Menu Zavřít

Na opuštěné lokálce to zase houká. Správa železnic oživuje Kozí dráhu

Autor: SŽDC

Po třinácti letech výluky na trati mezi Děčínem a Oldřichovem u Duchcova to na ní opět žije. Zatím díky žlutým drezínám Správy železnic, které lokálku čistí před případným obnovením provozu.

Škaredá středa, blíží se poledne, slunce pálí ostře stejně jako všude jinde. Přesto teď skoro celý předvelikonoční Proboštov zpozorněl. Obcí u Teplic se rozléhá zvuk, na který už tady téměř všichni zapomněli. Houkání vlaku z horního lesa. Motoráky - byť jen historické a výletní - tu naposledy projížděly v srpnu 2010, kdy tehdy 139 let stará trať fungovala už jen v dlouhodobé výluce.

„Ve dvaadvacet kilometrů
dlouhém úseku mezi Děčínem a Telnicí probíhají jízdy speciálního hnacího vozidla v pravidelných
intervalech, provádí se úklid od komunálního odpadu,“ přibližuje aktuální dění
na rezavých kolejích Nela Friebová, mluvčí Správy železnic. 

Pracuje se ale i na dalších
částech opuštěné lokálky. Mezi Telnicí a Oldřichovem u Duchcova, tedy na
osmnáct kilometrů dlouhé železnici, správci vyřezávají křoviny podél tratě, aby
tudy mohl projet stroj, který okolí náspu postříká prostředkem proti plevelu.
Podle Friebové by se tu mělo čistit do 31. května.

Správa železnic však zatím
krotí jakékoliv úvahy o případném spuštění osobního provozu na Kozí dráze. „Účelem prací je těleso dráhy lépe konzervovat a
kontrolovat. Vzhledem k četným závadám a částečně zcizenému materiálu nelze v
žádném případě aktuálně hovořit o zprovoznění trati pro běžný provoz,“ reaguje
Nela Friebová.

Nicméně už samo načasování očistných prací je poměrně výmluvné. Správa železnice k němu přistoupila v okamžiku, kdy se rozkřiklo, že soukromý jihočeský dopravce KPT rail by chtěl od května 2020 na Kozí dráhu pustit své motoráky. Jisté už je, že tenhle termín prezentovaný na konci loňského roku se nestihne. „Náš zájem trvá, kdybychom mohli, začneme jezdit hned,“ popisuje Jaroslav Kugler, vedoucí provozu železniční dopravy ve společnosti KPT rail. 

Nicméně podle dřívějších
vyjádření Správy železnic by si kompletní modernizace lokálky, která svou
historii píše od roku 1871 a v rámci Duchcovsko-podmokelské dráhy sloužila jako
důležitá trať pro průmysl v Podkrušnohoří, mohla vyžádat 100 až 150 milionů
korun.

MM25_AI

Jestli Kozí dráhu čeká něco
takového, co se povedlo na blízké a mnoho let zdevastované Švestkové dráze
spojující Most s Lovosicemi, kterou dnes vlastní a provozuje firma AŽD, ukážou další
měsíce. Příští rok, kdy trať mezi Děčínem a Oldřichovem oslaví 150. výročí
založení, by mohl být tím správným datem k její resuscitaci.

  • Našli jste v článku chybu?