Menu Zavřít

Nahrávání telefonátů hrozí Velkým bratrem

16. 9. 2019
Autor: Euro.cz

Káva s Markem Černochem Zaznamenávání a uchovávání všech telefonických hovorů mezi poradci a klienty by bylo fatálním zásahem do soukromí, říká šéf ČASF Marek Černoch

Od ledna letošního roku změnila Česká asociace společností finančního poradenství a zprostředkování (ČASF) výkonného ředitele. Jiří Šindelář odešel na pozici ředitele investiční sekce společnosti Broker Consulting a na jeho místo nastoupil Marek Černoch. Původním povoláním pilot Boeingu 737 a posléze poslanec a předseda poslaneckého klubu v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. ČASF vznikla v roce 2018 spojením USF a AFIZ, jako jednotná asociace zastřešující v současné době 28 společností finančněporadenského trhu. A to jak největší hráče, tak i středně velké a malé společnosti. ČASF se podílí na tvorbě nové legislativy a regulací, vyvíjí nicméně i významnou samoregulační a analytickou činnost. Právě o legislativě jsme hovořili s výkonným ředitelem Markem Černochem.

* > Jako asociace se podílíte na tvorbě nové legislativy nebo jejích úpravách. Jak byste popsal v tomto směru současný stav na finančněporadenském trhu?

Jako dostatečně regulovaný nebo spíše přeregulovaný. Díky širokému portfoliu, které společnosti mají, zasahuje do finančního poradenství velké množství zákonů, směrnic, vyhlášek nebo nařízení. Ty musí společnosti implementovat a lidově řečeno „poprat se s nimi“. A když už například takový nový zákon společnost implementuje a nastaví všechny ty nutné procesy, zákon se změní nebo vyjde nový a může se začít od začátku. To pak bere velkou část pracovního prostoru a energie. Chybí určitá legislativní jistota. Regulace a dohled nad trhem určitě má být, ale vše by mělo mít svou míru, aby to plnilo účel a nestávalo se spíše nástrojem destrukce podnikání.

* Co se tedy teď významného v rámci legislativy řeší?

Řeknu to nejzásadnější, ato je novela zákona o podnikání na kapitálovém trhu. V tomto zákoně ministerstvo financí na popud ČNB navrhuje, aby se povinně nahrávaly všechny telefonní hovory poradců s klienty v rámci investičního poradenství. To je zcela nepřijatelný zásah do soukromí klientů poradců. Nikdo přece nechce, aby informace, které řekne svému poradci do telefonu, poslouchal někdo třetí a někde byly roky ukládány.

* Hovory z call center už monitorovány jsou, ne?

To ano, ale tento návrh se týká všech hovorů, ato iv případě, že k žádnému obchodu nedojde. Nebavíme se o volání z call center. Bavíme se o nahrávání hovorů, které vede poradce se svým, třeba dlouholetým klientem, a to i například s rodinným příslušníkem. Malý příklad -zavolá mi můj poradce, se kterým mám po letech už nastavený nejen pracovní, ale i přátelský vztah. Budu mu vyprávět například nějaké rodinné starosti, co dělají děti, nebo že jsem byl u doktora a co mi předepsal za léky. A pak mu řeknu, že mám nějaké volné peníze a přemýšlím, kam investovat, abychom se na to sešli. A takový hovor, včetně všech osobních informací, bude nahráván a následně ho bude poslouchat někdo třetí? Bude někde archivován x let, přestože k žádnému obchodu nedošlo? To je absurdní a myslím, že tohle opravdu nikdo nechce. Těch „Velkých bratrů“ už je kolem nás dost a víme, jak jednoduše informace unikají ajak je snadné je zneužít.

* Jak se k tomuto názoru stavějí zákonodárci?

Dopady tohoto návrhu by byly opravdu fatální. Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny podpořil pozměňovací návrh, který povinnost nahrávat všechny hovory a tím i odposlouchávat ze zákona odstraňuje. Což je vlastně uvedení do původního materiálu EU, která nahrávání všech hovorů nepožaduje. A je to logické. Povinnost nahrávat všechny hovory, ve kterých mohou být citlivé osobní informace, by přinesla problémy s ochranou osobních údajů. Názor, že poradce může významně ovlivnit život klienta, není relevantní argument. To může i právník, který dá klientovi po telefonu právní radu. A právníci také nemusejí nahrávat všechny hovory. Ani třeba lékaři. Tím se vracím na začátek. Trh by se měl regulovat vyváženě. Nahrávat všechny hovory i v případě, že k obchodu nedojde, nic neřeší. Pojďme dohled a pravidla řešit jiným způsobem, bez nabourávání soukromí, možnosti zneužití osobních údajů a mnohamilionových nákladů pro společnosti. •

bitcoin_skoleni

Pokud mi zavolá poradce, se kterým mám po letech přátelský vztah, bude hovor nahráván a následně ho bude poslouchat někdo třetí, i když k obchodu nedošlo? To je absurdní.

  • Našli jste v článku chybu?