PRAŽSKÉ LETIŠTĚRuzyňské letiště připomíná v posledních měsících velké staveniště. Nedávno skončila výstavba nového terminálu ČSA pro nákladní přepravu, na konci příštího roku vyroste nový terminál pro osobní přepravu. Česká správa letišť očekává další nárůst zájmu o leteckou přepravu.
PRAŽSKÉ LETIŠTĚ Ruzyňské letiště připomíná v posledních měsících velké staveniště. Nedávno skončila výstavba nového terminálu ČSA pro nákladní přepravu, na konci příštího roku vyroste nový terminál pro osobní přepravu. Česká správa letišť očekává další nárůst zájmu o leteckou přepravu. Odbavovací kapacita stávajícího hlavního terminálu letiště Praha-Ruzyně je kolem 6,5 milionu cestujících ročně a to je prý skutečně horní hranice. Podle mluvčí České správy letišť (ČSL) Anny Kovaříkové se kapacita letiště postupně zvyšuje například přidáváním nových odbavovacích přepážek, více však pomůže až nový Terminál Sever 2, který se staví od minulého roku. Ten by současnou kapacitu letiště měl okamžitě zvýšit na 10 milionů odbavených cestujících ročně a následně až na 15 milionů. HRUBÁ STAVBA UŽ STOJÍ Hrubá stavba hlavní budovy nového terminálu je již hotova. Na ostatních stavbách, tedy na spojovacím objektu, nástupním prstu, příjezdové estakádě či kolektoru, je dokončena více než polovina prací. Výstavba dosud stála dvě miliardy korun, celkové náklady se pak odhadují na 8,5 miliardy korun. Většinu nákladů budou podle generálního ředitele ČSL Martina Kačura tvořit dokončovací práce a letištní technologie. „Pokračujeme podle časového ifinančního plánu,“ zdůraznil Kačur. První část nového terminálu, a to konkrétně nástupní prst C a spojovací objekt, chce letiště uvést do provozu v polovině příštího roku ještě před letní sezonou, která je pro Ruzyni vždy velkou zkouškou. Samotná hlavní budova terminálu by měla začít sloužit cestujícím koncem příštího roku. Nový terminál bude sloužit prioritně cestujícím z a do zemí EU v rámci tzv. schengenských dohod. NOVÁ DRÁHA BUDE POZDĚJI
S rostoucím počtem přistávajících a startujících letadel, který se meziročně zvyšuje průměrně o více než 20 procent, souvisí i potřeba výstavby nové přistávací a startovací dráhy. Právě tady totiž začíná ČSL tlačit pata. „Ruzyně nyní disponuje pouze jedinou dráhou, která splňuje veškeré požadavky,“ říká Kovaříková. Nová by měla přijít na zhruba sedm miliard korun a její výstavba se očekává až po roce 2006. Jednou z možností, jak získat peníze na tuto investici, je prodej části dnešní státní firmy do rukou soukromého kapitálu. Privatizace části ČSL je také strategickým plánem ministerstva dopravy. Šéf tohoto rezortu Milan Šimonovský ale rozhodně nepodporuje prodej celého podniku jakémukoli zájemci. „Letiště, které je strategickým vstupem do země, by si totiž ČR měla udržet pod svou kontrolou,“ tvrdí. Prvním krokem k privatizaci ČSL bylo letošní oddělení regionálních letišť, které nyní spravují jednotlivé kraje. Mezi zájemci o podíl v ČSL se objevují například investorské skupiny J&T, PPF a Penta.
NOVÉ NÁKLADNÍ TERMINÁLY
Do nového nákladního terminálu ČSA Cargo, který slouží nákladní dopravě od ledna letošního roku, investovaly České aerolinie (ČSA) skoro 750 milionů korun. Objekt nahradil starý nákladní terminál, který musel ustoupit stavbě nového osobního terminálu. Roční kapacita terminálu je 60 tisíc tun zboží, v případě potřeby však umožňuje odbavení až 100 tisíc tun ročně. Celková kapacita letiště v odbavení nákladních letadel tak po otevření nového terminálu ČSA vzrostla až na 200 tisíc tun ročně. Samotné ČSA přitom loni přepravily 26 tisíc tun, letos očekávají zhruba desetiprocentní nárůst. Podle mluvčí ČSA Jitky Novotné slouží terminál této firmy momentálně 23 leteckým společnostem.
SLUŽBY NA ÚROVNI
Nákladní terminály na Ruzyni patří momentálně z hlediska nabízených služeb k evropské špičce. Zejména terminál ČSA Cargo disponuje moderním technologickým vybavením a nabízí krátké tranzitní časy. Podle některých odborníků představuje v kombinaci s kamionovým centrem, poštovním střediskem a novými technologiemi nejmodernější logistické tranzitní centrum ve střední a východní Evropě. „Největší procento našich zákazníků tvoří zastoupení mezinárodních i místních menších spedičních firem,“ upozornila Novotná. Pro české podnikatele je podle jejích slov určena rovněž nabídka služeb regionálních středisek firmy ČSA Cargo v Brně a Karlových Varech.
VELKÝ POTENCIÁL
Podle dnes již bývalého ředitele společnosti ČSA Cargo Kamila Slavíka nemá nákladní přeprava přes ruzyňské letiště zatím dostatečně využitý potenciál. „Praha má všechny předpoklady stát se významným hubem (dopravním uzlem) pro celý region. Již dnes totiž nárůst odbaveného zboží v P raze nemá obdoby nejen v Evropě, ale snad s výjimkou Číny ani nikde jinde na světě,“ říká Slavík. Malou nevýhodou ruzyňského letiště je to, že ho zatím pravidelně nenavštěvují velkokapacitní nákladní letadla. „I v České republice ovšem postupně zaznamenáváme nárůst poptávky ze strany výrobců výpočetní techniky a farmaceutického průmyslu, výrazně roste také objem zkazitelného zboží, třeba květin a ryb,“ tvrdí Slavík.
POČET ODBAVENÝCH CESTUJÍCÍCH
(v mil. ročně)
| 2000|5,553 |
| 2001|6,098|
| 2002|6,314 |
| 2003|7,463|
OBJEM NÁKLADNÍ PŘEPRAVY
**(v tunách ročně) | 2000|30 283|
2001 | 29 570 |
2002 | 34 828 |
2003 | 41 439 |
Zdroj: Výroční zpráva ČSL