Dálniční mýto je opět horkým tématem. Řeší se, kdo ho bude provozovat od příštího roku. Je systém, který má Česká republika, pro firmy i řidiče nejlepším řešením, nebo si lze teoreticky představit i efektivnější variantu?
SkyToll pro Českou republiku připravil oficiální nabídku, v níž jasně deklarujeme realizovatelnost převzetí současného systému, a to jak z časového, tak také z technologického hlediska.
Nabídli jsme zajištění implementace Evropské služby elektronického mýtného (to současný systém nedokáže, což uvádí na pravou míru argumenty, že by nebylo rozumné „zahodit“ investice do fungujícího systému) a garanci, že rozsah a kvalita služby budou minimálně na současné úrovni. To vše při významné úspoře nákladů na provoz.
K přetrvávajícím pochybnostem o tom, jestli jsme připraveni převzít provoz současného českého systému, mohu jen říci, že s provozem mýtných bran máme rozsáhlé zkušenosti ze Slovenska. Nesdílíme ani názor současného provozovatele českého mýtného systému, že jde o unikátní know¬how, proto ho nikdo nedokáže v provozování nahradit. Jednoznačně jsme uvedli, že ze strany českého státu naše nabídka předpokládá pouze zcela minimální, respektive pouze takovou součinnost, kterou je stát schopen poskytnout i bez dohody se současným provozovatelem.
Plně chápeme obavy českých dopravců a sdílíme je; je i všechny ostatní však mohu ujistit, že náš cíl je zcela identický jako cíl sdružení Česmad Bohemia – aby se v České republice mýto spolehlivě a efektivně vybíralo i po 1. lednu 2017. A chceme českému státu v tomto směru podat pomocnou ruku. Stačí jediné – aby ji přestal ostentativně přehlížet a začal se naší vážně míněnou nabídkou zabývat. Právě o tom se podle mého názoru nyní měla vést veřejná diskuse, nikoli o vhodnosti nebo přenositelnosti satelitní technologie na české podmínky.
Anton BódisPRO: Připravili jsme nabídku s významnou úsporou nákladů
manažer pro komunikační strategii společnosti SkyToll
PROTI: Pro dopravce je důležitá stabilita
Je dobré hned na začátku říci, že výkonové zpoplatnění silniční dopravy elektronickým mýtem je vlastně jen další forma zdanění. Říkám další, protože spotřební daň z nafty je také výkonovým zpoplatněním.
Bez ohledu na technologii, kterou je mýtné vybíráno, je pro ty, kteří to všechno platí, tedy dopravce, rozhodující, aby systém byl spolehlivý, uživatelský příjemný, kontrolovatelný, a tudíž spravedlivý a provozně co nejlevnější. Z tohoto pohledu je jasné, že má význam zpoplatnit pouze silnice s vysokou frekvencí dopravy, což jsou u nás dálnice a určité úseky silnic prvních tříd. S ohledem na uživatelskou přívětivost je třeba říci, že v průběhu devíti let jsme s Ředitelstvím silnic a dálnic a firmou Kapsch, která zdejší systém postavila a provozuje, vedli docela urputná jednání o průběžném vylepšování tohoto systému.
Nyní jsme ve fázi, kdy výběr mýtného je na kvalitativně uspokojivé úrovni. I proto se s obavami díváme na neustálé politické tance okolo mýtného, kdy není jasný ani budoucí operátor, ani technologie a vlastně ani zadání státu, jaká je jeho strategie zpoplatňování.
Mohlo by se zdát, že pro dopravce je to dobrá zpráva, když kvůli neschopnosti politiků budou zase jezdit určitý čas zadarmo, ale není tomu tak. Zákazníci dopravců již celoevropský fenomén mýtného akceptovali a jeho náklady se víceméně podařilo přenést do cen za dopravu. Při výpadku mýtného by samozřejmě požadovali okamžité snížení ceny a naopak při opětovném zavedení by jistě nepřekypovali ochotou mýtné znovu promítnout do cen. Pro dopravce je jako pro většinu podnikatelů důležitá stabilita a ta je nyní vážně ohrožena.
Martin Felix
mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia