Menu Zavřít

NABÍDKOVÝ ŠOK

17. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Do informačních technologií investujeme intenzivněji než Německo

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) zveřejnila svoji studii IT Outlook 2000, která analyzuje stav a perspektivy sektoru informačních a komunikačních technologií (ICT) v zemích OECD. Zvláštní pozornost věnuje dopadu rozvoje těchto technologií na vývoj ekonomik členských států.
Rozvoj informačních a komunikačních technologií je vnímán jako hlavní příčina vzniku takzvané Nové ekonomiky. V analýze Jiřího Křováka Hodně Ameriky, méně Británie (EURO 19/2000) jsou popsány okolnosti vzniku a základní charakteristiky Nové ekonomiky. Je v něm také uvedeno, že tyto aspekty lze v Česku najít jen stěží. To však neznamená, že v implementaci ICT česká ekonomika výrazně zaostává za vyspělým světem.

Šest procent.
Česká republika své zpoždění za vyspělými ekonomikami v sektoru ICT velice rychle dohání, a ve srovnání s ostatním zeměmi střední a východní Evropy si dokonce vytváří určitý náskok. V grafu 3 je uveden podíl výdajů na ICT na hrubém domácím produktu v roce 1997. Je z něj patrné, že Česko vydalo na informační a komunikační technologie více než šest procent hrubého domácího produktu, to je více než Polsko, Maďarsko, ale i Německo a průměr EU.

Nejrychlejší růst.
Nejviditelnější a zároveň nejdůležitější složkou ICT jsou telekomunikace a výdaje do nich také představují největší část celkových výdajů na tyto technologie. Rozvoj telekomunikací, především mobilních, dovoluje výrazně rozšířit počet uživatelů ICT a přiblížit výhody nových technologií co nejširšímu okruhu uživatelů. Rozmach telekomunikací je také nejvíce viditelným aspektem Nové ekonomiky v České republice.
Telekomunikace jsou nejrychleji rostoucím segmentem služeb v Česku, v roce 1999 tržby za telekomunikační služby meziročně rostly ve stálých cenách v průměru o 20,5 procenta, v prvních třech měsících letošního roku pak o 26,9 procenta. Rychlý rozvoj telekomunikací a značný potenciál dalšího růstu tohoto odvětví vedl k růstu cen akcií telekomunikačních firem. Není bez zajímavosti, že díky tomu telekomunikační firmy (Český Telecom a České radiokomunikace) v současné době tvoří přibližně jednu polovinu báze (tržní kapitalizace) nejvíce sledovaného indexu českého akciového trhu PX50.

bitcoin školení listopad 24

Desetina investic.
Dopady růstu telekomunikačního odvětví na českou ekonomiku lze rozdělit na přímé a nepřímé. Přímým efektem je růst přidané hodnoty v tomto sektoru ekonomiky, který přispívá k růstu celkového hrubého domácího produktu. Nepřímých efektů růstu telekomunikačního odvětví je více. Za prvé vysoké investice do telekomunikací mají výrazný multiplikační efekt na celou ekonomiku. V loňském roce tři vedoucí telekomunikační firmy (Český Telecom, EuroTel a RadioMobil) investovaly více než 28 miliard korun, letos tyto tři firmy spolu s novým operátorem mobilních telefonů Českým Mobilem mají v plánu investovat 46 miliard. Podíl investic do telekomunikací na celkových investicích v národním hospodářství by tak letos mohl dosáhnout deseti procent. Vysoké investice především do rozšiřování telekomunikačních sítí znamenají růst tržeb stavebních a ostatních dodavatelských firem, a tím dochází k růstu přidané hodnoty těchto dodavatelů.
Za druhé podniky, které využívají nové telekomunikační technologie, mají možnost zlepšit komunikaci jak uvnitř podniku, tak i ve vztahu ke svým dodavatelům a odběratelům (včetně konečných odběratelů – spotřebitelů). Díky lepší komunikaci a koordinaci se podnikům snižují výrobní náklady, a tím klesají ceny výstupu. Spotřebitelé při nižší ceně poptávají vyšší množství zboží, a tudíž dochází i k růstu objemu výroby. Stručně řečeno, roste efektivita výroby. Z toho plyne, že růst telekomunikací lze charakterizovat jako pozitivní nabídkový šok, který vede k růstu výstupu ekonomiky a k poklesu cenové hladiny. Lze očekávat, že výrazný rozvoj telekomunikačního odvětví, především pak mobilní telekomunikace, bude v České republice pokračovat i v následujících letech. Vzhledem k omezené velikosti českého trhu půjde spíše cestou intenzifikace – neustálým rozšiřováním škály poskytovaných služeb – než extenzifikace, tedy rozšiřováním počtu uživatelů.

  • Našli jste v článku chybu?