Bezmála každý druhý zaměstnanec v Česku nedokáže vyjít s penězi z měsíce na měsíc. Sedmdesát procent pracovníků by ocenilo od svého zaměstnavatele pomoc při náhlé finanční tísni a dvě třetiny lidí považují častější výplatu za naprosto normální a mnohem lepší řešení než si půjčit u některé z tuzemských bank. To jsou alespoň ve stručnosti ty nejdůležitější poznatky, jež Martinovi Fortelnému vyplývají z průzkumu, který pro něj a pro jeho mladý startup Advanto zpracovala poradenská společnost EMA.
Sedmadvacetiletý podnikatel si je této skutečnosti vědom už delší dobu a shodou okolností také přišel s nápadem, jak tento palčivý problém jednou pro vždy vyřešit. Odpověď nabízí právě ona fintechová firma Advanto stojící za vývojem stejnojmenné aplikace, jež dává zaměstnancům možnost nechat si od svých chlebodárců vyplatit pracně vydělané peníze de facto kdykoliv.
Princip fungování celé služby je v zásadě jednoduchý. Firma aplikaci zpřístupní některé interní systémy, zejména pak ten mzdový a docházkový, díky čemuž má sám zaměstnanec dokonalý přehled o své výkonnosti i o tom, kolik času během měsíce v práci již strávil. Od toho se pak přirozeně odvíjí výše peněz, jež si může v požadovaný okamžik vybrat.
„Když tedy zaměstnanci ukážeme, že si k dnešku vydělal 23 tisíc, nejde o žádný odhad, ale o reálná data, která si vyměňujeme s jeho zaměstnavatelem,“ potvrdil Fortelný redakci Euro.cz s tím, že veškeré údaje Advanto zpracovává v reálném čase.
Na kolik klienta pořízení platformy vyjde, je relativní. Existuje totiž vícero možností: „Zaměstnavatel se může rozhodnout, že veškeré náklady na službu bude hradit on sám, nebo je přenese (částečně, či zcela) na své pracovníky. Podobně jako třeba v případě multisport karty. Jde o to, že už jen zpřístupnění možnosti výběru vydělaných peněz, kdykoliv se člověku zachce, představuje samo o sobě benefit. Náklady na využívání jsou navíc docela malé, za každý výběr si Advanto účtuje fixní poplatek 50 korun.“
Dodo, Rohlík i Burger King
Přestože jde v rámci českého podnikatelského prostředí o zcela nový druh benefitu, v zahraničí - konkrétně například ve Spojených státech – s ním jisté zkušenosti už mají. Jinými slovy, Advanto rozhodně není žádný přelomový Fortelného nápad, který by nikde jinde ve světě neznali. Je však první podobnou službou, jíž se podařilo v Česku pevně usadit a začít pozvolna udávat nové trendy v oblasti personalistiky.
„Na začátku jsme přirozeně nevěděli, jestli bude Advanto podobně úspěšné jako jiné takto zaměřené firmy, ale lákalo nás to vyzkoušet. Oslovil jsem tedy spolužáka Jana Kölbla, jestli by můj nápad dokázal uchopit technicky, a během pár dnů jsme už měli první funkční webovou stránku. Následně jsme oslovili několik investorů, kterým se náš nápad rovněž zamlouval, a tak jsme se do toho pustili naplno,“ nechal se slyšet mladý podnikatel.
S růstem Advantu pomohli pánové Michal Menšík, Matěj Zabadala Zdeněk Šoustal z nedávno založeného studia V-Sharp Ventures Alpha spolu s venture kapitálovým fondem Nation 1. Vloni do zmíněného startupu vložili částku 17 milionů korun a významně tak urychlili jeho další rozvoj. Že byl loňský rok pro Fortelného společnost skutečně přelomový, lze nicméně doložit i jinak. Třeba výčtem klientů, kteří se během něj rozhodli začít tuto službu používat.
První ‚velkou rybou‘ byla logistická firma Dodo, za níž stojí již zmíněný Menšík. Ostatně, byla to právě pozitivní zkušenost jeho kurýrů, která přiměla úspěšného podnikatele k tomu, aby s Advantem spojil své jméno i jiným způsobem. Aplikaci umožňující výplatu na pár kliků kdykoliv ovšem kromě Dodo používají například také v Dáme jídlo, její mateřské společnosti Delivery Hero, online obchodu s potravinami Rohlik.cz či řetězci maloobchodních prodejen Lagardere Travel Retail, který v Česku provozuje třeba fast foody Burger King či kavárny Costa Coffee.
