AUTOBUSOVÁ DOPRAVA Tak trochu na pozadí velkolepé obnovy železničních stanic probíhá i modernizace autobusových nádraží. Trendem poslední doby je budování společných dopravních terminálů sdružujících většinou právě železniční a autobusovou dopravu. N ení žádným tajemstvím, že řada krajských měst má zastaralá autobusová nádraží.
AUTOBUSOVÁ DOPRAVA
Tak trochu na pozadí velkolepé obnovy železničních stanic probíhá i modernizace autobusových nádraží. Trendem poslední doby je budování společných dopravních terminálů sdružujících většinou právě železniční a autobusovou dopravu.
N ení žádným tajemstvím, že řada krajských měst má zastaralá autobusová nádraží. Zlepšení této nelichotivé situace se však blíží. Města chystají modernizaci či výstavbu zcela nových autobusových terminálů. Rozsáhlá rekonstrukce za desítky milionů korun čeká například chátrající pražské Ústřední autobusové nádraží na Florenci. Investice do autobusových terminálů plánují také v Liberci, Ústí nad Labem či Olomouci. Zcela nové nádraží se pak bude stavět v Hradci Králové.
PRVNÍ VLAŠTOVKY JSOU NA SVĚTĚ
Některá nádraží v krajských městech už rekonstrukcí prošla. V dubnu například v Českých Budějovicích otevřeli zmodernizované dopravně-obchodní centrum, jehož realizace si vyžádala 850 milionů korun. Projekt je ojedinělý tím, že autobusy budou jezdit na střeše objektu, ve kterém se nachází vlastní dopravní hala s nástupišti. Nový autobusový terminál má i Ostrava.
Údajně nejlepším nádražím, alespoň co do nabídky služeb a jejich kvality, se může pochlubit Plzeň. Provozovatelem tohoto nádraží je firma ČSAD Autobusy Plzeň. Vložené investice se majitelům nádraží vracejí jednak od nájemců komerčních prostor a jednak z poplatků od autobusových dopravců. Ty se často pohybují až ve stovkách korun za jednotlivý vjezd. Třeba na pražské Florenci stojí vjezd vnitrostátní linky 327 korun, mezinárodní spoj je více než dvakrát dražší.
DOJDE I NA OMŠELOU FLORENC
Výrazná modernizace čeká největší autobusové nádraží v zemi, legendární Florenc. Současná podoba terminálu už zdaleka neodpovídá požadavkům cestujících na počátku 21. století. Poslední kapkou pro zastaralé nádraží, které se prakticky nezměnilo od 70. let minulého století, byly povodně v roce 2002. Od té doby nádraží funguje vlastně pouze v provizorním režimu. Do dvou let by ale všechno mělo být jinak.
„Projekt rekonstrukce nádraží má několik fází a jako první by se měla uskutečnit přestavba nádražní haly. Tu bychom rádi kolaudovali ještě letos,“ potvrdil ředitel společnosti ČSAD Praha Holding Jiří Roubíček. V dalším plánu se počítá s rekonstrukcí celé nádražní plochy. „Zásahy půjdou až do podzemí. Je potřeba opravit kanalizaci a další inženýrské sítě,“ dodal Roubíček. Nádražím denně projdou tisíce cestujících a projede tři sta spojů, přesto celá rekonstrukce proběhne za plného provozu. Podle Roubíčka vyjdou opravy na desítky milionů korun.
KOMPLIKOVANÁ STŘECHA OHROŽUJE DOTACE
Stotisícový Hradec Králové dokonce autobusové nádraží nemá vůbec. Již skoro 50 let odjíždějí meziměstské autobusy z provizorních stání před vlakovým nádražím a z nedaleké panelové plochy. Stavba nádraží za přibližně 300 milionů korun začala loni v srpnu a s dokončením se počítá v polovině letošního léta.
I když se jedná o hlavní prioritu hradecké radnice, její plánované dokončení se komplikuje. Zhruba dvouměsíční zdržení má prý na svědomí složitá ocelová konstrukce hlavní budovy. „Pokud by se autobusový terminál nepodařilo dokončit do závěru letošního roku, přišel by podnik o dotaci na terminál z fondů Evropské unie ve výši 62 milionů korun,“ tvrdí náměstek hradeckého primátora Josef Malíř.
Nové budovy by se mělo maximálně do příštího roku dočkat také autobusové nádraží v severočeském Liberci. Areál zdejších nástupišť byl modernizován před více než deseti lety, na vybudování důstojného zázemí však tehdy nezbyly peníze, cestujícím tak od té doby slouží provizorní objekt poskládaný ze stavebních buněk.
Největším problémem je ale zajistit financování stavby, jejíž náklady se odhadují na 50 až 60 milionů korun. „My sami na to prostředky nemáme, jednáme proto s krajem a městem o spolufinancování, hledáme soukromého investora a prostředky bychom rádi získali i z evropských fondů,“ říká ředitel společnosti Autobusové nádraží Liberec Jan Konopásek.
