Výrobu v Německu můžeme udržovat, jen pokud to přináší zisk, říká šéf FSC
Celých jednadvacet let své profesní kariéry strávil Bernd Bischoff ve společnosti Hewlett-Packard, prošel i dalším počítačovým koncernem IBM. Od léta roku 2004 však šéfuje společnosti Fujitsu Siemens Computers (FSC), kde kromě postu generálního ředitele zastává i pozici prezidenta firma. FSC je se svými továrnami v německých městech Augsburg a Sömmerda v současnosti největším ryze evropským producentem počítačů a počítačového vybavení. Týdeník EURO s ním mimo jiné hovořil o výhodách a nevýhodách výroby počítačů v Evropě a o tom, zda FSC neuvažuje po vzoru konkurentů přesunout výrobu do Asie. „Německé odborové svazy si prosadily tříprocentní navýšení všech zaměstnaneckých platů. K zásadním změnám, jako je tato, dochází celosvětově. Nelze tedy vyloučit, že i my budeme muset změnit náš současný model výroby,“ říká Bischoff.
EURO: Když nepočítáme firmy sestavující počítače z komponent, takzvané assemblery, pak je Fujitsu Siemens Computers jediným dodavatelem počítačů vyráběných v Evropě. Jak to ovlivňuje vaši konkurenceschopnost, především při tvorbě cen? BISCHOFF: Náklady na montáž jednoho počítače činí v našich výrobních centrech v Německu zhruba devět eur. V Asii jsou náklady spojené se stejnou službou pod úrovní jednoho eura. Výhoda nižší ceny montáže je však vykoupena náklady na dopravu do Evropy, buď lodí, což nějakou dobu trvá, nebo letadlem, což je zase dost drahé. Doprava po moři trvá déle než šest týdnů, a to by nás připravilo o flexibilitu při výrobě a krátké dodací lhůty. Díky naší poloze v centru Evropy jsme svým zákazníkům nablízku, což je také jedním z klíčů k úspěchu.
EURO: Kolik procent produktů FSC se vyrábí v Evropě? BISCHOFF: Většina našich produktů se vyrábí, případně montuje a konfiguruje v Německu. V Augsburgu vyrábíme servery a především kompletní portfolio manažerských mobilních produktů, tedy notebooky, kapesní počítače PDA a tablet PC, zároveň se zde vyrábějí všechny produkty pro digitální domácnost. V městečku Sömmerda vyrábíme stolní počítače a sestavujeme takzvané spotřebitelské notebooky. Servery určené do datových center vyrábí náš subdodavatel, společnost Flextronics, který má své výrobní centrum rovněž v Německu v Paderbornu, kde je umístěna i naše vývojová laboratoř. Naším posledním výrobním závodem je nedávno otevřená továrna v Dubaji, kde vyrábíme osobní počítače pro Střední východ, protože tento region neustále roste a my potřebujeme být svým zákazníkům blízko.
EURO: Máte do budoucna v plánu zůstat i nadále v Evropě, nebo předpokládáte přesun alespoň části výroby do Asie, případně do východní Evropy? BISCHOFF: Neustále provádíme srovnávací testy, analyzujeme naši konkurenci a trh obecně, abychom mohli optimalizovat své procesy – od dodavatelského řetězce, přes výrobu až po prodej. Vzhledem ke změnám, k nimž dochází jak celosvětově, tak i v Německu, nelze vyloučit, že bude nutné změnit i náš současný model výroby, tedy přesunout produkci od Německa na východ. Příkladem je plošné tříprocentní navýšení všech zaměstnaneckých platů, které prosadily německé odborové svazy v rámci celého průmyslu. Je důležité si uvědomit, že výrobu v Německu můžeme udržovat, pokud to společnosti přináší zisk. V současné době to tak je, máme vše, co potřebujeme z hlediska dodávek, tedy pracovní síly a krátké dodací lhůty, abychom dosáhli požadované úrovně flexibility. Co potřebujeme udržet pod kontrolou, jsou náklady.
EURO: Který ze tří hlavních segmentů trhu, tedy velké korporace, středněvelké podniky (SME) a masoví, koncoví spotřebitelé, vy osobně vnímáte jako nejperspektivnější? BISCHOFF: Důležité jsou všechny tři segmenty. V rámci velkých společností a korporací dosahujeme dobrých prodejních čísel a poměrně vysokých marží. Trh středně velkých firem je vysoce rostoucím segmentem a my zde vidíme stále více moderních společností, které jsou připraveny přijmout - a zaplatit - nové, moderní technologie, které budou vyhovovat jejich potřebám, pomohou jim řídit a spravovat chod firem. Spotřebitelský trh se nachází ve zlomovém bodu. Prolínání spotřební elektroniky s výpočetní technikou a digitalizace životního stylu vytvářejí velký tržní prostor pro IT společnosti. Zpětná vazba ze strany analytiků a prodejců ukazuje, že šance nás jako producentů IT výrobků jsou v rámci tohoto trhu vynikající.
EURO: Jsou z vašeho pohledu nějaké rozdíly mezi zeměmi bývalého východního bloku a západní Evropou? BISCHOFF: Naše odhady, ale i poslední nezávislé analýzy ukazují, že ICT trh a trh s vybavením pro IT infrastruktury například v České republice je poměrně srovnatelný, tedy vybavený i saturovaný, se západní Evropou. A to jak v podnikovém, tak spotřebitelském segmentu. Neočekáváme proto žádný další prudký nárůst jako například v Polsku nebo v Rusku.
EURO: Jak vy osobně hodnotíte obchodní model prostřednictvím přímého prodeje, který praktikuje váš konkurent Dell? BISCHOFF: Přímý prodej se dlouhodobě drží na zhruba 20 procentech tržeb sektoru, nepřímý na zbývajících 80 procentech. Efektivita naší výroby je s Dellem srovnatelná. Nesmíte ale zapomenout, že Dell ztrácí velkou část marže na dopravě, která je součástí celkových nákladů na PC, ale která je v „koncové“ ceně často přehlížena.
EURO: Projevil se na evropském počítačovém trhu prodej počítačové divize IBM čínské společnosti Lenovo? BISCHOFF: Obecně lze říci, že touto transakcí jsme nebyli nijak zvlášť ovlivněni. S Lenovem se v současné době v různých výběrových řízeních ani příliš nesetkáváme. S přihlédnutím k našim produktům a IT řešením dnes můžeme nabídnout více než samotné IBM či Lenovo. Součástí našeho portfolia jsou produkty a služby sahající od mainframů (velkých serverů – pozn. redakce) až po kapesní počítače PDA. IBM dokonce dnes ve svých řešeních a dodávkách často využívá naše PDA či jiná zařízení.
EURO: Fujitsu Siemens Computers loni odkoupila od společnosti Siemens Business Services divizi Product Related Services, která se věnuje integraci IT infrastruktury u zákazníků. Proč jste se rozhodli pro tuto akvizici? BISCHOFF: Produktové služby jsou pro úspěch v IT branži klíčové a divize PRS je v tomto oboru zkušeným hráčem. Navíc jsme od klientů a zákazníků získali data týkající se implementace a servisu produktů, která využijeme ke zdokonalování svých zařízení. To nám, doufám, přinese i nové možnosti prodeje.