Menu Zavřít

Na celé CSR je nejcennější dobrovolnost

16. 12. 2013
Autor: Euro.cz

„Nevěnujeme se aktivitám proto, že musíme, nýbrž proto, že věříme jejich pozitivnímu dopadu na naše zaměstnance, region i celou společnost,“

říká Michal Kadera, vedoucí vnějších vztahů ŠKODA AUTO

* Co pro společnost ŠKODA AUTO znamená společenská odpovědnost?

Odpovědnost vůči zaměstnancům a regionu, ve kterém působíme, patří k základním hodnotám společnosti již od jejího založení v roce 1895. Už zakladatelé Laurin a Klement si dobře uvědomovali význam lidského potenciálu pro úspěch firmy a podporovali řadu prospěšných aktivit. Termín společenská odpovědnost firem neboli CSR je relativní novum, ale dobře shrnuje naše tradiční aktivity.

* Podle zprávy o udržitelném rozvoji a výroční zprávy je výčet vašich aktivit opravdu velmi široký. Co považujete za nejdůležitější?

Nejdůležitější je pro nás samotný přístup k CSR. Nevěnujeme se aktivitám proto, že musíme, nýbrž proto, že věříme jejich pozitivnímu dopadu na naše zaměstnance, region i celou společnost. Snažíme se také prosazovat strategický přístup k CSR. Nechceme provádět přes prospěšné aktivity nepřímý marketing. Naprostá většina našich projektů má také vazbu k našemu core businessu, tedy k největší středoevropské strojírenské firmě s vlastním vývojem vyrábějící automobily. Klíčové je pro nás také zapojení našich zaměstnanců. Zde máme velkou oporu v našem odborovém svazu.

* No a můžete stručně shrnout oblasti, ve kterých působíte? Jakým konkrétním aktivitám se věnujete?

V nedávné době jsme se pokusili naši strategii ještě lépe zacílit. Za hlavní globální priority jsme si vytyčili dopravní bezpečnost, podporu technického vzdělávání, bezbariérovou mobilitu a podporu znevýhodněných dětí. Na regionální úrovni pak klademe důraz na kvalitní péči o zaměstnance a spolupráci s regionem. Stranou nezůstává ani ochrana životního prostředí, která jde po boku CSR jako samostatná strategie GreenFuture – koncept udržitelnosti je zaměřen na snižování celkového dopadu společnosti i jejích produktů na životní prostředí.

* Jste součástí velké nadnárodní korporace. Jak se v tak velké a složité společnosti organizují aktivity v oblasti CSR?

Společenská odpovědnost je ve své podstatě zaměřena hodně lokálně, tam lze dosáhnout největšího dopadu. Aktivity v oblasti CSR jsou tedy do velké míry na nás. Být součástí koncernu Volkswagen s sebou ale přináší velkou výhodu v podobě nevyčerpatelné inspirace – každoročně se setkáváme v rámci Global CSR Meeting a načerpáme velkou inspiraci. Je poučné sledovat, jak se s podobnými výzvami potýkají kolegové v Německu, Číně, Mexiku nebo Jihoafrické republice. Podílíme se také na koncernové zprávě o udržitelném rozvoji.

* Kolik prostředků na CSR ročně vynaložíte?

To je složitá otázka – CSR by se totiž nemělo posuzovat podle investované částky. Důležitější je efekt realizovaných aktivit, stanovení nového trendu nebo třeba zapojení zaměstnanců a inspirace dalších firem. Za zmínku ale určitě stojí dvě aktivity: pro regiony z okolí našich továCSR ren vypisujeme grantová schémata, do kterých mohou obce, neziskovky nebo jiné subjekty přihlásit své projekty z oblasti technického vzdělávání a dopravní bezpečnosti.

Rovněž jsme hrdí na zapojení našich zaměstnanců – ve spolupráci s Odborovým svazem KOVO věnovala společnost ŠKODA AUTO a její zaměstnanci tři miliony korun na odstraňování červnových povodňových škod. Zavedli jsme také zaměstnanecké sbírky – každý zaměstnanec má možnost nechat si měsíčně z platu strhnout libovolnou částku (minimálně 25 korun) a ta jde na některý z pěti projektů vybraných samotnými zaměstnanci. Firma pak jejich příspěvek zdvojnásobí.

* Přejděme ke konkrétním projektům. Je známé, že si vychováváte své mladé kádry. Jaké jsou další aktivity v oblasti vzdělávání?

Přesně tak, podpora především technického vzdělávání je pro nás klíčová. Krom vlastního středního odborného učiliště a Vysoké školy ŠKODA AUTO spolupracujeme s desítkami základních a středních škol v regionech, s technickými i netechnickými univerzitami, podporujeme také třeba IQ Landii v nedalekém Liberci.

* Neopomíjíte ani kulturu. Mimo jiné jste sponzorem filmového festivalu ve Zlíně a operního festivalu Smetanova Litomyšl. Nejedná se ale jen o peníze. Jak pořadatelům pomáháte kromě finančních dotací?

Jsme moc rádi, že se můžeme podílet na úspěšné realizaci těchto unikátních kulturních akcí. Organizátorům poskytujeme flotilu vozů ŠKODA a další podporu. V oblasti kultury to ale nejsou jediné projekty – musím zmínit třeba partnerství Národního divadla, České filharmonie, Národního technického muzea nebo boleslavského divadla. V roce 2013 se ŠKODA AUTO poprvé stala také partnerem výstavy fotografií World Press Photo v České republice. Kulturu považujeme za dlouhodobě podfinancovanou a snažíme se z pozice firmy alespoň trochu přispět.

* Zmiňoval jste také nadstandardní péči o zaměstnance. Zaujal mne váš program zdravotní prevence, kdy jste vytvořili třeba vlastní laboratoř ergonomie a fyziologie práce. Co tím získáte?

Ano, to je velice dobrý příklad proaktivního přístupu společnosti. Navzdory postupující automatizaci je celá řada pracovních úkonů, které musejí vykonávat naši kolegové. Snažíme se nad každým z nich pečlivě zamyslet a odpovědět na otázku – nešlo by to samé dělat trochu jinak, aby to nemělo negativní dopad na zdraví? Někdy stačí montovanou karoserii natočit a zátěž pro organismus je pryč. Důraz přitom klademe na preventivní ergonomii, tj. snažíme se případným negativním dopadům předcházet a nejenom je následně korigovat. Naším cílem je, aby mohli zaměstnanci plnohodnotně vykonávat svoji profesi během celého produktivního věku a aby do důchodu odcházeli v dobrém zdravotním stavu.

bitcoin_skoleni

* Věnujete se i svým starším zaměstnancům – máte vlastní program seniority. Potřebují senioři speciální přístup?

Snažíme se najít konkrétní opatření pro každou skupinu zaměstnanců. Máme program pro kolegyně zaměřený na co nejlepší skloubení mateřských a rodičovských povinností s prací. Ačkoli je průměrný věk našich zaměstnanců méně než 40 let, máme i ten zmíněný program seniority. Jeho cílem je nabídnout starším kolegům doplňkovou zdravotní péči, pobyty v lázních apod. Zdraví našich zaměstnanců je pro nás naprosto klíčové.

  • Našli jste v článku chybu?