Menu Zavřít

NÁKUPNÍ HOREČKA V MOBILU

27. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Skandinávské Solo je zatím jen pilotním projektem

S rostoucím počtem uživatelů mobilních telefonů a především s rozšiřující se možností napojit se přes mobil na síť sítí se začíná rodit m–commerce – elektronické obchodování přes mobil. Aktivity na tomto poli již vyvíjí řada bankovních domů, ale finsko–švédská MeritaNordsbank začala už nabízet praktické využívání, i když zatím jen Finům. Skandinávie vede. Loni v říjnu, kdy se začal spouštět systém WAP (wireless application protocol), zahájila MeritaNordsbank provoz portálu Solo. Ten je určen výlučně pro obchodování prostřednictvím mobilního telefonu. Návštěvnost se během půl roku vyšplhala na 200 až 400 přístupů za den. Zatím je provoz omezen na nejjednodušší nákupy běžného zboží, další služby procházejí závěrečným testováním a spustí se příští měsíc. I když Solo momentálně funguje pouze pro Finy, v horizontu měsíce se počítá i s jeho otevřením sousedním Švédům. Ve Finsku se mobilní obchodování velmi rychle stává součástí každodenního života: Finové si zvykají, že cédéčka zakoupí stisknutím několika tlačítek na svém telefonu, totéž udělají na myčce aut – vůbec se nebudou namáhat s placením u pokladny. Po zadání identifikačních kódů si uživatel již v dohledné době bude moci koupit prakticky cokoliv: colou počínaje a lístky do kina konče. Počítá se i s možností nákupu akcií, třeba v okamžiku, kdy dosáhnou na burze určité ceny, o čemž bude uživatel automaticky informován. Veškeré platby se na konci měsíce ukážou na telefonním účtu. Odborníci se shodují, že m–commerce je stále v plenkách, ale všichni věří obrovským možnostem, které se nyní otvírají. Mobil versus počítač. Hlavní brzdou rychlejšího nástupu m–commerce je stále nízký počet uživatelů mobilních telefonů, které podporují WAP nutný pro tento druh obchodování. Loni to byla pouze finská Nokia se svou 7110, následovala americká Motorola. Nyní přichází německý Siemens, švédský Ericsson a francouzský Alcatel. V nejbližších letech se všeobecně počítá s masovým nárůstem uživatelů mobilních telefonů: v roce 2003 ho bude mít miliarda lidí a z toho 600 milionů bude mít jeho prostřednictvím přístup na internet. To bude zhruba o 200 milionů více, než kolik lidí se bude na internet připojovat přes počítače. M–commerce by si tak měl získat mnohem více příznivců než e–commerce, napsaly nedávno Financial Times. „Klíčová je nezávislost na místě i čase, vše, co potřebujete, získáte odkudkoli a kdykoli, říká Anssi Vanjoki z vedení Nokie. O tom všem je ale třeba přesvědčit také zákazníky: mnozí stále vidí v mobilu pouze telefon, nezajímá je, že by mohl sloužit i k jiným účelům. Problémem současného mobilního obchodování zůstává kvalita a rychlost přenosu. Pro obchodování je nemyslitelné, aby vypadlo spojení nebo se neuvěřitelně dlouho čekalo, až se všechny potřebné údaje přenesou a potvrdí. S nástupem nové generace mobilních sítí by se vše mělo změnit, především se podstatně zrychlí přenosy dat, která jsou pro souboj mobilů s počítači alfou a omegou. Na čí účet? Nezodpovězenou otázkou stále zůstává, jak se bude platit a jak bude zajištěna bezpečnost plateb. Nikdo zatím není schopen říci, zda se služby budou připočítávat na telefonní účet, odečítat z předplaceného kreditu, nebo se rovnou ukážou na měsíčním výpisu z banky. První dvě varianty by stavěly provozovatele mobilních sítí do role bank, protože by klientům „půjčovali na služby ze svého, a tím výrazně zvyšovali rizika, jak soudí analytici. Pro poslední variantu zatím chybí souhra bank a provozovatelů. Za klíčový krok správným směrem označují experti nedávno ohlášený vznik aliance tří největších světových výrobců mobilních telefonů – společností Nokia, Ericsson a Motorola. Tato aliance si mimo jiné klade za cíl vytvoření společných standardů, jež usnadní „mobilní platby a zajistí jejich dostatečnou bezpečnost (EURO 16/2000). A navíc se firmy vyhnou „implantaci standardu zvenčí: dávají dohromady dosavadní vývojové aktivity a na jejich základě budují další společný systém. Také navrhují spolupráci i dalším subjektům, které v této oblasti sehrají v budoucnu významnou roli, především bankám a dalším výrobcům mobilů. Právě MeritaNordbank v oblasti m–commerce úzce spolupracuje se společností Nokia a lze očekávat, že se aktivně zapojí do zmiňované aliance. Významnou roli sehrává i Visa International a MasterCard. MeritaNordbank spolu s Nokií a Visou zvažují například možnosti instalování funkcí kreditních či debetních karet rovnou do telefonu, potažmo do SIM karet. Další světové bankovní domy si uvědomily význam mobilní komunikace a oznamují investice do těchto aktivit. Před dvěma týdny to byla HSBC, která spojila své aktivity s investiční bankou Merrill Lynch (EURO 17/2000), a stává se tak druhým ústavem, který mobilní nákupy hodlá zprovoznit.

  • Našli jste v článku chybu?