Menu Zavřít

Na nákup jako gepard na lov

15. 12. 2003
Autor: Euro.cz

JSOU NOVODOBÁ VELKÁ NÁKUPNÍ CENTRA DŽUNGLÍ, V NÍŽ JE MOŽNÉ POTKAT SLONY, ZEBRY, PAVIÁNY ČI GEPARDY? V CHOVÁNÍ NAKUPUJÍCÍCH LIDÍ JE PRÝ MOŽNÉ ROZEZNAT VZORCE CHOVÁNÍ, KTERÉ ODPOVÍDAJÍ ZPŮSOBŮM, JAKÝMI LOVÍ RŮZNÁ ZVÍŘATA.

Předvánoční období je z hlediska nákupů mimořádně vypjatá situace. Podle odborných odhadů utratili vloni lidé v tuzemsku za předvánoční nákupy přibližně miliardu korun. Zcela speciální nákupy dárků pod stromeček řeší lidé v zásadě dvojím způsobem. Buď nakupují rozvážně v předstihu, nebo vletí na poslední chvíli do obchodu a berou, co vypadá alespoň trochu přijatelně. Záleží přirozeně na tom, kolik mají času a také peněz. I když to druhé jim už dávno vyřešily firmy více či méně výhodnými splátkami či úvěry.

VLÁDNOU PRIMITIVNÍ PUDY Nakupující se však rozdělují do různých skupiny po celý rok. Jedni jdou vysloveně po nízkých cenách, další po značkovém zboží bez ohledu na to, co to stojí a řada lidí se snaží skloubit kvalitu s cenou. „Ekonomové si myslí, že nakupování je čistě racionální proces, že lidé svědomitě porovnávají ceny a kupují jen to, co skutečně potřebují. Tato představa je však na hony vzdálená pravdě,“ uvedl psycholog Peter Collett z Velké Británie. Podle něho jsme, když nakupujeme, ovládáni mnoha primitivními pudy a chováme se velmi podobně, jako když si zvířata obstarávají potravu. Džunglí se nám potom stávají nákupní centra. Collett rozřadil nakupující Brity a Britky do šesti skupin, z nichž každá má svého typického zvířecího představitele. Nákupní centra pak označil za městskou džungli. Při zkoumání různých nakupovacích stylů a zvyků Collett identifikoval vzorce chování, které odpovídají způsobu, jakým loví gepardi, lvi, divoká prasata, zebry, paviáni a sloni. SAMOTÁŘI POSPÍCHAJÍ

A jak tedy dopadly objekty jeho zkoumání? Víc než třetina Britů (35 procent) se při nakupování prý nejčastěji mění v gepardy-samotáře. Na nákupy chodí bez svých partnerek a chtějí to mít za sebou pokud možno co nejrychleji. Jejich chování tak připomíná gepardy, kteří jsou lovci samotáři. Jejich hon za kořistí je rychlý a krátký. Stejně „dravě“ pořizuje své nákupy 23 procent žen. Přibližně stejné procento Britek chodí nakupovat s kamarádkami. Více než čtvrtina z nich má zájem výhradně o zlevněné zboží, což se dá podle Colletta přirovnat ke zvykům divokých prasat, která dlouho ryjí rypákem v zemi, než najdou nějakou speciální pochoutku. Jaké procentní zastoupení divokých prasat ženoucích se za slevou se vyskytuje mezi Brity zpráva bohužel neuvádí.

bitcoin_skoleni

MUŽI SE NÁRUŽIVĚ VRHAJÍ NA KOŘIST

Většina mužů - 42 procenta - však dává přednost nákupu s manželkou nebo s přítelkyní, než se vydat do obchodu sám nebo s kamarády. Ženy naopak nechávají své protějšky raději doma. Do obchodu jde raději společně s partnerem jen sedmnáct procent z nich. Muži jsou v nakupování impulzivnější a spontánnější než ženy. Třináct procent mužů se „vrhá na kořist“ stejně náruživě jako paviáni, bez ohledu na to, zda si svůj objekt zájmu předem vyhlédli. Z žen tak jedná pouhých osm procent. Ženy častěji postupují podle určitého plánu. Dvanáct procent Britek se při nakupování chová jako slonice - metodicky postupují od regálu k regálu. Drží se svého plánu a působí velmi spořádaně až majestátně. U mužů je tento typ zastoupen pouze sedmi procenty. Přibližně každý pátý Brit připomíná na nákupech lva. Energicky pronásleduje svou kořist a obvykle loví ve smečce. Stejně přistupuje k nákupům osmnáct procent žen.

  • Našli jste v článku chybu?