Pokud Česká republika opravdu nakonec zavede šrotovné, bude na tyto účely vyčleněno maximálně 2,5 miliardy korun.
Autor: Martin Siebert
Šrotovné se v Česku zavede, teprve až to bude výhodné. Tvrdí to ministr financí Eduard Janota. Tuzemský automobilový průmysl totiž zatím profituje ze šrotovného v okolních zemích, zejména v Německu.
Ministr Janota tvrdí, že konečné schválení šrotovného bude záležet na tom, zda vláda odsouhlasí parametry, postup, legislativní, finanční a další parametry. „Budu respektovat stanoviska, která vzešla z dohody politických stran ve sněmovně,“ slibuje. Pokud premiér Jan Fischer rozhodne o spuštění tohoto procesu, bude Janotovým úkolem sehnat peníze ve státním rozpočtu. Janota říká, že 2,5 miliardy korun získá pouze tehdy, pokud rezortům seškrtá některé výdaje. O jaké škrty by se mohlo jednat, však prozradit nechce.
Šrotovné na auto do půl milionu
Poslanci zatím v prvním čtení schválili šrotovné jako jedno z protikrizových opatření. Vyplácet se bude ve výši 30 tisíc korun při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500 tisíc korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60 tisíc korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700 tisíc korun. O příspěvek 30 tisíc korun se bude žádat u Státního fondu životního prostředí.
Systém šrotovného, o jehož dlouhodobém účinku panují mezi odborníky stále větší pochybnosti, platí v současné době podle dostupných údajů v deseti zemích Evropy, mimo jiné například v Německu, Rakousku, Británii nebo na Slovensku. Cílem opatření je podpořit automobilový průmysl, který je jedním z hlavních obětí současné ekonomické krize. Kromě zvýšení prodeje automobilů má systém šrotovného také omezit znečišťování ovzduší tím, že na silnicích ubude starých a méně úsporných vozidel.