„Máme za sebou velice úspěšný rok, na který jsme velmi pyšní. Ten předloňský jsme strávili spíše nastavováním všemožných procesů, oslovováním prvních zaměstnavatelů, sbíráním zpětné vazby a tak podobně. Teprve minulý rok se náš nápad začal komerčně ujímat,“ podotkl Fortelný. „Co se čísel týče, mezi prosincem 2020 a 2021 jsme z pohledu výnosů vyrostli zhruba čtyřicetinásobně,“ dodal s tím, že kvůli přibývající konkurenci aktuálně konkrétnější být nechce. Pokud jde ovšem o počet platících uživatelů, ten dle interních údajů ve stejném období poskočil na desetinásobek své původní hodnoty.
Pandemie přiměla firmy přenést pozornost jinam
Také letos by Advanto chtělo navázat spolupráci s některými významnými českými zaměstnavateli a přirozeně i pokračovat v dalším růstu. Vedení firmy si v rámci plánů na rok 2022 dalo za cíl navýšit velikost svých tržeb hned desetkrát, a to navzdory zvětšujícímu se počtu hráčů na trhu.
„Za konkurenci jsme rádi, protože to znamená, že tuto cestu už nemusíme prošlapávat sami,“ pronesl Fortelný. „V Česku má Advanto zatím jistý náskok, aktuálně tedy za konkurenci považujeme spíše některé firmy ze zahraničí, jmenovitě jde například o Revolut či velice úspěšný britský startup Wagestream. Sami se od těchto společností snažíme učit a doufáme, že se nám, třeba i společně s ostatními, podaří změnit zaběhlý mindset zdejšího HR sektoru.“
Jak dlouho potrvá, než bude výplata kdykoliv nejen v tuzemsku jakýmsi standardem, se podle zakladatele Advanta obtížně odhaduje. Dojde k tomu určitě, přičemž onen okamžik nastane tehdy, jakmile se celá implementace služby obejde bez dodatečné administrativy a jakmile se ji podaří napojit tak, že bude v každé firmě ,na kliknutí‘. Společně prý se svými kolegy v této oblasti již celkem výrazně pokročili, a tak vše nejspíš bude otázkou několika příštích let. A kdo ví, nebýt pandemie, dost možná by to bylo ještě o mnohem dříve.
„Covid našemu byznysu, na rozdíl od jiných fintechových společností, moc nepomohl, ba naopak. Naším skutečným klientem jsou zaměstnavatelé, tedy firmy. Ty však v uplynulých dvou letech musely řešit daleko vážnější problémy – ať už jde o testování svých lidí, home office a podobné věci. Spousta digitalizačních projektů tak šla na čas stranou. Pozornost zaměstnavatelů se během pandemie ubírala, zcela logicky, na fyzické zdraví zaměstnanců spíše než na zdraví finanční. Nyní se to už opět začíná obracet, protože řada lidí se kvůli covidu dostala do existenčních potíží, a firmy se jim nyní snaží pomoci. Celkově se ale dá říct, že nás pandemie trochu přibrzdila,“ objasnil Fortelný.
Směr Slovensko
Jednou z největší letošních novinek českého Advanta bude bezpochyby plánovaná expanze k našim východním sousedům. K ní se firma odhodlala, ačkoliv na zdejším trhu působí jen necelé dva roky.
„Myslíme si, že není úplně nač čekat, protože by nás jinak mohl předběhnout někdo jiný. Čím dřív tedy na tom začneme pracovat, tím větší máme pravděpodobnost, že z toho vzejdeme jako vítězové,“ poznamenal rodák z Jihlavy a na závěr prozradil i jeden vcelku zajímavý fakt podporující úvahu, podle níž nejen zdejší odvětví personalistiky, respektive pracovní trh obecně čeká v dohledné době menší revoluce: „K plánované expanzi na Slovensko, která se má uskutečnit ještě v prvním čtvrtletí tohoto roku, nás motivují sami klienti. Partneři nás oslovují s tím, že působí i na Slovensku, a ptají se nás, jestli bychom tuto službu mohli zavést i tam. Slovenský, potažmo bratislavský trh práce je možná ještě více konkurenční než ten pražský, a tak mají zaměstnavatelé o to větší potřebu se nějakým způsobem od ostatních odlišit a přilákat do svých řad nové pracovníky.“