Menu Zavřít

Nad ranvejí nejasno

7. 12. 2006
Autor: Euro.cz

Ministerstvo dopravy, Penta

Ministerstvo dopravy se zatím nedohodlo s finanční skupinou Penta na ceně, za kterou by měl stát vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu nové přistávací dráhy na ruzyňském letišti. Strany si nechaly vypracovat znalecké posudky, na jejich základě však ke shodě nedošly. Požadavky soukromého vlastníka byly vyšší než posudky ministerstva dopravy. Kabinet proto minulý týden souhlasil s návrhem ministra dopravy Aleše Řebíčka, že jeho resort nechá zpracovat ekonomické studie, které ocení pozemky z hlediska jejich přínosu pro zvýšení privatizační hodnoty společnosti Letiště Praha. „S ministerstvem vedeme jednání, rozhodně bych jejich průběh nehodnotil jako nedohodu. Nemáme ale potřebu komunikovat přes média,“ reagoval investiční ředitel Penty Zdeněk Kubát. „Studie by měly určit, kam až bychom mohli s cenou jít, aby byla investice do pozemků návratná v určitém čase. Zároveň by měly definovat maximální cenu pozemků, která by zvedla hodnotu letiště v případě privatizace nebo dlouhodobého pronájmu natolik, že bychom mohli koupi zdůvodnit jako dobrý obchod, který přinese státu zisk,“ řekl týdeníku EURO Řebíček. Studie by měly být hotovy do dvou až tří měsíců. Ministr nevyloučil další dva scénáře pro případ, že stát nakonec s Pentou nedospěje ke kompromisu. Variantou, která přichází v úvahu, je, že stát pozemky kupovat nebude a ponechá vyjednávání na partnerovi, který by měl vzejít z plánované privatizace společnosti Letiště Praha. Druhou možností je vyvlastnění pozemků. Tomuto postupu se ale budou chtít obě strany i vzhledem k časové náročnosti vyhnout. Letiště Praha stále totiž kalkuluje s dokončením dráhy v roce 2010. I pro krajní případ vyvlastnění však ministerstvo uvádí, že časovou náročnost takového procesu lze kompenzovat dvěma způsoby. První představuje zvýšení kapacity současného dráhového systému zefektivněním jeho provozu, což by prý mohlo zajistit odbavování letadel bez zásadních omezení zhruba do roku 2014. Odborná studie britské firmy Orbinet, kterou zadalo letiště Praha, ale tvrdí, že současná dráha dosáhne svého maxima již v první polovině roku 2008. Pak prý bude muset omezovat dopravu. Druhá varianta, kterou zvažuje ministerstvo dopravy, znamená výstavbu zkrácené dráhy jako první fáze celého projektu. Tento způsob by zajistil dostatečnou kapacitu letiště odhadem do roku 2020. Finanční skupina Penta vlastní přibližně 50 hektarů pozemků potřebných pro vybudování nové ruzyňské dráhy. Skupovala je za zhruba 500 korun za metr čtvereční.

  • Našli jste v článku chybu?