Ve Volvu je Mariella J. Delgadová expertkou na rozvíjející se trhy. Během devatenácti let u švédské automobilky už přišla do styku s prodeji v Bulharsku, Rumunsku, Brazílii, Uruguayi, Peru nebo Argentině. Než se letos v březnu stala generální ředitelkou Volva Auto Czech (EURO 10/2005), řídila šest let mexickou pobočku. „Zkušenosti z tamního trhu mi pomohly lépe se tady zorientovat,“ tvrdí. Týdeník EURO hovořil s manažerkou pocházející z Peru o cenových válkách, bohatnoucích Češích i o tom, jak hodlá švédská automobilka za několik let dosáhnout milionu vyrobených vozů ročně.
EURO: Jaké jsou společné rysy vašeho předchozího a současného působiště?
DELGADOVÄ: Český trh má podobné předpoklady k růstu, rozšiřuje se střední a vyšší vrstva obyvatel, takže lidé mají více peněz na kupování automobilů. Překvapila mě rovněž dravost zdejšího konkurenčního prostředí. V Mexiku, které je blízko Spojeným státům, jsem byla na neustálou cenovou válku pochopitelně zvyklá, Evropa se však už Severní Americe přibližuje.
EURO: Co soudíte o americkém modelu prodejů, v němž například General Motors nabízí v průměru slevy ve výši čtyř tisíc dolarů na vůz?
DELGADOVÄ: A někteří výrobci dokonce ještě více. Vím o luxusních značkách, které jdou až k osmi tisícům. Na jedné straně jsem pro otevřený trh a ostrou konkurenci, protože nás to nutí se zlepšovat. Nemyslím si však, že jsou takové krátkozraké extrémy prospěšné. Kvalita stojí peníze a překročit určitou hranici znamená, že nezbude dostatek peněz na vývoj nové generace produktů. Nemáme všechny peníze světa, abychom mohli ceny pouze snižovat. S tím nelze dlouhodobě přežít, a proto doufám, že se na podobnou úroveň Evropa nikdy nedostane.
EURO: Volvo bylo donedávna v rámci luxusní divize Fordu, Premier Automotive Group (PAG), jako jediné ze značek ziskové. Přináší zapojení do PAG vůbec nějaké výhody?
DELGADOVÄ: Negativní vliv to rozhodně nemá, vyděláváme a Ford nás podporuje. Ačkoliv se značkami koncernu nesdílíme platformy, používáme pro Volvo nejvhodnější technologie a z toho plynou úspory. Některé výrobní postupy jsme třeba převzali z japonské Mazdy, u modelu S40 máme stejné dodavatele jako Ford, nikoli však stejné komponenty. Volvo má zvýšené nároky na bezpečnost všech dílů, z čehož vyplývá i jejich vyšší cena. Uspoříme ale při nákupu, protože v něm postupujeme s Fordem společně například tím, že volíme stejného dodavatele.
EURO: Kdy uvedete na trh opět nějakou novinku v oblasti bezpečnosti?
DELGADOVÄ: Na zářijovém autosalonu ve Frankfurtu představíme nový kabriolet C70, který má jako první vůz na světě boční ochranné záclony, jež vystřelují ze dveří nahoru. Dokončeno je také testování systému BLIS, monitorujícího prostřednictvím kamer na zpětných zrcátkách pohyb vozidel v mrtvém úhlu. Ten by měl být na trh uveden nejspíše v příštím roce. Velkou roli v zavádění bezpečnostních prvků do sériové výroby hrají náklady. Vývoj je drahý, a přitom zákazníci jejich výhody neocení, dokud se nevybourají.
EURO: Dlouhodobým cílem Volva je prodávat milion vozů ročně. Do jakých segmentů se chystáte, abyste se tam ze současného zhruba půlmilionu dostali?
DELGADOVÁ: V plánech společnosti je hlavně rozšířit svou nabídku mezi terénními a sportovně užitkovými vozy. K současnému Volvu XC90 se v budoucnu připojí další dva modely. Jiným segmentem, do něhož hodláme vstoupit, je nižší střední třída. Tam chceme konkurovat především automobilům, jako je BMW řady 1 či Audi A3.
EURO: Plánujete rovněž invazi na nové trhy?
DELGADOVÁ: Musíme. Nyní sledujeme tři hlavní země, kam bychom chtěli buď umístit výrobu, nebo se alespoň výrazněji prosadit na trhu. Je to Čína, Mexiko a Rusko. V Číně nedávno Volvo s vládou podepsalo letter of intent o založení společného podniku s tamním výrobcem. To úzce souvisí s naší přítomností v nižších segmentech. Také tam se začíná rozrůstat střední třída a právě menší vozy budou v budoucnu v Číně pro automobilky velmi důležité.
EURO: Budou nějaké změny v Česku?
DELGADOVÁ: V některých velkých městech, jako je Liberec či Plzeň, nemáme dealerství, a to bychom chtěli změnit. Cílem je otevřít letos a v příštím roce jeden až dva showroomy, ale nepospícháme. Hlavně aby byly ziskové. Potom budeme čekat na nové produkty. Každopádně bychom v tomto roce rádi prodali dvanáct set vozů a já věřím, že konečný výsledek bude ještě lepší.
EURO: Jak vnímáte české zákazníky?
DELGADOVÁ: Mají velké požadavky. Chtějí si být jisti, že koupí vozu dělají rozumné rozhodnutí a že je značka podpoří. Více také značce věří a na základě toho jsou mnohem loajálnější než třeba ve Spojených státech, doporučují značku své rodině i přátelům. Budování takových dlouhodobých vztahů mě baví.