Klub pro obnovu kolínské řepařské drážky, který se snaží oživit zaniklou úzkorozchodnou železnici původně sloužící k dopravě cukrové řepy, už dokončil přípravu podloží pro stavbu nové trati. „Současně připravujeme opravu původní parní lokomotivy, která po ní bude vozit vlak s turisty,“ řekl zástupce klubu Petr Janča.
Klub pro obnovu kolínské řepařské drážky, který se snaží oživit zaniklou úzkorozchodnou železnici původně sloužící k dopravě cukrové řepy, už dokončil přípravu podloží pro stavbu nové trati. „Současně připravujeme opravu původní parní lokomotivy, která po ní bude vozit vlak s turisty,“ řekl zástupce klubu Petr Janča.
Stavbu klub zahájil v prosinci 2005. Dosud se podařilo vybudovat dešťovou a splaškovou kanalizaci, vodovod a trafostanici. Byly provedeny hrubé terénní úpravy. V rámci stavby komunikace se odvodnilo a zpevnilo podloží a vrstvy kameniny se podložily geotextilií.
„Záměrem projektu je zachovat místní kulturní dědictví. Tedy obnovit historickou úzkorozchodnou drážku, která byla důležitou součástí zemědělství v oblasti Kolína, připomenout historii pěstování a zpracování cukrové řepy a zároveň přispět k rozvoji cestovního ruchu na Kolínsku,“ řekl Janča.
Kolínská řepařská dráha z roku 1894 byla nejstarší polabskou drážkou pro dopravování řepy. Vedla z kolínského cukrovaru, který se nacházel v místě nynější elektrárny, do Františkova (dnešních Ovčár), Býchor a Jestřábí Lhoty. Ke svému účelu sloužila téměř 70 let. Od jejího zániku v 60. letech po ní ale zůstaly jen části původního náspu.
První etapa projektu, která předpokládá vybudovat dva kilometry z celkových 4,5 kilometru trati, bude stát 18 milionů korun bez DPH. Na stavbu přispělo město, kraj, stát, Evropská unie i řada sponzorů. Stále ale ještě chybějí asi dva miliony korun.