Menu Zavřít

Nákup souprav Railjet pro České dráhy provázejí tajnosti a spory

12. 8. 2011
Autor: profit

Rozklad proti předběžnému opatření u nákupu vysokorychlostních souprav za pět miliard korun od společnosti Siemens Českými drahami (ČD) je celý obchodním tajemstvím, uvedli v pátek právní zástupci Škody Transportation. ČD pochybnosti odmítly s tím, že neveřejná budou jen citlivá data.

Foto: Siemens

ČD prohlásily svůj rozklad za obchodní tajemství, chtějí nám tak zabránit, abychom se k němu vyjádřili,“ řekl na brífinku novinářům právní zástupce Škody Transportation Radek Pokorný. Připomněl přitom, že předběžné opatření není soudně přezkoumatelné a škodovka by v případě jeho zrušení mohla teoretické naděje na nápravu upírat jen k Ústavnímu soudu.

Dodali jsme Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) kopii rozkladu, kterou může dostat i Škoda Transportation. S ÚOHS teď jenom dolaďujeme verzi, která bude veřejná,“ kontroval mluvčí ČD Radek Joklík, aby vysvětlil: “Jenom nechceme, aby se předala obchodní data. Už samotný dopravní koncept, který jsme připravili, je obchodním tajemstvím. Stejně tak koncept Siemensu by mohla využít konkurence.

Celý rozklad jako obchodní tajemství? To snad ani nemůže být,“ podivil se pro Mediafax bývalý dlouholetý šéf ÚOHS Martin Pecina tvrzení Škody Transportation. K obvyklé praxi poznamenal: “Firmy samozřejmě označují věci, které jsou podle nich v podání obchodním tajemstvím. Často je toho víc, než by bylo zdrávo. Ale na antimonopolním úřadu je, aby posoudil, zda jde o věci relevantní, nebo ne.

ČD jsou přesvědčené, že v případu postupují „naprosto podle zákona“. Že může část dat z rozkladu zůstat obchodním tajemstvím, připustil i právník škodovky. “Zažil jsem mnohokrát, že se utajovaly významné části podání. Ale aby se tajilo podání, to jsem nezažil,“ uvedl Pokorný. Na přímý dotaz agentury Mediafax, bude-li něco nezákonného na tom, pokud ÚOHS rozklad nechá neveřejným, ale předběžné opatření bránící podpisu smlouvy zruší, Pokorný přiznal: “Nelegální to nebude, ale bylo by to nestandardní.

Škoda Transportation má, jak řekl její právní zástupce, obavu z toho, že po případném zrušení předběžného opatření ČD obchod se společností Siemens na nákup 16 vysokorychlostních souprav pro dálkovou dopravu uzavřou a nebudou vyčkávat na rozhodnutí antimonopolního úřadu ve věci samotné. “Je to samozřejmě možné,“ uvedl mluvčí ČD s tím, že jeho podnik považuje nabídku německého výrobce nadále za nejlepší na trhu.

Chceme koupit ve své třídě špičkový výrobek, který je schválený v Německu, Rakousku a Česku, který můžeme druhý den pustit na koleje,“ připojil zástupce ČD. Dodal, že kdyby nákup výhodný nebyl, ozvali se proti výběrovému řízení vyhlášenému bez uveřejnění jiní výrobci srovnatelných souprav. “Oni ale pravděpodobně vědí, že nám takové vlaky za tuto cenu nabídnout nemohou,“ doplnil Joklík.

ÚOHS v pondělí zakázal předběžným opatřením ČD podepsat smlouvu na nákup 16 moderních souprav Railjet. Odůvodnil ho velikostí zakázky a snahou získat více času na její důkladné posouzení. ČD proti rozhodnutí podaly rozklad, ve kterém svůj postup hájí, detaily z něj ale zatím nejsou známé. Předběžné opatření se podle Peciny standardně vydává těsně před vypršením lhůty a jeho základním cílem je podpisu smlouvy zabránit. “Jak je smlouva podepsaná, tak je to špatné,“ přiznal možnosti ÚOHS bývalý šéf této instituce.

Za opakovaným podáním k antimonopolnímu úřadu kvůli obchodu stojí společnost Škoda Transportation. V pondělí svoji pozici podpořila i tiskovou konferencí, na které upozornila, že předběžné opatření musí ÚOHS vydat do čtvrtka, jinak bude mít 16 souprav do Česka volnou cestu.

bitcoin_skoleni

Šéf škodovky Josef Bernard slíbil, že má pro českého národního dopravce alternativní nabídku, která umožní ponechat většinu výnosů z nákupu v České republice. Ve spolupráci se zahraničním partnerem podle svého ředitele může Škoda Transportation začít do 18 až 24 měsíců začít dodávat soupravy s rychlostí až 200 kilometrů v hodině a za cenu o 15 až 20 procent nižší než nabízí Siemens. Další podrobnosti k zahraničnímu partnerovi ale sdělit odmítl.

Škoda Transportation si na možnou nezákonnou veřejnou podporu stěžovala i u Evropské komise, tam zatím neuspěla. Soupravy od Siemensu ČD plánují nasadit na mezinárodních tratích. Na německé části trasy mezi Hamburkem a Vídní budou vozy moci jet rychlostí až 230 kilometrů za hodinu, v Česku maximálně 160 kilometrů v hodině.

  • Našli jste v článku chybu?