Menu Zavřít

Na velikosti záleží

23. 7. 2002
Autor: Euro.cz

Nové modely Hummer se potýkají se škrty v nákladech a vysokou spotřebou

Jack Guy, fotograf z kalifornského Malibu, už dlouho obdivuje drsný image modelu Hummer H1, civilní verze bojového vozidla americké armády Humvee. Obrovské rozměry a cenovka s částkou sto tisíc dolarů jej však zatím staví mimo Guyův finanční rádius. A tak si musel čtyřicetiletý Kaliforňan počkat až na novou, menší a mnohem levnější verzi Hummer H2 za padesát tisíc, kterou začala nabízet automobilka General Motors poté, co v roce 1999 značku Hummer získala od firmy AM General. Guy očekává své H2 v barvě cínu během několika týdnů. “Je to nejdrsnější teréňák, co jsem na silnici viděl.”
GM sází stovky milionů dolarů na to, že podobných lidí existují spousty. Do konce desetiletí chce zvýšit prodej série Hummer ze současných sedmi set vozů ročně na zhruba dvě stě tisíc. Automobilka plánuje, že každý vůz H2 nakonec přinese až patnáct tisíc dolarů zisku, čímž se vyrovná ziskovosti divize Cadillaců, jež vydělává zhruba 500 milionů dolarů ročně. Další plány zahrnují výrobu sportovních a užitkových vozů H3 za 35 000 dolarů a modelu H4, obdoby Jeepu Wrangler. “Lidé si neuvědomují, jaký význam Hummer pro GM má,” říká místopředseda GM Robert A. Lutz. “Věříme, že nám přinese značný zisk.”
Možná že přinese. Ale sázka na Hummera rozhodně není bez rizika. Už jen proto, že GM musí doufat, že dlouhodobé snahy ekologické lobby prosadit přísnější normy pro spotřebu paliva nepodemelou trh sportovních a užitkových vozidel (SUV), která palivem zrovna nešetří. A tato hrozba je reálná. V Kalifornii se již připravují zákony, které budou od SUV požadovat větší hospodárnost. Navíc i federální vláda uvažuje o přísnějších normách pro spotřebu paliva pro modely let 2005 až 2010.
V dnešní době firemního utahování opasků bude mít Lutz ještě jeden problém: kde sehnat prostředky na vývoj, výrobu a propagaci budoucích modelů. “General Motors projekt Hummera podpoří, protože bude výdělečný. Ale které ostatní divize to odnesou?” ptá se James N. Hall, konzultant společnosti AutoPacific. Návrháři a konstruktéři GM stojí zase před otázkou, jak prodávat Hummera v masovém měřítku a přitom udržet jeho současný punc výjimečnosti. “Prodá-li se Hummerů příliš mnoho, ztratí svou exkluzivitu,” poznamenává Rebecca Lindlandová, analytička společnosti DRI-WEFA.
Vysoká sázka GM na Hummera přichází v době, kdy obří automobilka, potýkající se s nedostatkem volných finančních prostředků, již seškrtala svůj kapitálový rozpočet o 900 milionů dolarů na letošních 7,1 miliardy. Finanční tíseň donutila GM odložit uvedení modelu H3 o šest měsíců, tedy až na polovinu roku 2005. Jiné divize, jako například Buick nebo Saab, své nové modely neprosadily vůbec. To znamená, že Lutz bude možná nucen ukrajovat ostatním divizím GM, aby vůbec sehnal dost peněz na výrobu opravdových SUV Hummer a neskončil u běžných dodávek Chevrolet ve vojenském hávu. K tomu se již dost možná schyluje, neboť konstruktéři se v GM předhánějí, jak navrhnout H3 co nejlevněji. Vůz kategorie SUV chtějí naroubovat na bázi připravované malé dodávky Chevy Colorado. Návrháři protestují, že výsledkem bude vysoké, vzpřímené vozidlo, a nikoli nízko posazený, sveřepý čtyřkolý bojovník, jehož si zákazníci spojují se značkou Hummer. “H3 značku buď postaví na nohy, nebo položí na lopatky,” připouští jeden z ředitelů pro vývoj produktů v GM. K tomu se přidává zmíněný boj s normami na spotřebu paliva. GM má zatím štěstí, protože H1 a H2 spadají do třídy středně výkonných nákladních vozidel a jako taková mají výjimku. Ale menší modely H3 a H4 už na podobnou kličku nedosáhnou. Ekologové se současně snaží výjimku pro středně výkonné nákladní automobily zrušit. “To by H2 zničilo,” varuje James N. Hall.
Pokud jde o GM, automobilka zůstává nezlomena. Lutz chápe Hummera jako protijed na vozy SUV, “z nichž se postupně stávají pouhé kombíky a minidodávky”. Otázkou je, zda bude dost Jacků Guyů, kteří zajistí modelům Hummer vítězné tažení.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc

Překlad: Jiří Vrbický

  • Našli jste v článku chybu?