Mediální revue
Nákupy pod dohledem Velkého bratra
Sledování pomocí systému bezpečnostních kamer, signálu mobilních telefonů nebo programů pro rozpoznávání obličeje – to jsou nástroje, s jejichž pomocí se obchodníci ve Spojených státech snaží zvýšit své tržby. Už se totiž nechtějí spoléhat na výsledky spotřebitelských průzkumů, kde mohou zákazníci tvrdit něco jiného, než skutečně dělají.
Například společnost T-Mobile s využitím bezpečnostních kamer monitoruje, jak dlouho a na jakých místech se zákazníci zastavují, o jaké zboží mají zájem a jaká reklama je zaujme. Data o chování spotřebitelů má pak ještě zpřesnit systém na rozpoznání obličeje, jejž firma testuje a který by mohl ukázat, jakou cílovou skupinu zboží oslovuje.
Software firmy RetailNext využívá data z kamer k tomu, aby obchodům pomohl například lépe umístit zboží v regálech. Zjistil například, že zatímco si společnosti vyrábějící jídlo platí za prémiová místa na začátku regálů, nakupující se zastavují spíše uprostřed. Obchod s luxusním zbožím Montblanc v americkém Miami už s využitím tohoto programu během šesti měsíců zvýšil tržby o dvacet procent – zjistil, jak rozmístit zboží, kam dát dekorace i kam postavit zaměstnance se speciálními nabídkami.
V evropských obchodních galeriích se od roku 2009 často využívá systém společnosti Path Intelligence, který sleduje signály mobilních telefonů nakupujících, aby zjistil, jakým způsobem se po budovách pohybují. Někteří nájemci tak mohou rozhodnout, kam v galerii umístit svůj obchod, jiné obchody se prostřednictvím telefonních čísel zajímají o národnost svých zákazníků.
Financial Times Deutschland
Boj o evropské nebe
Německá Lufthansa silně lobbuje za omezení vlivu arabských investorů v evropských aerolinkách. Poté, co firma Etihad z Abú Dhabí nedávno majetkově vstoupila do společnosti Air Berlin, obává se, aby si evropské nebe nerozparcelovali arabští investoři. Vyjednavači Lufthansy stojí například za bilaterální dohodou, která nařizuje blízkovýchodním aerolinkám přistávat maximálně na čtyřech letištích v Německu. Etihad zatím nepředstavuje pro Lufthansu žádnou významnou konkurenci. Pokud ale bohaté Abú Dhabí, které spřátelenému emirátu v Dubaji před dvěma lety poskytlo velkorysou půjčku, koupí i aerolinky Emirates, dokončí projekt megaletiště v Dubaji, jež ročně obslouží až 150 milionů pasažérů – dvakrát více než londýnské Heathrow. Nejen pro British Airways, ale zejména pro Lufthansu by to znamenalo obrovskou konkurenci zejména v dálkových letech. „To by byla velká katastrofa,“ citoval německý list svůj zdroj z vedení Lufthansy.
Reuters
Zlato bude levnější
V průběhu příštích třech měsíců klesnou ceny zlata pod 1500 dolarů za trojskou unci a není pravděpodobné, že by v tomto období dosáhly rekordní výše z loňského září. K tomu možná dojde až v pozdějších měsících roku 2012, shodla se dvacítka manažerů hedgeových fondů, ekonomů a obchodníků ve své analýze pro agenturu Reuters. Už v průběhu prosince se zlato prodávalo o více než deset procent levněji než předchozí měsíc. Téměř polovina z oslovených odborníků se domnívá, že cena spadne v prvním čtvrtletí letošního roku na 1450 dolarů za unci, a tři se dokonce obávají, že se pokles zastaví až na 1400 dolarech. Zlato je obvykle považováno za bezpečnou investici v období nejistoty. Jeho cena rostla v průběhu loňského roku mimo jiné i kvůli nepokojům v arabských zemích a propadu dolaru. Nahoru ji hnaly i obavy z růstu inflace ve světě.
Fortune
Boty, které odolávají krizi
Americká společnost Allen Edmonds, jejíž společenskou obuv nosili všichni američtí prezidenti od Ronalda Reagana po Baracka Obamu, se těší rostoucí popularitě. Její tržby za uplynulý rok vzrostly o 25 procent na sto milionů dolarů. Firma prodala kolem půl milionu bot, většinou přes obchodní řetězce vyšší třídy jako Nordstrom.
Allen Edmonds vyrábí pánskou obuv od roku 1922. Výroba jednoho páru trvá v průměru tři dny a zahrnuje celkem 212 kroků. Cena se pohybuje od 295 do 550 dolarů, což je v přepočtu asi 5700 až 10 700 korun. Společnost od začátku roku 2010 nabrala 130 nových pracovníků, v současnosti zaměstnává zhruba 750 lidí.
Ve Spojených státech funguje celkem 78 výrobců obuvi, mezi nimi jsou i další firmy zaměřené na špičkovou ruční práci, například Alden.