Tři sta dní zbývalo v sobotu do startu letní olympiády 2012. Kola byznysu pod pěti kruhy se roztáčejí do hlasitějších otáček. I v Česku. Tím spíš, že další evropská šance se rýsuje nejdřív za dvanáct let.
Foto: Profimedia.cz
Britové investovali do výstavby sportovišť šest miliard liber, z toho 98 procent zakázek získaly domácí společnosti. Očekávají dvě miliardy liber zisku z turistického ruchu. Podle odhadů by měly zahajovací ceremoniál v režii Dannyho Boyla a Stephena Daldryho sledovat u televize čtyři miliardy lidí. A dokonce i Paralympijské hry o měsíc později předpokládají historický prodej 1,14 milionu vstupenek.
Rekordní účast, kolik medailí?
Z českého pohledu se úspěšnost v první řadě vyhodnotí podle sportovních výsledků. Ale už jen zastoupení může být rekordní. Dosud nejvyšší účast v moderní historii měla aténská mise 2004, kde se objevilo 142 českých olympioniků. Nepočítejme hry v Moskvě 1980, kam se při bojkotu USA a západního světa vydalo 211 československých reprezentantů.
Už 32 českých sportovců má londýnské místo jisté. Dalších třeba 14 atletů splnilo A limit, který jim za rok stačí potvrdit slabším „béčkem“. Většina odvětví vede dlouhodobější žebříčky, v nichž stačí jen udržet pozice. Z týmových sportů vypadli fotbalisté, kvalifikace čeká basketbalistky, házenkáře, volejbalisty i volejbalistky, pozemní hokejisty. „Počítáme se 130 až 155 olympioniky, i když registrujeme všeobecnou krizi českého sportu. Ale státní peníze na mládež pořád jsou, v tom to není,“ říká olympijský místopředseda František Dvořák.
Touhy českých fanoušků stoupají. Ale ani dvě hodiny cesty letadlem z Prahy nebudou levné. Na tři nejlepší dny atletiky se prodávaly nejlepší lístky za 725 liber, na plavání za 450 liber, na dráhovou cyklistiku za 325 liber, tenisové finále ve Wimbledonu je za 225 liber, ale fotbalové finále ve Wembley jen za 185 liber. K tomu bydlení, jídlo, suvenýry. Nabízí se ještě šance stát se dobrovolníkem ve službách české vlajky, vybírat se bude někdy v únoru.
Dětská olympiáda a evropské hry
Marketingové aktivity Českého olympijského výboru žhaví zájem. Kampaň Žijeme Londýnem s poučným doubledeckerem podle ekonomického místopředsedy ČOV Kejvala, milovníka Londýna, osloví až milion lidí ve 126 městech. V 10 reklamních spotech pro televizi si v režii Tomáše Mašína zahrál i monthypythonský John Cleese.
Pokračuje zájem českých firem o spojení s pěti kruhy. Druhou kolekci oblečení chystá tuzemská značka Alpine Pro. Svoji cestu do světa chce na nich postavit i tradiční značka hodinek Prim. Před lety se jí to s edicí Petr Čech ještě úplně nepovedlo. Teď nabízí verzi Prim Czech Team za 4 800 korun, k tomu i luxusní a sběratelské kousky.
Náklady na účast vydají asi 36 milionů korun, oproti zimě se nemění. Největší položku spolkne doprava. Olympionici teď řeší, zda využít vojenský speciál, nebo nakupovat letenky poté, co ČSA zrušily linky do Londýna. Podle tradice posledních let tam z marketingových rozpočtů vybuduje Český olympijský dům.
Obrovský komerční potenciál olympijského loga osívá další záhon – v lednu proběhnou v Innsbrucku první Zimní olympijské hry mládeže (letní už byly loni v Singapuru). Vypravit by se tam měly asi čtyři desítky nadějí. A pro zajímavost: O české hokejisty zájem není, pozvánku nedostali…
Významná auditorská firma Deloitte pracuje na studii, jak s pomocí fondů Evropské unie vystavět koncept Evropských her, kontinentální „olympiády“. Panamerické i jiné hry už ve světě zdatně fungují (a kasírují). „Program by mělo tvořit asi 16 olympijských a tři neolympijské sporty, bez fotbalu a tenisu,“ vysvětluje Milan Jirásek, předseda ČOV.