Co lze udělat z běžného kombíku
Japonská automobilka Subaru je známá tím, že vozy sjíždějící z jejích výrobních pásů mají trvalý pohon všech čtyř kol. Výjimkou není ani sportovně užitkové Legacy Outback, které je určeno jak na silnici, tak do lehčího terénu. Konstruktéři při jeho návrhu vyšli z osvědčeného kombíku řady Legacy. Přidali robustní nárazníky, velkoplošné plastové boky a především větší světlost, tedy vzdálenost nejnižšího bodu podvozku od země. Ta se posunula ze čtrnácti na devatenáct centimetrů. V hlavních rozměrech se Outback zvětšil délkově o čtyři centimetry (celkově 472 centimetrů), na šířce přibral půl
decimetru 174,5 cm) a je dokonce vyšší o 6,5 centimetru (se střešním nosičem je celková výška 158 centimetrů). Vzniklo tak vlastně nové robustní auto, které není nepodobné poloterénním strojům. Přesto si zachovalo jistou eleganci. Tu podtrhují bezrámová skla všech čtyř dveří nebo klenuté sklo zadní výklopné stěny.
Interiér vozu jasně dává najevo, že je určen pro zákazníky zvyklé na pohodlí. Tmavé textilní potahy s velurem na sedadlech a dveřích jsou vkusně kombinovány s leštěným dřevem střední konzole. Svůj podíl na dobrém pocitu posádky mají i velkorysé prostorové poměry v kabině. A to nejen pro řidiče a spolujezdce, ale i pro cestující na zadních sedadlech, kterým zůstává mezera pro kolena minimálně čtyřiadvacet centimetrů. Řidič má možnost výškově si seřídit sedadlo a v axiálním směru uzpůsobit i polohu volantu. Dostatečný je také nákladní prostor Outbacku s objemem 455 litrů, pod jehož podlahu je ještě možné umístit náhradní kolo. Pokud nestačí základní prostor „kufru , přijde na řadu možnost přestavby dělených zadních sedadel. Vyklopí–li se sedačka a sklopí se opěradlo, prodlouží se podlaha z původních 110 na 170 centimetrů. To zvýší objem nákladního prostoru na 1646 litrů.
Hlavní předností Legacy Outback jsou ale jízdní vlastnosti dané motorem. Specialitou Subaru jsou pohonné jednotky s protilehlými válci a protiběžnými písty, které jsou většinou označovány jako „boxer . Outback pohání zážehový čtyřválec se zdvihovým objemem 2,5 litru, který
zaručuje nejvyšší výkon 115 kilowattů. Jeho nejvyšší točivý moment má hodnotu 223 N.m/3600 min–1. Nejde tedy o žádný supermotor, i tak ale dává automobilu patřičnou svižnost a dostatek síly na dálnici i v terénu. Utáhne přívěs o hmotnosti 1800 kilogramů, bez problémů tedy zvládne přepravu jachty nebo závodního koně. Vůz dokáže zrychlit z klidu na sto kilometrů v hodině za 9,5 sekundy a v maximu dosáhnout téměř dvousetkilometrové rychlosti. Tomu, kdo si chce tento automobil koupit, se ale možná vyplatí počkat. Japonská automobilka chce totiž v blízké budoucnosti nabídnout třílitrový motor. To pak bude úplně jiná jízda.
Při slušném výkonu je chod motoru poměrně tichý a trochu nepříjemného hluku působí jen startování. Nelze nezmínit také stálý pohon všech kol se symetrickým rozdělením hnací síly k předním a zadním kolům. Pro jízdu na silnici po–užívá Legacy Outback mezinápravový diferenciál, ke kterému patří ještě viskózní spojka určená pro zhoršené adhezní podmínky. Tato odborně znějící slova se dají přeložit asi tak, že spojka na kluzkém terénu přenáší hnací sílu z prokluzujících kol k těm, jež mají momentálně lepší záběr. Kromě toho je pro jízdu v obtížných podmínkách automobil ještě vybaven
terénním převodem řazeným pákou vedle ruční brzdy na středním panelu. Pokud se pro něj řidič rozhodne, musí sice počítat s mnohem nižší rychlostí, ale vůz má o to větší sílu, kterou motor posílá do kol.
Praktická je také součást brzdového systému nazývaná „hill holder , která při rozjezdu do kopce nedovolí, aby vůz samovolně sjížděl dozadu. Pro pojíždění dopředu samozřejmě žádné omezení neplatí. Subaru Legacy Outback je pěkné víceúčelové auto, které ovšem není za hubičku: stojí bezmála jeden milion korun. V této částce je ale už zahrnuta poměrně slušná výbava – čtyři airbagy, systém ABS, klimatizace, elektrické ovládání dveřních oken a zpětných zrcátek, posilovač řízení a centrální ovládání zámků.
Kdo jezdí s Legacy Outback
Prodejci říkají, že k zájemcům o Subaru Legacy Outback patří především individualisté, kteří chtějí solidní vůz do terénu a na silnici. Ze známých osobností k nim patří například zpěvák Pavel Vítek, v daleké Austrálii jezdí s vozem představitel Krokodýla Dundee Paul Hogan. „Pokud jde o firemní fleety, žádné velké prodeje jsme zatím nezaznamenali, uvádí ředitel prodeje a marketingu Subaru ČR Jan Schmiedhammer. „Tři automobily má například záchranná služba okresu Praha–západ, mezi naše klienty patří také několik známých manažerů velkých firem. Jejich jména ale nechce Schmiedhamer uvádět. Tvrdí, že o automobil se zajímají převážně samostatní podnikatelé, lékaři či právníci - lidé, kteří jsou neustále v pohybu.