Před pár dny jsme jako vedení společnosti rozhodli, že zavedeme nový produkt. Je tedy bezpodmínečně nutná přítomnost všech zaměstnanců. Jeden z nich nám však oznámil, že už má na tuto dobu zaplacenou dovolenou a pokud ji zruší, budeme mu muset zaplatit vzniklé výdaje. Musíme na takovou náhradu přistoupit?
Před pár dny jsme jako vedení společnosti rozhodli, že zavedeme nový produkt. Je tedy bezpodmínečně nutná přítomnost všech zaměstnanců. Jeden z nich nám však oznámil, že už má na tuto dobu zaplacenou dovolenou a pokud ji zruší, budeme mu muset zaplatit vzniklé výdaje. Musíme na takovou náhradu přistoupit?
Také nový zákoník práce přejímá základní zásadu, že dobu čerpání dovolené určuje zaměstnavatel. V ideálním případě vzniká „rozpis dovolených“ samozřejmě dohodou mezi firmou a zaměstnancem, vždy je však nutný souhlas zaměstnavatele - pracovník si tedy nemůže vzít volno, aniž to schválil zaměstnavatel. Jestliže si už tedy zaplatil dovolenou, ačkoliv ještě neměl vámi schválený termín, šlo bohužel z jeho strany o riskantní jednání a případnou škodu nese sám.
Jiná situace nastane, pokud jste už termín dovolené schválili. Podle zákoníku práce je zaměstnavatel povinen nahradit zaměstnanci „náklady, které mu bez jeho zavinění vznikly proto, že zaměstnavatel změnil jemu určenou dobu čerpání dovolené, nebo že ho odvolal z dovolené“. Důležité zde je, že na straně firmy jde o odvolání (zrušení) již dříve vydaného souhlasu. Z dotazu se ale zdá, že nejde o tento případ, a tudíž nejste povinni proplácet storno poplatky.
Mgr. Jan Beneš, právník