Menu Zavřít

Nákupní horečka začíná

2. 1. 2013
Autor: Euro.cz

Armáda chce v následujících letech pořídit další obrněné transportéry. Česko by měly přijít bezmála na dvě miliardy korun

Ještě ani neoschlo rozhodnutí dnes už bývalé ministryně obrany Karolíny Peake o odvolání čtyř vysokých úředníků ministerstva a v zákulisí se už začínají kout nové a velmi lukrativní obchody. Pro lobbisty a různé „nosiče vody“ se asi jako nejzajímavější jeví pořízení dalších obrněných transportérů.

A to za téměř dvě miliardy korun.

Nevadí přitom, že tuzemská armáda v posledních pěti letech koupila zhruba 250 nejrůznějších obrněnců za asi dvacet miliard korun. Její vozový park tak v tuto chvíli zahrnuje stovku osmikolových pandurů, další stovku lehkých víceúčelových obrněných vozů značky Iveco a zhruba třicítku středně těžkých obrněnců Dingo. A už dnes má podle informací týdeníku Euro potíže s tím, jak všechny nakoupené speciály uplatnit. Přesto se potají připravuje nový tendr.

Relativní utrácení Armáda údajně nyní potřebuje lehká obrněná vozidla speciálně upravená pro spojaře a velitele. Střednědobý plán hovoří o tom, že by jich mělo být pořízeno třicet kusů, nicméně na generálním štábu se proslýchá, že tento počet nemusí být konečný.

Výrobce ani dodavatel zatím oficiálně vybráni nebyli, přesto se jedno jméno v souvislosti s novým nákupem objevuje častěji než jiná. Speciály by údajně měla dodat přeloučská společnost SVOS, která má k české generalitě otevřené dveře delší dobu. „Na generálním štábu už jdou informace, že byli osloveni Slováci, že by mohly obě země nakoupit transportéry společně. Když nic jiného, zavání to minimálně pletichami při veřejné soutěži. Firma už před rokem požádala o vojskové zkoušky, které jsou pro takovou dodávku klíčové,“ sdělil týdeníku Euro vysoce postavený úředník ministerstva obrany, který si nepřál zveřejnit své jméno.

Ministerstvo obrany zájem pořídit další obrněné speciály relativizuje. „Na základě požadavku armády zpracoval Národní úřad pro vyzbrojování marketingový průzkum na obrněné vozidlo vhodné pro zástavbu jako mobilní spojovací prostředek a mobilní velitelské pracoviště. Jednalo se o předběžný marketingový průzkum, který nebyl v této fázi spojen s návaznými akvizičními postupy, což například znamená, že doposud nebyla řešena ani forma pořízení. Jeho hlavním cílem bylo získání orientačních technických a cenových údajů nezbytných pro další plánovaní z hlediska věcného, časového a finančního,“ uvedl pro týdeník Euro Vladimír Lukovský z tiskového oddělení ministerstva.

Mluvčí generálního štábu Jana Růžičková tvrdí, že s ohledem na předpokládané finanční prostředky do budoucna se armáda soustředí především na údržbu pořízených strojů. „Další potřebné finanční prostředky půjdou na zajištění a pokrytí oprav a údržby stávající techniky pozemních a vzdušných sil. V průběhu následujícího období skončí životnost některých klíčových součástí a schopností národního systému ochrany vzdušného prostoru. V roce 2015 končí pronájem nadzvukových letounů a musí být zajištěna kontinuita této schopnosti. Ve prospěch udržování schopnosti podílet se na ochraně vzdušného prostoru je plánováno také pořízení lokálních průzkumných čidel pro prostředky pozemní protivzdušné obrany, dále mobilních radiolokátorů MADR, pro řízení letového provozu pak několika letištních radiolokátorů.

Bude pokračovat projekt přezbrojení ručními zbraněmi a technické zhodnocení a obměna technologií komunikačních a informačních systémů,“ uvádí Růžičková.

„Co se týče lehkých obrněných vozidel,“ pokračuje Růžičková, „v tomto konkrétním případě jde o pořízení obrněného vozidla vhodného pro zástavbu spojovacími prostředky a také jako mobilní velitelské pracoviště. Souvisí se zabezpečením systému velení a spojení u praporů nasaditelných sil – deklarované brigádní úkolové uskupení. Jedná se o naplňování cílových operačních schopností pozemních sil, které budou umožňovat nasazení v plném spektru operací při zachování schopnosti plnit úkoly na teritoriu České republiky.“ Obrana pro ti minám V rámci připravovaného projektu nákupu nových obrněnců vojáci podle mluvčí generálního štábu Jany Růžičkové požadují velitelské obrněné vozidlo VOV a spojovací obrněné vozidlo R 8p bez zbraňových systémů, vyznačující se vysokou manévrovatelností, pohyblivostí, poskytující balistickou, protiminovou ochranu osádky, se zabezpečenými pracovními a životními podmínkami pro pobyt tříčlenné osádky. Při plném zatížení by nemělo překročit celkovou hmotnost 19 tun. Záměrem je pořídit celkem třicet vozidel této kategorie, z toho deset kusů VOV a 20 exemplářů R 8p. „Předpokládáme, že pořízení této techniky by mělo probíhat v souladu se střednědobým plánem v letech 2014 až 2017,“ dodává Růžičková.

Poptávané transportéry patří do kategorie MRAP – Mine Resistant Ambush Protected.

Tyto typy vozidel se začaly vyrábět po válečných zkušenostech z Iráku a Afghánistánu, kde si výbuchy min pod auty vyžádaly stovky lidských životů. Speciály mají výrazně zpevněnou podlahu a vojáci v nich sedí ve velké výšce. Týdeník Euro oslovil přeloučskou firmu SVOS, v jaké fázi se případná jednání nacházejí. Společnost ovšem na otázky nereagovala.

Firma SVOS vyvinula transportéry Vega, o které v současnosti armáda projevuje eminentní zájem. Vega disponuje balistickou ochranou, která zajišťuje bezpečnost posádky před projektily střelných zbraní do ráže přibližně 14,5 mm. Odolá i minám či nastraženým výbušninám o energii odpovídající až deseti kilogramům TNT. Podvozek značky Tatra používaný také při Rally Dakar a pohon čtyř kol mají zajistit dobré vlastnosti v terénu.

bitcoin_skoleni

Do budoucna se počítá i s pohonem 6×6. Vůz může být přepravován letecky ve středních přepravních letounech.

O autorovi| Jan Hrbáček, hrbacek@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?