Experiment s křížením konečně dostal smysl
Některé věci člověka prostě nenapadnou. Vezměte si třeba takové ekonomické týdeníky. Ještě se nestalo, aby se některý z nich snažil získat pro post redaktora šimpanze. Příslušnost k primátům je natolik diskvalifikující (nemluvě o námitkách ochránců přírody a odborářů), že se ani neuvažuje o možných výhodách. A přitom Andrew Whiten s Richardem Byrnem poukázali při tvoření pojmu machiaveliánské inteligence mimo jiné na schopnost šimpanzů vytvářet koalice a podvádět. Samičky si umějí obstarat potomka se samečkem z jiné skupiny, aniž by na to přišli samci ze skupiny její. Naleznou-li šimpanzi potravu, signál úmyslně vydají na odlišném místě, aby odlákali pozornost od svého objevu. Naučit je ťukat do klávesnice by už neměl být takový problém. Mnichovská automobilka BMW se snaží dokázat, že i zdánlivě bezvýchodná cesta může mít cíl. Jmenuje se X3.
Sportovně užitkové automobily se vyznačují několika základními atributy: jsou obrovské, na silnici těžkopádné a houpavé, likvidují deštné pralesy a tváří se, jako by za jejich temnými skly seděl minimálně drogový dealer. Přestože BMW X3 mezi ně patří, částečně si podrželo pouze první charakteristiku. Jeho karoserie sice nedosahuje velikosti dražšího modelu X5, vnitřním prostorem jej však leckde předčí. Komfortní sedačky poskytují dostatek místa všem pěti pasažérům i při plném obsazení, aniž by se dotýkali koleny sedadel před sebou, přičemž do zavazadlového prostoru se vejde 480 litrů nákladu (o patnáct víc než do X5). A přestože sklopením zadních sedadel se řidič nedobere naprosto ploché podlahy, poskytne mu to možnost nacpat dozadu téměř šestnáct set litrů čehokoliv. Zvýšený podvozek ve stylu sportovně užitkového vozu zase zpříjemňuje nastupování.
Obzory, za nimiž se automobilka BMW se svojí X3 vydala, se zcela odhalí až za volantem. I když vůz váží jeden a tři čtvrtě tuny, díky tvrdšímu odpružení a výborné stabilitě není hmotnost v kabině znát. A to ani při akceleraci, kterou nejslabší verze s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 150 koní zvládá na stovku za 10,2 vteřiny, ani při ostrém brzdění. Přes větší a širší kola si vůz zachovává jakýs takýs cit v řízení (což je u SUV malý zázrak) a při průjezdech zatáčkami nejeví tendenci se naklánět. Daleko spíš než sportovně užitkovému automobilu se tak jeho ovládání blíží klasickému kombi s pohonem všech kol. Naladění podvozku přes zmíněná pozitiva mírně kalí komfort na dlouhých cestách. Některé nerovnosti bohužel nechává zajít příliš hluboko do kabiny.
Přesvědčivými jízdními vlastnostmi odsunula automobilka X3 částečně mimo spektrum sportovně užitkových vozů, o definitivní odlišení se stará dvoulitrový turbodiesel. Zatímco s benzinovými motory se spotřeba X3 občas šplhá do nechutných výšin, naftový agregát se spokojí s průměrnou spotřebou kolem osmi litrů na sto kilometrů. S palivovou nádrží o velikosti 67 litrů to znamená sympatický dojezd přes osm set kilometrů. Pružný motor má jen jednu vadu: do nové trojkové řady mnichovský výrobce montuje modernější turbodiesel o výkonu 163 koní, takže ten v X3 kvůli tomu působí zastarale.
Testované BMW X3 2,0d přišlo s výbavou, z níž nejdražší položky činila xenonová světla, sportovní vyhřívané sedačky či automatická klimatizace, na necelých 1,4 milionu. Zhruba čtvrt milionu navíc oproti standardu však může smazat v nákladech jeho úprava na verzi N1. Jelikož okna po stranách zavazadlového prostoru jsou malá a jejich zatmění nevadí, dotkne se přestavba běžného užívání jenom umístěním přepážky oddělující zavazadlový prostor. Jenže proč to všechno platit za sportovně užitkový vůz, který se tváří jako obyčejný kombík a považuje to za svoji přednost?
Dvoulitrový turbodiesel znamená v řadě X3 nejlepší variantu. Má nejnižší spotřebu, nejméně stojí, a navíc vypouští do okolí nejmenší množství emisí ze všech verzí X3. Oproti kombíku trojkové řady s pohonem všech kol sice v těchto třech ohledech lehce ztrácí, zato ale nabízí podstatně zajímavější vnitřní prostor. Jeden otazník přesto zůstává. Ve všech svých modelech automobilka BMW zavedla páčky blinkrů, které se při sepnutí nevychýlí ze své polohy. Když si na to konečně její zákazníci zvykli, v X3 to změnila. Tak kudy vede cesta?
BMW X3 2,0d
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1995 cm3
Max. výkon 110 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 198 km/h
Průměrná spotřeba 7,2 litru na 100 km
Základní cena 1 121 700 Kč
Klady
- prostorná kabina i kufr
- jízdní vlastnosti na silnici
- ostré brzdy
Zápory
- automobilka nenabízí novější turbodiesel
- o chloupek tvrdší podvozek
- vyšší ceny výbavy