MOTOROVÁ PALIVACeny motorových paliv nabraly nečekaný směr. Motorová nafta dohání a předhání benzin, který byl dosud vždycky dražší. Výrobci i prodejci těží z toho, že je po ní velká poptávka.
MOTOROVÁ PALIVA
Ceny motorových paliv nabraly nečekaný směr. Motorová nafta dohání a předhání benzin, který byl dosud vždycky dražší. Výrobci i prodejci těží z toho, že je po ní velká poptávka.
Motorová nafta je méně složitý produkt než benzin, takže nižší jsou i náklady na její výrobu.
Navíc je zatížena menší spotřební daní a tak by měla být logicky levnější. Donedávna to tak bylo. V posledních dnech se ale zdá, že se poměr obou cen mění. Majitelé dieselů s nelibostí sledují, že čím dál víc čerpadel prodává motorovou naftu za stejnou nebo skoro stejnou cenu jako benzin Natural (podle evropského značení Petrol 95). V P raze, která s tímto trendem začala, nabraly minulý týden ceny obou paliv dokonce opačný směr. Koncem týdne už motoristé na mnohých pumpách za litr nafty platili o sedmdesát až osmdesát haléřů víc než za benzin.
CHAOS V CENÁCH Ceny naturalu a nafty se začaly přibližovat už minulý měsíc. Po listopadovém maximu začaly pohonné hmoty znovu zlevňovat a benzin šel dolů víc než nafta. V polovině prosince se ceny obou produktů jakoby na zkoušku vyrovnaly v P raze a recept nové cenotvorby se zřejmě osvědčil. Koncem minulého týdne se přidaly mnohé regiony, i když vývoj cen byl poněkud chaotický. Zatímco na střední Moravě, například ve Zlíně, se skoro u všech pump ceny benzinu a nafty vyrovnaly, v jiných místech byly dál značně rozdílné. Třeba v Liberci vládl značný chaos, protože i značkové pumpy, které jsou vzdálené jen několik stovek metrů, uplatňovaly různou strategii. Shell tam měl naftu oproti benzinu levnější o čtyřicetník, Agip o korunu. Aral, který byl mimochodem nejlevnější, ji prodával za stejnou cenu jako benzin (26,10 Kč/litr). Rafinérie ani prodejci nechtějí cenový vývoj komentovat. Miloš Podrazil z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) to vysvětluje pokutami, které antimonopolní úřad vloni udělil největším prodejcům za údajnou kartelovou dohodu. Jako jeden z důkazů o dohodě tehdy posloužily i novinové články nebo záznamy, v nichž se představitelé firem vyjadřovali k cenám motorových paliv. Sdružení drobných prodejců uvádí, že na naftě momentálně vydělávají hlavně výrobci. „Cena z rafinerií je nejméně o dvě koruny vyšší než u benzinu,“ řekl pro Profit předseda Společenství čerpacích stanic Ivan Indráček. SPOTŘEBA UTĚŠENĚ ROSTE
Litr nafty je zatížený spotřební daní ve výši 9,90 koruny. U benzinu tato daň činí 11,80 koruny. Obě sazby se zvyšovaly od ledna a daň na naftu tehdy stoupla víc než u benzinu. Rafinerie uvádějí, že se jejich ceny řídí vývojem na světových trzích, kde obvykle v zimní sezoně roste poptávka po motorové naftě. V České republice si mohou rafinerie i pumpaři dovolit vyšší marže i proto, že spotřeba nafty utěšeně roste i ve srovnání s minulou zimou. Podle webové stránky ČAPPO se zvýšila za první pololetí letošního roku téměř o čtrnáct procent, spotřeba naturalu za stejné období narostla o pět procent. Český statistický úřad má zatím pro delší časové období jen předběžné údaje. Spotřeba nafty podle něho v České republice od začátku ledna do konce října stoupla o šest procent. U benzinu však ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o necelé procento klesla. Indráček upozorňuje že poptávka po motorové naftě narostla po otevření hranic v rámci Unie. „Projevil se rostoucí provoz kamionů i to, že dnes už pro ně neplatí celní omezení a například před německou hranicí si mohou natankovat dostatečné množství levnějšího českého paliva.“
LÁKAVÉ MARŽE
V Česku byla nafta začátkem minulého týdne ještě v průměru o třicetník levnější než natural. Vyšší ceny se do konce týdne objevily hlavně na dálnicích a kolem nich, tedy na „kamionových“ trasách. Pokud se v ceny motorové nafty trvale přehoupnou přes benzin, bude Česko v Evropě poměrně raritou. Většina evropských zemí „zvýhodňuje“ naftu nižší spotřební daní a diesel je tam levnější (viz tabulka) . Dlouhodobou výjimkou je Švýcarsko s vyšším zdaněním nafty. V Evropské unii byl dosud diesel skoro vždy levnější a cenou se blížil nebo vyrovnával benzinu pouze v Británii. V prosinci se ceny vyrovnaly a poté rozběhly opačným směrem také na Slovensku. Slovnaft, který dominuje na tamním trhu, minulý týden snížil ceny benzinu o osmdesát haléřů a naftu zlevnil jen o třicetník. „Za poslední týden se cena ropy na mezinárodních trzích stabilizovala a pokračoval pokles kótovaných cen benzinů a motorové nafty. Pokles cen benzinů byl přitom výraznější, protože se v hlavních spotřebitelských regionech snížila spotřeba a zvýšila úroveň zásob,“ zdůvodnila slovenská firma cenové změny. Podle údajů, které shromažďuje a aktualizuje Ústřední automotoklub ČR (ÚAMK), se cena motorové nafty už v Česku dostala zhruba na úroveň Rakouska. Tankovat se naopak vůbec nevyplatí například v Německu, kde jsou paliva drahá, protože u nich letos výrazně stoupla spotřební daň.
AKTUÁLNÍ PRŮMĚRNÉ CENY (Kč/litr)
Oblast Natural 95 nafta
jižní Morava 26,07 25,71
severní Morava 25,59 25,53
východní Čechy 26,35 25,88
severní Čechy 26,43 26,04
střední Čechy 25,65 25,51
Praha 24,62 24,71
jižní Čechy 26,39 25,93
západní Čechy 26,53 25,91
průměr 25,95 25,65
1) z pondělí 13. prosince Zdroj: Webfarm (ČTK)
JAK JE TO V EVROPSKÝCH ZEMÍCH průměrné ceny eur/litr)
Země Petrol 95 Diesel
Česká republika 0,837 0,828
Německo 1,120 0,990
Nizozemsko 1,196 0,916
Polsko 0,872 0,831
Rakousko 0,916 0,842
Slovensko 0,847 0,892
Velká Británie 1,218 1,251
2) aktuální průměrné ceny Zdroj: ÚAMK