Menu Zavřít

Nabídka ojetých hybridů a elektromobilů se zvýšila o více než polovinu

28. 1. 2020
Autor: AAA Auto

Hybridy a elektromobily si postupně nacházejí cestu na české silnice. Příznivci alternativních pohonů mohli vloni vybírat z širšího spektra než předešlý rok, v nabídce ojetin se objevilo celkem o 1 404 ekologických aut více. Pozitivně se trh ojetých aut vyvíjí i co do stáří alternativních vozů a především co do počtu najetých kilometrů. Data vyplývají z kontinuálního monitoringu trhu ojetých automobilů, který provádí mezinárodní síť autocenter AAA AUTO.

Ačkoli se v motoristickém světě jedná stále ještě o relativní nováčky, hybridy a elektromobily si pozvolna získávají mezi klasickými auty se spalovacími motory svůj prostor, o čemž svědčí i jejich rostoucí podíl v nabídce bazarů a soukromých inzerentů. Zatímco za celý rok 2016 se jich mezi ojetinami k prodeji objevilo celkem 1 386, v roce 2018 se jejich počet vyšplhal na 2 998 a loni bylo nabízeno dokonce na 4 402 kusů.

„Nabídka alternativních vozů sice každoročně roste, ale když se podíváme na absolutní čísla, jedná se stále o záležitost pro fanoušky moderních technologií. Dokud nebude vybudována adekvátní infrastruktura, budou se motoristé stále orientovat na vozy s konvenčním pohonem,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

Důvěru vzbuzují především mladší elektromobily

A jak vlastně vypadá typické auto na alternativní pohon v nabídce českých ojetin? Podle statistik je nejčastěji necelé tři roky staré, najeto má 30 500 km a koupíte si jej zpravidla za částku 535 tisíc.

V porovnání s předchozími lety se sice zvýšila cena, zato si za ni pořídíte mladší vůz s nejnižším průměrným nájezdem za poslední 4 roky. Jen pro představu – v roce 2016 si zájemci o elektromobil či hybrid mohli vybírat nejčastěji z aut s nájezdem 71 600 tisíc kilometrů starými 4,2 roku, tedy o 41 100 tisíc km více a rok starší než loni.

Podobný trend přitom společnost AAA AUTO sleduje i v ostatních zemích střední Evropy, jako je Slovensko, Polsko a Maďarsko. Na Slovensku dokonce klesl nejčastější průměrný nájezd ze 78 tisíc kilometrů z roku 2016 na loňských 27 tisíc.

„Na trh se dostávají čím dál tím mladší ojetiny. Konzervativní středoevropští zákazníci zatím nenašli ke starším elektromobilům tolik důvěry, proto se i nabídka orientuje na mladé ojetiny,“ dodává Topolová.

Nejčastěji propagovanou značkou je Toyota

Čeští zákazníci mohli při výběru vozu na alternativní pohon narazit především na modely značky Toyota. Devátým nejčastějším alternativním vozem v nabídce ojetin byla pro rok 2019 Tesla Model S, který v roce 2013 posbíral ocenění časopisu Automobile Magazine a Motor Trend za nejlepší novinku roku, nejlepší vynález roku a nejlepší zelené auto roku. Dodnes je navíc považovaná za jedno z nejbezpečnějších aut na trhu.

bitcoin_skoleni

TOP 10 nejinzerovanějších hybridů a elektromobilů v ČR za rok 2019

Pořadí Model/Značka Počet kusů
1. Toyota Auris 361
2. Toyota RAV 4 334
3. Toyota C-HR 261
4. Toyota Yaris 228
5. BMW i3 192
6. Toyota Prius 165
7. Lexus RX 144
8. Nissan Leaf 135
9. Tesla Model S 135
10. Kia Niro 107

Trh ojetin v prosinci 2019

Prosincová nabídka všech ojetin na českém trhu čítala celkem 97 124 vozů starých nejčastěji 9,5 roku, jejichž nejčastější průměrná cena byla 149 tisíc Kč. Prosincové ojetiny měly nejčastěji najeto 151 tisíc km a stejně jako obvykle jim vévodila Škoda Octavia, Škoda Fabia a Volkswagen Passat.

  • Našli jste v článku chybu?