémy neviděl Slovenský ministr dopravy Ľubomír Vážny krátce po spuštění systému tvrdil, že žádné vážnější komplikace nenastaly a systém byl zaveden velmi dobře. Připustil jen drobné nedostatky, které se by se ale prý měly odstranit za provozu. „Po sedmi dnech provozu můžeme konstatovat, že elektronický mýtný systém byl zaveden velmi dobře. Během zavedení systému se objevily určité operativní problémy a některé nedostatky, které zavádění takového unikátního a složitého systému provázejí vždy,“ řekl ministr dopravy osmý lednový den. Sdružení větších dopravců Česmad Slovakia upozornilo, že řidiči kamionů musejí za některé úseky platit i dvakrát a nejen tolik, kolik projedou. Unie dopravců sdružující zejména menší dopravce zorganizovala petici proti mýtnému systému a nevyloučila ani další akce. Desítky kamionů například zablokovaly jednu z klíčových silnic na východě Bratislavy, šlo prý o spontánní protest několika dopravců. Ministr dopravy odmítl splnit požadavky dopravců. Podle jeho slov si stěžují hlavně ti dopravci, kteří zanedbali svoji zákonnou povinnost a nepřipravili se na spuštění elektronického výběru mýtného. Vláda ustoupila tlaku dopravců
O několik dní později ale bylo všechno jinak. Slovenská vláda se rozhodla ustoupit požadavkům protestujících nákladních autodopravců. Premiér Robert Fico uvedl, že do konce ledna se nebude vybírat mýtné na silnicích první třídy a kabinet navrhne snížení spotřební daně na naftu i pokut za přestupky proti pravidlům mýtného. Autodopravci v reakci na to odvolali protesty proti mýtnému v ulicích slovenských měst.
Pozastavení výběru mýtného se týká silnic první třídy, které tvoří asi 1500 kilometrů z více než dvou tisíc kilometrů zpoplatněných úseků. Výběr poplatků za jízdu po dálnicích a rychlostních komunikacích bude pokračovat bez přerušení. Na zpoplatněných úsecích první třídy se má objevit označení, že silnice podléhají placení mýta. Kabinet podle premiéra navrhne rovněž snížení spotřební daně na naftu přibližně o pětinu. Cena nafty na čerpacích stanicích by podle Fica po snížení daně měla klesnout na 1,01 eura (26,40 koruny) ze současných 1,14 eura za litr. Její cena by se po úpravě měla podle Fica stát konkurenceschopnou s cenami v okolních státech.
Slovensko má podle ekonomů jedno z nejvyšších zdanění této pohonné hmoty v rámci EU. Ministerstvo dopravy by také podle Fica mělo předložit návrh na výrazné snížení pokut za přestupky v souvislosti s mýtným, například za nesprávné zadání údajů do palubní jednotky. Tento postih by se měl zmírnit ze 1655 eur na 120 eur. Fico však popřel, že by k ústupkům vládu přiměl protest řidičů kamionů.
Firma SkyToll se přidala s tím, že začala zavádět jednodušší způsob výpočtu a úhrady mýtného pro tranzitní přepravu. Takzvaným ticketingem, který vyřadí nutnost registrace do systému, chce firma zmírnit problémy s frontami kamionů na slovenských hranicích. Nový způsob platby za mýtné bude dostupný na vybraných hraničních přechodech do konce března.
Zpoplatněné silnice se rozdělí |MÝTNÉ V ČESKU**|
V České republika spustila systém výkonového zpoplatnění dálnic a rychlostních komunikací na začátku roku 2007, partnerem státu je firma Kapsch. Elektronické mýto se až do letošního prvního lednového dne týkalo pouze řidičů nákladních vozů nad 12 tun, nyní je již musí platit i řidiči vozidel nad 3,5 tuny. Postupem času se mýto rozšířilo i na vybrané úseky silnic první třídy. České ministerstvo dopravy plánuje do budoucna výkonové zpoplatnění celé sítě silnic první třídy, dokonce se uvažuje i o zpoplatnění celé české silniční sítě. Na Slovensku platí rovnou řidiči vozidel od 3,5 tuny, a to na celé síti dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy. |
Dalším ústupkem dopravcům ze strany vlády je rozdělení zpoplatněných silnic na menší části u různých výjezdů, například na smetiště nebo do kamenolomů, které nejsou zachyceny v silniční databance. Právě z této evidence vychází současné rozdělení zpoplatněných úseků, které kritizovalo více dopravců. Silniční síť, za kterou se platí mýtné, tvoří asi 850 úseků. Nové členění by mělo platit od poloviny března. Lístek s potvrzením o zaplacení mýtného bez nutnosti instalace palubní jednotky by se měl týkat řidičů nákladních vozidel na celkem devíti tranzitních trasách.
„Tito řidiči nebudou muset být vybaveni palubní jednotkou a nebudou se muset registrovat,“ přiblížil ministr dopravy. Pokud se ale vozidlo odkloní od tranzitní trasy, hrozí řidiči pokuta. Tento způsob úhrady mýtného by měl platit do konce února. Splnění prvních slibů týkajících se mýta podle českého sdružení dopravců Česmad Bohemia sice částečně odstraní některé fatální nedostatky slovenského mýtného systému, nicméně řadu dalších problémů neřeší.
„Stále považujeme za rozumnější řešení odložit spuštění mýta minimálně o půl roku, než bude systém seriózně připraven,“ říká mluvčí Martin Felix. Dodává, že pokud bude na Slovensku snížena spotřební daň, stane se Česká republika jednou z nejdražších zemí v regionu. „Nepochybně tak zaznamená velký výpadek v prodeji pohonných hmot tranzitujících dopravců i »tankoturistů«,“ prohlašuje Felix.