Středoevropskou centrálu neplánujeme, říká prozatímní šéf českého Googlu
Tři týdny poté, co internetový vyhledávač Google koupil od českého podnikatele Tomáše Schela doménu Google.cz, spustil na ni 1. září svůj vyhledávač a vstoupil na český trh. “Další dva kroky, najmutí lokálního managementu a navázání kontaktu s klienty, budou následovat,” říká v rozhovoru pro týdeník EURO Dennis Woodside, ředitel Googlu pro rozvíjející se trhy v oblasti EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika).
EURO: Co vás vedlo k rozhodnutí vstoupit na český internetový trh? WOODSIDE: Rozvoj internetu v České republice sledujeme už několik let, jsme si vědomi faktu, že internet používá už asi 3,5 milionu Čechů. Z pohledu IT máte jednu skvělou vlastnost, přijímáte nové technologie s nadšením, o čemž kromě jiného svědčí vysoká penetrace mobilů. Poměrně masivně se zde investuje do internetové infrastruktury, což je dobrý potenciál pro růst IT průmyslu. A Google u toho chce být již od ranných začátků zdejšího e-byznysu. Když si vezmete, že Google vznikl před sedmi lety a první zahraniční pobočku jsme otevřeli teprve před třemi a půl roky, je Česká republika na interním seznamu zajímavých zemí hodně vysoko. Vyhledávání na Googlu v českém jazyce a další jiné produkty nabízíme už přes tři roky, problémem byla ale lokální doména.
EURO: Co stálo mimosoudní vyrovnání s držitelem české domény? WOODSIDE: To bych nechtěl komentovat.
EURO: Neuvažovali jste o akvizici některého ze zavedených českých portálů? WOODSIDE: Google nevstupuje na trhy tím, že by koupil jiného hráče. Pokud si dobře pamatuji, neudělali jsme to nikde na světě. Máme na českém trhu dobrou a poměrně zavedenou pozici, z našich informací vyplývá, že Google pro vyhledávání využívají dva ze tří českých uživatelů internetu.
EURO: Na jaký typ byznysu se chcete v Česku zaměřit? WOODSIDE: Vstup Google na nové trhy vždy probíhá ve třech fázích. Tou první je pořízení lokální domény, nabízení kvalitního vyhledávání a základní nabídky služeb pro místní uživatele, jako jsou například dvougigabytová e-mailová schránka, reklamní systém AdSense, produkt pro správu fotografií Picasa či Google Desktop, což je v podstatě služba pro vyhledávání dokumentů v počítači uživatele. Druhým krokem je najmutí lokálního managementu kvůli lokalizaci dalších produktů. Třetí fáze je plně v režii místního vedení pobočky, které naváže kontakty s lokálními klienty, agenturami, vydavateli či poskytovateli internetového připojení.
EURO: Kolik jste připraveni tady investovat ? WOODSIDE: Neuvažujeme v dolarech, ale v nabízených službách. Ještě donedávna jsme veškeré produkty uváděli zejména v angličtině, nemohli jsme si dovolit luxus lokalizovat služby do jazyků, jako jsou čeština, polština nebo dokonce ruština. Nyní jsme ale dorostli do pozice, kdy to pro nás začíná být nutností. Nebavíme se o penězích, ale o čase a jiných vnitrofiremních zdrojích, které musíme využít na uvedení služeb, jež budou soupeřit s těmi, které jsou v Česku již zavedené.
EURO: Kolik lidí u nás chcete do konce roku získat? WOODSIDE: Je nutné připomenout, že hovoříme o globálním byznysu. V Google již dnes existují lidé, kteří mají kontakty s českým trhem. Jsou to třeba inženýři, kteří lokalizují produkty pro Českou republiku, lidé prodávající reklamu, nebo starající se o marketing a finance, takže je obtížné říci přesné číslo. Nejsme tradiční společnost ve smyslu, že dlouho dopředu plánujeme přesné počty zaměstnanců. Získáme jich tolik, kolik jich budeme potřebovat k zabezpečení chodu každé oblasti našeho podnikání. Tuto potřebu právě hodnotíme a současně s tím se snažíme naučit co možná nejvíce o českém pracovním trhu. V podobně velkém Holandsku jsme tamní zastoupení otevřeli před třemi roky s jedním zaměstnancem a dnes tam máme čtyřicet lidí, kteří nám přinášejí zajímavý roční výnos.
EURO: Víte, kde přesně v Praze budete sídlit? WOODSIDE: Ještě ne. Jakmile se rozhodneme pro konkrétní lokaci v Praze, budeme o tom ihned informovat. Toto rozhodnutí chceme učinit co nejdříve.
EURO: Hodláte na vedení české pobočky najmout lokálního manažera? WOODSIDE: Chceme nejdříve vidět, jak se trh během několika měsíců po našem příchodu vyvine. Když se nám podaří dosáhnout očekávaných výsledků, pak bude mít smysl tým pokrýt samostatným vedením.
EURO: Byl by to v takovém případě Čech? WOODSIDE: Zcela jistě. Google najímá lidi do vedoucích pozic vždy z lokálních zdrojů. Před rokem jsme neměli nikoho na východ od Německa a jih od Rakouska. Těsně poté jsme otevřeli zastoupení v Moskvě, Varšavě, Tel Avivu, Istanbulu a Káhiře a najali si zástupce v Řecku a na Ukrajině. Rozvíjíme se rychle, ovšem za každých okolností, Česko nevyjímaje, si chceme být jistí, že bude optimální jak složení týmu, tak jeho manažer.
EURO: Rozhodli jste se, kde bude centrála společnosti pro střední Evropu? WOODSIDE: Zatím v tomto regionu nemáme příliš mnoho lidí. Zaměřujeme se spíše na trhy samotné než na myšlenky o centrále. Umístění středoevropské centrály prozatím neplánujeme nikde.
EURO: Ani v intencích pobočky s rozšířenou odpovědností? WOODSIDE: Pravděpodobně uvažujete v rozměru společností, jako je Microsoft, který má v tomto regionu stovky zaměstnanců. Jenže my jsme na začátku. Všechny perspektivní trhy v regionu rozvíjíme současně a zároveň jsou všechny odpovědné přímo mně. Nacházíme se v pozice jakéhosi start-upu, proto jsou pro nás samotné trhy nyní důležitější než struktura firmy. Chceme na středoevropských trzích postupovat individuálně a vyvíjet produkty pro každý z nich samostatně. O centrále budeme uvažovat až tehdy, kdy Google v regionu podstatně vyroste.