O léčivých účincích psychoterapie dnes už pravděpodobně nikdo nepochybuje. Podstupují ji lidé s duševním onemocněním, nadmírou chronického stresu, anebo ti, kteří se ocitli ve složité životní etapě. Užitečná pak může být i v krizových situacích, jako je třeba skutečnost, že váš domov se ocitl v bojové zóně – přesně to totiž momentálně zažívají lidé z Ukrajiny. Ve snaze jim pomoci se česká platforma pro online terapie Hedepy rozhodla, že bude o duševní zdraví pečovat i ve válkou zasažené zemi.
Krizovou intervenci společnost zdarma poskytovala už na začátku invaze. Tehdy ale cílila především na ty, kteří v souvislosti s nastalou událostí cítili nějaké obavy. „Všude kolem sebe jsme viděli, jak napjatě lidé očekávají další vývoj událostí, a chtěli jsme je podpořit. Proto jsme přišli s krizovou intervencí zdarma a uspořádali také webinář na toto téma,“ vysvětluje CEO Hedepy Lukáš Krčil.
O jak velkou krizi se ve skutečnosti jedná, jim začalo docházet až postupem času. Rozhodli se proto odchýlit od původního plánu a své služby kromě Řecka a Maďarska rozšířit také právě na Ukrajinu. „S radostí jsme sledovali, jak lidé Ukrajinu zahrnují materiální pomocí, ale měli jsme pocit, že se trochu zapomíná na psychickou podporu,“ komentuje Krčil.
Přímo na Ukrajině dal dohromady malý tým a společně s ostatními se rozhodl, že se s pomocí partnerů pokusí získat finance na terapii zcela zdarma. „Chceme se bez nároku na odměnu věnovat lidem z Ukrajiny, kteří jsou válkou zasaženi, a nemohou si sezení sami dovolit,“ říká a dodává, že za všechny společnosti, kteří se k projektu připojí, budou v Hedepy rádi.
S podporou duševního zdraví pomáhá i Tchibo
Prvním, kdo tuto výzvu přijal, byla značka Tchibo, díky jejímuž příspěvku se terapie zdarma dostala ke stovkám Ukrajinců. „Neváhali jsme tento projekt podpořit i díky dobrým zkušenostem s online terapiemi pro naše zaměstnance. Zároveň vítáme další možnost, jak pomáhat ukrajinským lidem zasaženým válkou. Kontinuálně tím navazujeme na finanční a materiální podporu, kterou již Tchibo poskytlo, a také na možnost neomezeného počtu dobrovolnických dní pro zaměstnance v souvislosti s válkou na Ukrajině,“ popisuje Lenka Mašková z oddělení společenské odpovědnosti v Tchibo.
Výhodou online terapií je, že je možné je využít odkudkoli. Ať už přímo z válečné zóny, nebo z okolních oblastí a jiných zemí, kam se ukrajinští uprchlíci museli kvůli eskalujícímu konfliktu a hrozícímu nebezpečí uchýlit. Podle tiskové zprávy společnosti ale nejde pouze o potenciální ,pacienty‘. Pomoc chce nabízet také ukrajinským terapeutům, kteří se kvůli válce mohou obávat o své živobytí. Koneckonců právě od nich eviduje Hedepy enormní zájem o spolupráci. Aktuálně se o ni uchází kolem 600 odborníků.
Platforma své služby momentálně nabízí v osmi zemích a v devíti různých jazycích, a to pomocí více než 300 terapeutů. Ti měsíčně zvládnou kolem 3000 sezení. Přímo Ukrajinu, na jejímž trhu platforma meziměsíčně roste stoprocentním tempem, má pak na starost 20 terapeutů. Celkově se Hedepy veze na vlně třicetiprocentního měsíčního růstu.