Přestože mnohé české imezinárodní společnosti již v současnosti svým zaměstnancům nabízejí relativně široké možnosti zaměstnaneckých výhod, při zběžném pohledu na inzerované pozice to dosud nedávají příliš vědět.
Jak jsou v České republice využívány benefity v personálním marketingu?
Přestože mnohé české imezinárodní společnosti již v současnosti svým zaměstnancům nabízejí relativně široké možnosti zaměstnaneckých výhod, při zběžném pohledu na inzerované pozice to dosud nedávají příliš vědět.
Při nedávnem průzkumu na dvou nejpoužívanějších pracovních portálech jsme se pokusili pro vás alespoň „v kostce“ zmapovat současnou situaci.
Co naznačil průzkum
Značné procento společností (odhadem tak 55 %) se ani nezatěžuje tím, že by měly kandidátům na pracovní místa vůbec cokoliv nabízet. To by se snad dalo ještě pochopit u společností, které mají pověst skvělých zaměstnavatelů, ale tato situace se objevuje zejména u společností menších, méně známých - tedy u těch, které by se právě měly snažit co nejvíce potenciální uchazeče o práci zaujmout. Možná nemají žádné benefity, pomyslíte si. Pokud se ale podíváte na jejich konkurenty, tak zjistíte, že nejčastěji zmiňovaná lákadla jsou následující:
- zázemí a jistota silné společnosti, práce v mladém kolektivu (případně dynamickém týmu), *
práce v pěkném pracovním prostředí, * práce v centru města (často zmiňováno je i „nedaleko od stanice XY“), *
zajímavá, perspektivní a různorodá práce, někdy * i odpovědná a s možností seberealizace,
možnost dalšího vzdělávání a profesního růstu, občas narazíme i na „propracovaný systém profesního rozvoje“, odpovídající - případně nadstandardní - finanční ohodnocení, které je občas dokonce uváděno jako motivující (velmi tajemně působí i „zajímavé finanční podmínky“), okamžitý nástup.
Jsou to tedy „výhody“, které si při dostatku času a možnosti připojení k internetu je schopen hravě vygenerovat téměř každý zaměstnavatel.
Frázovité proklamace
Přestože podobné proklamace mohou na první pohled působit příznivě, při bližším prozkoumání se musí uchazeč cítit minimálně znejistěn. Při dnešním překotném vývoji mu ani v současnosti silná společnost nemůže nabídnout jistotu stálého zaměstnání, mladý kolektiv může být výhodou, ale také nemusí a skoro každá práce se dá při správném úhlu pohledu posoudit jako zajímavá či různorodá. A o neodpovědnou práci přece nestojí ani sám zaměstnavatel. Rozvoj a vzdělávání je skvělý motivační nástroj, ovšem ve více než 80 % případů u něj figuruje slůvko „možnost“. Tedy možná ano, možná ne. V čem se člověk může dále zdokonalovat, již pro jistotu neupřesňuje skoro nikdo. Těžko bychom také hledali inzerát, který by nabízel špatné nebo neadekvátní finanční ohodnocení. Okamžitý nástup zase může být spíše zoufalou snahou zaměstnavatele inzerovanou pozici už konečně obsadit a kandidáta pak spíš odradit, protože se svou dvouměsíční výpovědní lhůtou třeba zrovna prostě nic nezmůže. Je škoda, že většina inzerátů se snaží upoutat zájem na trhu práce takovýmito málo specifikovanými a obecnými frázemi. Jako čerstvý vánek na poušti těchto klišé pak působí inzeráty společností typu Plzeňský Prazdroj nebo Carrefour, které zaměstnanecké výhody ve svých nabídkách přímo vyjmenovávají. První z nich nabízí například týden dovolené navíc, příspěvek na penzijní připojištění, příspěvek na dětskou rekreaci, 13. plat, smluvního lékaře nebo dokonce - což opravdu ve změti nabídek zaujme - zaměstnaneckou pivnici. Výhod mají vyjmenováno ještě víc a dobrým nápadem je například zaměstnanecký časopis, který si může zájemce v pdf formátu stáhnout a přečíst ještě než si domluví první pohovor. Carrefour pro potenciální zaměstnance zase připravil relativně podrobný popis svých zaměstnaneckých výhod, kromě těch běžnějších zaujme například dárkový šek při zvláštních příležitostech v hodnotě 2500 Kč nebo sportovní aktivity dle vlastního výběru.
Zaostávání za zahraničím?
Také se dosud nepříliš rozlišují pojmy „bonus“ a „benefit“, což je naopak striktně oddělováno v zahraničních inzerátech (zdroj). Tam je na rozdíl od inzerátů českých většinou uvedeno i jasné platové rozpětí, procentuální výše bonusu a obsahuje-li balíček benefitů něco opravdu zajímavého, tak to váš potenciální zaměstnavatel jistě zmínit nezapomene. A co uvádějí zahraniční inzeráty jako svá nadstandardní plus? Například kulturu rovných příležitostí, podrobné zdravotní programy, programy pro zajištění bydlení, zaměstnanecké akcie nebo zaměstnání i pro dalšího člena rodiny. Závěrem můžeme říci, že možnosti používání benefitů pro personální marketing jsou přes svoji snadnou komunikovatelnost u nás oproti zahraničí zatím jen málo využívané. Otázkou je proč. Je to tím, že jsme je dosud nebyli zvyklí tak používat, nevážíme si jich, a proto nestojí zato je zmiňovat - anebo jsou naší „supertajnou“ zbraní pro přetahování zaměstnanců od konkurence? Co je ale jisté, je to, že se na ně téměř každý uchazeč o zaměstnání dříve nebo později zeptá. A protože celý tento náš miniprůzkum se odehrával v odlehčenějším duchu, na úplný konec ještě 3 opravdové „zaměstnanecké třešinky“, které zaměstnavatelé upřímně jako benefit nabízejí: přístup k informacím, pravidelný příjem, zázemí rozvíjející se firmy se zahraničním pozadím.
No nevzali byste to?