Menu Zavřít

Na túru s navigací

24. 6. 2010
Autor: profit

Satelitní navigace se nejprve staly užitečným pomocníkem automobilistů, nyní se někteří z výrobců zaměřili i na pěší a cykloturisty. Místo buzoly nebo kompasu si dnes mohou vyhledat cestu v přenosných outdoorových navigacích, ale také mobilních telefonech.

Autor: garmin

Každé osmé auto brázdící české silnice je už vybaveno satelitní navigací. A ještě letos očekávají výrobci díky klesajícím cenám další nárůst prodejů krabiček s GPS. Zatímco před několika lety byla GPS navigace doménou řidičů, dnes někteří výrobci vidí stále větší příležitost v navigování turistů a cyklistů. Jednodušší přístroje určené právě pro ně mají být jedním z letošních letních hitů.

Na trh s navigacemi navíc letos velmi razantně vstoupili i někteří výrobci mobilních telefonů. Například finská Nokia od února začala majitelům svých smartphonů nabízet navigaci úplně zadarmo. Prostřednictvím obchodu Ovi Store si tak majitelé nokií mohou bezplatně stáhnout jak automobilovou, tak pěší navigace.

Autonavigace vs. outdoor

Navigace pro turisty či cyklisty se od přístrojů určených řidičům liší hned v několika vlastnostech. Jedním z hlavním rozdílů jsou mapy. Zatímco automobilista vystačí se sítí silnic, pro outdoorové uživatele museli výrobci mapy rozšířit o cyklostezky či trasy pro pěší turisty. I proto jsou mapové podklady do navigací o něco dražší: například kompletní podrobná mapa České republiky v měřítku 1:10 000, která zobrazuje i jednotlivé budovy, vyjde na zhruba pět tisíc korun. Mapy pro výpravy do zahraničí, třeba Německa nebo italských Alp, stojí ještě o tisícovku více.

Další rozdíly mezi autonavigacemi a outdoorovými přístroji spočívají ve fyzických vlastnostech. Na rozdíl od auta se člověk v přírodě nemůže spolehnout na elektrickou zástrčku, a proto se pro napájení turistických GPS používají většinou tužkové baterie, které je možné koupit kdekoliv. Také výdrž je mnohem větší – na jedno nabití vydrží deset i více hodin. Vzhledem k použití venku jsou tyto navigace také menší a odolnější. Vydrží nárazy, výkyvy teplot, často jsou i vodotěsné.

I mezi turistickými a cyklistickými mapami však najdete velké rozdíly. Základní a nejlevnější přístroje jsou totiž bezmapové, jen s jednoduchým displejem. Na něm si turista může přečíst informace o správném směru či současné poloze. Přístroj dokáže navést na konkrétní bod a cestu zaznamenat do paměti, nezvládne už ale naplánovat optimální trasu. Jde tak vlastně o „inteligentnější“ kompas, jenž vystačí i s jednoduchým černobílým displejem a tlačítkovým ovládáním. Naopak mapové navigace jsou vybaveny podrobnými turistickými mapami, které také zvyšují nároky na displej. Ten se s vývojem turistických přístrojů zvětšuje a většina nových navigací je vybavena i dotykovým ovládáním. Další funkčnost outdoorových navigací se pak odvíjí od modelu a ceny.

V Česku vládne Garmin Pokud chcete vybírat turistickou navigaci v českých obchodech, rozhodování se vám výrazně zjednoduší. K dostání jsou v tuzemsku totiž v podstatě jen navigace značky Garmin. Další výrobci se zastoupením v Česku (například TomTom nebo Mio) se zaměřují pouze na GPS automobilové, další výrobci do Česka nedovážejí. Pro nejméně náročné turisty jsou určeny bezmapové navigace, jejichž ceny se pohybují zhruba od dvou do tří tisíc korun. Jejich funkčnost však není nijak oslnivá a slouží spíše pro turisty-statistiky, kteří si chtějí zaznamenávat prošlé trasy či počty ušlých kilometrů a ukládat si je třeba do počítače. Tyto přístroje většinou také obsahují krokoměr, kompas nebo ukazatel nadmořské výšky a poslouží i ke stále populárnější hře geocaching. Vedle značky Garmin jsou k dostání ještě přístroje Holux. V dražší kategorii mapových navigací s bohatší funkčností už v nabídkách tuzemských obchodů figurují jen modely od Garminu. Jsou už vybaveny dotykovým barevným displejem, na němž umí zobrazovat detailní mapy a plánovač trasy. Ceny modelů Dakota se pohybují mezi 7 až 9 tisíci korunami. Tyto navigace jsou vhodné i pro upevnění na kolo, umí měřit tepovou frekvenci či kadenci šlapání. Mezi doplňkovými funkcemi najdete například stopky, kalkulačku, budík nebo kalendář. Mezi „najnašlapanější“ a také nejdražší modely outdoorových navigací na našem trhu patří série Garmin Oregon. Tyto navigace jsou vybaveny až třípalcovým displejem a dají se vedle turistických výprav s určitými omezeními používat i v automobilu. Ceny přístrojů začínají na 10 tisících a vedle funkcí nižších modelů nabízejí třeba i poměrně kvalitní fotoaparát nebo možnost bezdrátového přenosu dat mezi více navigacemi. Výrobce k navigacím dodává například i stojánek do auta, držák na připevnění ke kolu nebo externí snímač tepové frekvence. Navigovat umí i mobil **

Specializovaní výrobci se tváří, že navigace v mobilech nejsou, a to ani ty bezplatné, pro ně konkurencí. „Když se podíváte na trh celkově, uvidíte, že navigace pro mobilní telefony jsou jen jeho malou částí,“ tvrdí například Senior Account Manager tuzemské pobočky společnost TomTom Robert Červeňák. Jenže skutečnost nakonec může být jiná. Nokia totiž hned po prvním týdnu od zahájení bezplatného poskytování mapových podkladů ohlásila více než milion stažení. Další miliony zájemců si mapy zadarmo pořídily v dalších týdnech. V červnu navíc vedle ní začal pro některé modely telefonů rozdávat navigace i Samsung.

Ostatně – o nebezpečí, které potenciálně mobily s navigac&ia
cute; mohou znamenat, svědčí i spolupráce výrobce navigací Garmin a počítačů Asus. Jejím výsledkem je navigace, která umí telefonovat. A smartphone s navigací na trh uvedla i další „navigační“ společnost Mio.

bitcoin_skoleni

Situace na trhu může vzdáleně připomínat pokus výrobců mobilů o atak na trh s digitálními fotoaparáty. Prakticky každý slušnější mobil dnes umí i fotit, kvalitou se ale snímkům profi přístrojů v žádném případě nevyrovná. Jenže narozdíl od citelně nižší kvality u focení, navigace v mobilu zdaleka není o tolik horší oproti té specializované.

Přesto mají ale oproti outdoorovým a především automobilovým navigacím mobilní GPS stále několik slabin, které je znevýhodňují. Především je to menší a hůře čitelný displej, často i méně přehledné ovládání především u mobilů bez dotykového displeje nebo absence hlasového navádění. Mobilní telefon za účelem používání jako navigace si tak dnes asi těžko někdo koupí. Majitelé smartphonů ale mohou, pokud nevyžadují opravdu profi zařízení, jednoúčelový přístroj nahradit slušně a navíc zadarmo.

  • Našli jste v článku chybu?