Menu Zavřít

Nákup online může být bezpečnější než v obchodě, říká Krňák ze Zoe.ai. Obezřetnost je třeba u e-shopů z Ruska, Číny i Afriky

8. 11. 2024
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Zoe.ai
  • Online nakupování využívá více než polovina Čechů, což zvyšuje konkurenci mezi e-shopy, které se na zákazníky snaží zacílit i pomocí sběru a personalizace zákaznických dat
  • Díky tomu mohou potenciálním kupujícím nabízet produkty na míru a k jejich oslovení zvolit vhodnou reklamní kampaň
  • Zatímco e-shopy v EU jsou povinny chránit a anonymizovat data dle přísných pravidel, u platforem mimo Unii mohou být bezpečnostní standardy o poznání nižší

Nakupování online dnes běžně praktikuje nadpoloviční většina Čechů. Ostatně, jak vyplývá z dat Českého statistického úřadu, za posledních devět let se jejich podíl více než zdvojnásobil na necelých 63 procent. S rostoucím počtem potenciálních zákazníků přitom logicky roste i konkurence mezi e-shopy. Ty se nové nakupující snaží nalákat všemi možnými způsoby, přičemž jednou z taktik, které za tímto účelem využívají, je sběr zákaznických dat, jež jim umožní na kupce efektivněji zacílit.

Takové zacílení pak může probíhat jak skrze e-mailovou kampaň, tak třeba i prostřednictvím personalizace produktů přímo na webu daného prodejce. Obchodníka mohou zajímat například podrobnosti o celém průchodu e-shopem – tedy na co se zákazník díval, jakou dobu tím strávil, zda ho zajímal spíše obrázek, či textový popis a na co nakonec kliknul.   

Outstream Placeholder

„Dále lze shromažďovat i data, která prohlížeč sbírá ze zařízení, z něhož zákazník na web přistupuje. Tím je třeba IP adresa, typ, případně model, jeho stáří, přibližná cena a jiné. Tyto údaje mohou také sloužit ke zpřesnění personalizace, typicky u e-shopů s elektronikou,“ přibližuje pro Euro.cz produktový manažer Zoe.ai Michal Krňák s tím, že v obecné rovině se sbírají i vazby toho, co a v kombinaci s čím dotyčný nakupuje.

Pouze anonymně

Ačkoli množství zákaznických dat, kterým internetové obchody disponují, rozhodně není malé, v ideální případě tyto informace vždy zůstávají víceméně anonymní. To jinými slovy znamená, že obchodník nedisponuje osobními daty nakupujících. K dispozici by tedy e-shop neměl mít například ani e-mailovou adresu, tedy pokud mu ji zákazník dobrovolně neposkytl.

„E-shopy mají povinnost shromažďovat jen data, která buďto nezbytně potřebují, například pro personalizaci, tedy takzvané anonymní ID a timestamps, nebo data, která jim uživatel sám dobrovolně sdělí. Zde se jedná primárně o jméno, příjmení a adresu v uživatelském profilu nebo objednávce,“ říká Krňák a následně doplňuje, že minimálně v rámci Evropské unie je bezpečnost dat hojně diskutovaným tématem, a to zejména v posledních letech.

Nakupujete na čínských e-shopech typu Temu a Shein?

E-shopy, které na území EU sídlí, jsou povinny zákaznická data anonymizovat, chránit a uchovávat na bezpečných oficiálních úložištích. „Ve zcela drtivé většině to takto dělají. Zde bych nyní neviděl problém. Bohužel jiné téma jsou například čínské e-shopy, jako je Temu, kde bych si bezpečností vašich údajů už nebyl tak jistý,“ varuje Krňák.

Obezřetný by pak byl nejen v případě nákupů z Číny, ale i Ruska či některého z afrických států. Zkrátka a dobře tam, kde pravidla EU neplatí. V takovém případě budou totiž obchodníci s daty nakládat dle jejich státní legislativy, kde mohou být standardy týkající se bezpečnosti osobních údajů o poznání nižší.

Problém navíc nepředstavují jen e-shopy jako takové. Jak sám Krňák připomíná, poměrně nedávno jsme byli svědky oficiálního prohlášení BIS, které upozorňovalo na riziko používání mobilních zařízení a únik dat pro státní účely v souvislosti s kauzou čínského výrobce Huawei. „Existují také domněnky, že podobné využití osobních údajů by mohlo hrozit u sociální sítě TikTok či právě na marketplaces jako Temu nebo Shein,“ upozorňuje s tím, že na zmíněných tržištích by nenakupoval ani přes velký výběr a nízké ceny: „O peníze asi nepřijdete, ale vaše data se mohou teoreticky dostat tam, kam byste nechtěli.“

Čeští zákazníci čelí nájezdu zahraničních e-tržišť. Ta sází na levné zboží i „agresivní“ marketingové kampaně
Přečtěte si také:

Čeští zákazníci čelí nájezdu zahraničních e-tržišť. Ta sází na levné zboží i „agresivní“ marketingové kampaně

Zlaté pravidlo, kterým by se všichni měli dle Krňáka řídit, zní, že při nákupu je vždy zapotřebí zapojit i selský rozum: „Pokud nakupuji u oficiálních prodejců, podívám se, zda e-shop transparentně ukazuje v sekci kontakty, kde má sídlo a případně pobočku, a zda se jedná skutečně o firmu oficiálně působící v rámci EU.“ Známkou důvěryhodnosti dle jeho názoru pak může být také oficiální platební brána.

Provozovatel, který chce zákazníky o bezpečnosti svého internetového obchodu přesvědčit, může dále zdůraznit dodržování GDPR, bezpečnostní certifikáty nebo transparentní platební metody. „V praxi e-shop již také například musí disponovat cookie lištou, která při vašem odmítnutí může zásadně omezit přísun vašich dat pro konkrétní obchod,“ míní.

S personalizací pomůže umělá inteligence

Pokud jde o trendy ve sběru a zpracování dat zákazníků, dle Krňáka bude do budoucna čím dál větší slovo dostávat umělá inteligence (AI), kterou dnes online obchody k personalizaci již běžně využívají. Pomáhá třeba s doporučením skrze speciální boxy typu „mohlo by se vám líbit“, s vyhledáváním produktů či s nákupem skrze „nákupního asistenta“, který disponuje daty o tom, co přesně na e-shopu zákazník dělal.

FIN25

„I přes určitá omezení je cílem stále získávat co nejpřesnější data o uživatelských interakcích, aby se jimi mohly trénovat pokročilé AI modely,“ konstatuje Krňák s upřesněním, že klíčovým trendem je aktuálně takzvaný real-time přístup, kdy se data shromáždí a naprogramovaným modelem uvnitř e-shopu okamžitě zpracují. Díky tomu může prodejce s personalizací začít již v řádu vteřin.

České e-shopy ve velkém expandují do zahraničí. Největší překážkou je pro ně jazyková bariéra, s tou jim pomáhá umělá inteligence
Přečtěte si také:

České e-shopy ve velkém expandují do zahraničí. Největší překážkou je pro ně jazyková bariéra, s tou jim pomáhá umělá inteligence

Současně se jde také kupředu v otázce bezpečnosti uživatele, především díky výše zmíněným pravidlům, která jsou v EU nebo Severní Americe běžným standardem. „Nakupování na internetu je dnes vlastně běžnější než nakupování v kamenných obchodech, a tak se prodejci bezpečnostním standardům musí přizpůsobit,“ uzavírá produktový manažer.

  • Našli jste v článku chybu?