AUTOBUSEM AŽ DO VLAKU Trendem posledních let je budovat společné dopravní terminály pro více druhů dopravy. Tedy například vlaky a autobusy. Jeden takový terminál možná brzy vznikne v Jihlavě. Integraci obou typů přepravy nyní zvažují jak radnice, tak i dopravní společnosti. Nejdříve se Jihlavané mohou těšit na to, že se do blízkosti městského centra přestěhuje hlavní vlakové nádraží, které je nyní v okrajové části města. Do sousedství nového hlavního nádraží by se v budoucnu mohla přesunout i autobusová stání.
„Uskutečnění takových zásadních změn v dopravě bude záviset na tom, zda se nám podaří získat dotace z evropských fondů,“ řekl vedoucí městského útvaru hlavního architekta Vít Zeman. Funkci hlavního vlakového nádraží pro osobní dopravu má převzít dosud málo využívané městské nádraží. To je vzdáleno od středu Jihlavy jen několik minut pěší chůze. Město ale potřebuje postavit novou komunikaci, po níž by se k němu dostala městská doprava i osobní auta.
HLEDÁ SE DOPRAVNÍ UZEL
Stejně jako v Jihlavě by i v Jablonci nad Nisou rádi přestěhovali autobusy a vlaky najedno místo. Zatím se ale hledá lokalita. Nejvhodnější se jeví současné autobusové nádraží. „Upřednostňujeme myšlenku dopravy co nejvíce k centru města,“ říká jablonecký místostarosta Otakar Kypta. Na jednom místě by se měly setkávat autobusy, tramvaj z Liberce i plánované vlaky regiotram. Vseje však doposud pouze ve stádiu hypotéz a dohadů.
Příklad Jablonce ukazuje, že na dopravní terminály nemyslí pouze ve velkých krajských městech. I menší města postupně budují nová autobusová nádraží nebo modernizují ta stávající. Luxusního autobusového terminálu se letos dočkají cestující například v Mladé Boleslavi. Ten bude součástí obchodního a zábavního Bondy centra, které se má otevřít v listopadu.
„Nové nádraží už tu mělo stát, ale měnil se investor celé stavby, a tak se vše zdrželo. Zatím však výstavba vypadá dobře, takže na podzim by mělo být hotovo,“ řekl vedoucí odboru dopravy mladoboleslavského magistrátu Josef Macoun.
V PŘÍBRAMI UŽ OSTROUHALI
Ne každá rekonstrukce autobusového nádraží jde ale tak hladce, jak si její investor představuje. Zpoždění přitom mohou mít dalekosáhlé následky. Například v Příbrami se problémy s výběrovým řízením na dodavatele stavby promítly tak, že město přišlo o evropskou dotaci na rekonstrukci nádraží. Dotace měla pokrýt 75 procent nákladů, tedy 41,6 milionu korun. Letos chtějí příbramští o dotaci požádat znovu.
Na opravu čeká i autobusové nádraží v Kladně, které chce město začlenit do projektu revitalizace historického centra. „Letos má vzniknout studie, na jejímž základě bychom mohli požádat o dotace z Evropské unie,“ vysvětlila mluvčí magistrátu Petra Kučerová s tím, zeje zatím předčasné hovořit o případných nákladech. Nová nádraží už naopak mají třeba v Rakovníku či Mělníku. Letos by se pak měly začít opravovat autobusové terminály ve Vlašimi a Voticích na Benešovsku. Drtivá většina těchto projektů se realizuje za pomoci finančních prostředků z evropských fondů.
STĚHOVÁNÍ V OLOMOUCI NEBUDE
V Olomouci se několik let vedly vášnivé diskuze o stěhování autobusového nádraží blíže k vlakovým spojům. Nyní je však již téměř jisté,že všechno bude jinak. Firma ČSAD Ostrava, které autobusové nádraží patří, totiž považuje přesun do jiné lokality za nereálný a pustila se do oprav starého nádraží. Už do konce roku by zde měl stát sice menší, ale modernější a pohodlnější terminál.
„Přesun na jiné místo není možný kvůli množství spojů, které na autobusové nádraží zajíždějí. V okolí železniční stanice by to ucpalo dopravu,“ míní generální ředitel společnosti Tomáš Vrátný. Firma chce do modernizace olomouckého nádraží investovat čtyřicet milionů korun. Samotné město tvrdí, že přesun nádraží byla jen vize, která by nebyla reálná dřív než za deset let. V uvažované lokalitě pro nové nádraží totiž nemá město žádné pozemky, všechny by muselo vykupovat od soukromých majitelů. „To by výstavbu nového nádraží zdražilo nejméně na čtvrt miliardy korun,“ uvedl náměstek olomouckého primátora Svatopluk Ščudlík.