Nová fabrika vznikne v Německu, tvrdí tamní média
Zápas o to, kdo získá prestižní investiční projekt automobilky BMW v hodnotě až jedné miliardy eur brzy skončí. Dozorčí rada koncernu by se měla sejít už čtvrtého července a přijmout „předběžné rozhodnutí . Na ně netrpělivě čekají radnice v pěti evropských městech, včetně středočeského Kolína. „Rozhodnutí padne v nejbližších dnech mezi Schwerinem a Lipskem, napsal natvrdo v posledním čísle (28. června) renomovaný hospodářský týdeník Wirtschaftswoche. Napovídá tomu i jeho podrobné srovnání pěti rivalů. Čechům sice nechybí sebevědomí, mají co nabídnout, ale velkou šanci proti východoněmeckým uchazečům nemají, vyplývá z rozboru. Naděje zhasíná poslední. O tom, kde bavorská BMW postaví svůj nový závod, již bylo mnoho dohadů (EURO, 23/2001). „Nemělo by příliš smysl poslední informace komentovat. Rozumné je vyčkat na rozhodnutí, které budeme mít černé na bílém, vyjádřil se pro týdeník EURO kolínský zastupitel Vít Kosina. Dodává, že pokud se bude v Mnichově rozhodovat čistě v ekonomické rovině, má Kolín velikou šanci. Převládne–li hledisko politické (což naznačuje i článek ve Wirtschaftswoche), pak investice zůstane v SRN. Nový závod, z jehož linky bude v cílové fázi sjíždět zhruba 200 000 vozů, by měl zahájit výrobu koncem roku 2003. Pokud by se stavěl v České republice (za což v Mnichově „lobboval i premiér Miloš Zeman) půjde o největší zahraniční investici na zelené louce. Bavorsko je drahé, ale.. Ačkoliv koncern BMW sídlí v Bavorsku, do závěrečného kola souboje se z této spolkové země kvalifikoval jenom Augsburg s jižně přiléhajícím městečkem Bobingen. A to prý jenom jako hojivá náplast bavorskému premiérovi Edmundu Stoiberovi, který jednoznačně preferoval jiné město – Hof. Bavorským handicapem ale je velice drahá pracovní síla a také nabízená lokalita není zrovna ideální. Na vyčleněné stavební parcele hospodaří 101 sedláků, kteří vycítili příležitost k výhodnému prodeji. Za půdu o tržní ceně kolem kolem osmi eur za čtvereční metr požadují nemravných šedesát eur. Investor by ale musel vynaložit dalších 25 eur na zpřístupnění pozemku a ještě třináct eur (v přepočtu na čtvereční metr) by stály terénní úpravy, vyjmenovává minusy časopis Wirtschaftswoche. A protože BMW potřebuje alespoň 200 hektarů, přišel by jenom pozemek v Bavorsku minimálně na 200 milionů eur. Šance Bavorska se tak ve srovnání s městy v bývalé NDR (Schwerinem a Lipskem) jeví jako mizivé. „Náklady na koupi pozemku jsou v rámci celého projektu zanedbatelné, říká ale zastupitel Kosina, takže Bavorsko podle něj rozhodně není venku ze hry. Generální ředitel agentury Czechinvest Martin Jahn, za nejvážnějšího německého kandidáta považuje Lipsko.