Test
Na experimenty doba nedozrála. Druhá generace Fordu Focus přichází do nižší střední třídy, která je přecpaná ambiciózními a velmi dobře připravenými modely. Prostorná kabina se považuje za samozřejmost stejně jako elegantní pojetí palubní desky a bezchybné zpracování. Jelikož první Focus se kromě vyhraněného designu blýskl jedinečnými vlastnostmi na silnici, stačilo jen zlepšit to ostatní. A přesně to u Fordu udělali.
Ne že by se na kvalitě jízdy nic nezměnilo. Podvozek nového Focusu je v mnohém uhlazenější a nyní poskytuje dokonalý poměr mezi sportovními vlastnostmi a komfortním odpružením. Vůz se udivujícím způsobem vrhá do zatáček, jimiž proplouvá bez zakolísání i na velmi rozbitém povrchu, a přitom nerovnosti bravurně tlumí. I když je řízení s hydraulickým posilovačem kolem středové polohy možná až příliš citlivé, svojí přesností a tím, jaký zprostředkovává řidiči kontakt s vozovkou, se v segmentu řadí mezi nejlepší.
Testovaný Focus měl obuty zimní pneumatiky, které už neodpovídaly podmínkám na silnici, přesto byla jeho přilnavost na vysoké úrovni. Řidič má po projetí zatáčky pokaždé pocit, že by to šlo klidně o polovinu rychleji a automobil by zůstal ve vymezené stopě. Svůj podíl na tom má i celohliníkový motor, který kvůli nižší hmotnosti méně zatěžuje přední část, a pomáhá tak citlivějšímu vyvážení vozu. Nová šestnáctistovka s výkonem 115 koní však zaujme především exkluzivně hladkým chodem, který s otáčkami dostává ostré grády. O to radši ji řidič vytáčí až k červenému poli otáčkoměru, což překvapivě nemá zničující vliv na spotřebu: při testu se pohybovala do osmi litrů.
První, co člověka za volantem Focusu napadne, je, že by si měl snížit sedadlo. Vyšší pozice sice nabízí lepší výhled dopředu, ale pocity z dynamické jízdy neumocňuje. Naopak skvělé jsou sedačky, jejichž boční vedení řidiče dobře drží v zatáčkách. Design palubní desky je patřičně elegantní, je přehledná a její strukturovaný povrch oplývá měkkostí. Kladně lze hodnotit také výplně dveří, při jejichž výrobě se u Fordu nesnažili experimentovat s látkou a použili různé druhy plastů. Minimálně jedno místo v kabině však jako příklad dokonalosti ve Fordu ukazovat nebudou: obložení stropu představuje esenci průměrnosti a v místě, kde hraničí s čelním sklem, se dokonce téměř odchlipuje.
Ford Focus disponuje opět jedinečnými jízdními vlastnostmi, má účinné brzdy i přesné řazení a s novou šestnáctistovkou také motor, který mu sluší. A kvůli tomu člověk nějaký ten nedostatek ve zpracování interiéru překousne.
Ford Focus 1,6 Ti-VCT
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1596 cm3
Max. výkon 85 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Průměrná spotřeba 6,4 litru na 100 km
Základní cena 502 990 Kč
Klady
- jízdní vlastnosti
- motor
- široká příplatková výbava
Zápory
- horší výhled dozadu
- obložení stropu
- vyšší pozice sedadla řidiče