Je krásný a praktický zároveň. Nabitý technologickými vychytávkami a zároveň maximálně ekologický. Jeho hlavní designérka Chika Kako se zkrátka rozhodla vytvořit vůz výjimečný po všech stránkách.
Jakmile řidič usedne za volant nového UX 250h, rychle si uvědomí, že to není jen další z mnoha crossoverů. Má sice jejich vlastnosti, ale je to vůz do města. Na kombinaci těchto dvou kategorií ostatně odkazuje i jeho název – U jako urban, X jako crossover. „Chtěla jsem, aby UX přinesl výhody tradičního crossoveru, což je vyšší poloha řidiče a lepší výhled ven. Ty jsem ale záměrně zkombinovala s dynamickými jízdními schopnostmi a agilitou hatchbacku,“ vysvětluje Chika Kako. Výsledkem je vzhled, který i díky nevšedním aerodynamickým prvkům upoutá na první pohled. Propracovaný design je patrný na zadních světlometech, u lemování kol, jejichž tvar je dokonce inspirovaný monoposty formule 1.
Inspirace komiksem i architekturou
Vývoj vozu trval bezmála pět let a zaměstnal stovky konstruktérů. Navzdory použití těch nejmodernějších a nejpropracovanějších technologií a řešení si Chika Kako přála, aby si výsledek zachoval lidskou tvář. Aby ostatním inženýrům správně vysvětlila svůj záměr, napadlo ji přirovnat design vozu k robotu Mazinger Z, jehož příhody znala z dětství, kdy sledovala japonské kreslené seriály. Díky tomu kolegové hned pochopili, co má na mysli, a vůz finálně získal umírněnější, avšak stále výrazný vzhled.
Inspirací pro stylový interiér pak byla tradiční japonská architektura. „Japonské domy jsou velmi malé, mají však velká okna, takže hory, stromy a příroda venku vypadají jako obraz, jako pokračování vašeho každodenního prostoru,“ říká Chika Kako. Jak se úzké propojení interiéru a exteriéru odráží v realitě modelu UX? Například perfektním otevřeným výhledem. Pozornost v interiéru však upoutá zejména charakteristická linka, která začíná na palubní desce a pokračuje dál po karoserii do zadní části vozu. UX se vyznačuje také dobrou viditelností, a to přestože je pozice za volantem vzhledem k použití nové platformy GA-C se sníženým těžištěm umístěná poměrně nízko.
Polovinu času na elektřinu
Model UX 250h dostal jeden z nejhospodárnějších motorů, jaké kdy Lexus vyvinul. Jde o vyspělý hybridní pohon čtvrté generace s autonomním dobíjením, který spojuje velmi hospodárný benzinový čtyřválec 2,0 l a výkonný elektromotor. Vůz je tak dostatečně silný, ale zároveň maximálně šetrný k životnímu prostředí.
Jak tento pohon funguje? Při stálé jízdě nebo mírné akceleraci vůz pohání samotný přední elektromotor, případně další zadní elektromotor u provedení s pohonem všech kol, odebírající elektřinu z hybridní baterie. V této fázi je vůz prakticky nehlučný, nespotřebovává palivo a neprodukuje žádné emise. Za vyšších rychlostí se připojuje zážehový motor, který podle potřeby využívá točivý moment elektromotoru. Za plné akcelerace se k benzinovému motoru okamžitě připojuje hnací síla elektromotoru.
Společně zajišťují suverénní tah, který stojí za lineárním zrychlováním vždy, když je to zapotřebí. Výsledkem je velmi živá dynamická jízda.
Auto dokáže jet čistě jen na elektřinu v 55 procentech času jízdy. Elektromotor se sám dobíjí takzvanou rekuperací, tedy energií, která vzniká při brzdění. Takto vyrobená elektřina se navíc ukládá do hybridní baterie, a tak není třeba vůz nabíjet ze zásuvky. Nová baterie našla místo pod zadními sedadly, a tak zbytečně nezasahuje do zavazadlového prostoru a zároveň přispívá k nízkému těžišti.
Konstruktéři se přitom nesoustředili jen na co nejnižší spotřebu paliva a emise, ale i maximální potěšení z jízdy.
Model Lexus UX je už v prodeji i v Česku. Zájemci o benzinovou variantu mohou využít speciální nabídku operativního leasingu pro model Lexus UX 200 Business Edition od 9999 korun měsíčně. Hybridní Lexus 250h Business Edition mohou získat za zvýhodněnou cenu 849 tisíc korun.