Do miliardového tendru na řízení dopravy se přihlásilo jen Eltodo
Hlavní město Praha uzavřelo před osmi lety patnáctiletý kontrakt na správu, údržbu a obnovu veřejného osvětlení. Miliardovou zakázku získala společnost Eltodo-Citelum ze skupiny Eltodo. Stejný scénář se nyní rýsuje i u systému řízení dopravy v metropoli. Zdroj týdeníku EURO totiž tvrdí, že do tendru Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK), příspěvkové organizace řízené městem, se přihlásila společnost Eltodo jako jediná. Firma pravděpodobně podepíše smlouvu na patnáct let, hodnotu kontraktu TSK odhadla na zhruba čtyři miliardy korun. Společnost Eltodo nechce informace týdeníku EURO komentovat, protože tendr ještě nebyl oficiálně vyhodnocen. Vyjádřit se odmítla i správa komunikací. „V současné době čekáme na rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který by měl podle neoficiálních informací sdělit svůj verdikt v nejbližších dnech,“ uvedl pouze mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Deset odpadlých.
V soutěži na dobudování a údržbu systému řízení a regulace městského silničního provozu nenašla tuzemská společnost Eltodo soupeře, přestože si zadávací dokumentaci k zakázce vyzvedlo jedenáct subjektů. „Není obvyklé, aby se takového tendru účastnila pouze jedna firma. V tuzemsku působí minimálně další čtyři, které by byly schopné takovou zakázku zajistit. V tomto segmentu se profilují například Cross Zlín, AŽD, Patriot nebo Signalbau Huber,“ říká expert na systémy řízení dopravy, který si nepřál být jmenován. Proč další podnikatelé lukrativní výběrové řízení ignorovali? O svůj názor se nepodělili zástupci TSK ani pražský radní Radovan Šteiner, do jehož kompetence TSK spadá. Sdílnější nebyl ani uchazeč, který se o zakázku, alespoň do určitého okamžiku, zajímal. „K této záležitosti se nebudeme vůbec vyjadřovat a nechceme být v souvislosti s ní nikde uváděni,“ reagoval na dotaz týdeníku EURO Jiří Zukal, zástupce brněnské společnosti Patriot. Právě této jihomoravské firmě ale stál tendr za to, aby se obrátila na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Na její návrh antimonopolní úřad správní řízení skutečně zahájil, společnost ovšem vzala později svou žádost v plném rozsahu zpět. „Řízení bude proto s největší pravděpodobností zastaveno,“ konstatoval mluvčí antimonopolního úřadu Kristián Chalupa.
Déle znamená lépe.
Řízení a regulaci městského silničního provozu v metropoli nyní zajišťuje 474 světelných signalizačních zařízení (křižovatek), která jsou propojena zhruba 160 kilometry koordinačních kabelů, a šest oblastních dopravních řídicích ústředen. Prospěšnost dlouholetého partnerství s jednou firmou zdůvodňují představitelé města - podobně jako před lety u osvětlení - potřebnou obnovou zařízení. „Kontrakt s delším časovým horizontem by měl přinést výhody nejen soukromé firmě, ale i městu, které očekává, že takto dlouhodobá zakázka bude znamenat rychlejší a ekonomicky výhodnější výstavbu nutných zařízení a zároveň i levnější údržbu než při krátkodobé zakázce,“ vysvětlil mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Zadávací dokumentace k tendru uvádí, že vítěz bude muset během deseti let dobudovat 226 křižovatek, čtyři dopravní ústředny a zhruba 220 kilometrů kabelů. Pro TSK dosud zajišťovaly obnovu a údržbu řídicích zařízení dvě firmy. Větší část města mělo na starosti Eltodo, Prahu 3 a 9 společnost AŽD. Části zařízení dodávala německá firma Signalbau Huber. TSK firmám ročně vyplatila zhruba 200 milionů korun, podíl výdajů na údržbu se prý ale zvyšoval na úkor investic, což vedlo k zastarávání systému.
Světelná spolupráce.
Praha je jedním z prvních měst, která se odhodlala svěřit správu systému řízení dopravy jedné soukromé firmě na tak dlouhou dobu. Už v osvětlení byla průkopníkem, jehož následovaly další stovky českých měst. Ukázkovou fungující „světelnou“ spolupráci pražské samosprávy s privátním sektorem ovšem mediálně narušila zpráva, že Eltodo mělo sponzorovat ODS a zaměstnat bývalého primátora Jana Koukala, za jehož kralování pražské radnici byla zakázka firmě přidělena. Zpráva o sponzorování, kterou Eltodo rázně popřelo, se nikdy nepotvrdila, Koukal ve společnosti Eltodo dopravní systémy skutečně více než rok pracoval. „Janu Koukalovi jsem na začátku roku 1999, poté jeho odchodu z pražské radnice, nabídl, zda chce jít do jedné z našich dcer, která se věnuje dopravě. Bývalého primátora Koukala považuji za charismatickou osobnost. Rád si s ním povídám, jsme přátelé, nikdy jsme si neublížili. Upřímně ale říkám, že mi nikdy nepomohl,“ řekl v loni v březnu (EURO 13/2005) většinový majitel společnosti Eltodo Libor Hájek.