Menu Zavřít

Nápadů jako šafránu

30. 4. 2002
Autor: Euro.cz

Internetové výkladní skříně partají zaostávají za možnostmi

Tolika profesionály a takovými možnostmi vizuální a modelové prezentace myšlenek oplývá česká politika, a přitom produkuje tak málo nápadů a fantazie. Webové stránky politických stran jsou kromě několika výjimek nudné a šedé. Kdyby mělo složení sněmovny po červnových volbách odrážet žebříček kvality předvolební nabídky stran na internetu, možná bychom žasli.
Například mimoparlamentní Strana za životní jistoty (SJŽ), proslavená kdysi předsedou chroustajícím chrousta, zřejmě ani o žádných volbách neví. Zatímco většina ostatních stran má mezi nabízenými šuplíky s informacemi alespoň okénko „Volby 2002“, v němž uvádí jména kandidátů, volební program, kalendář mítinků nebo diskusní články svých členů, SŽJ nic takového nezřídila.

Říp místo internetu.

Že si troufne ignorovat internet malá stranička, budiž, ale strana vládní? Rozeznat volební téma na webu České strany sociálně demokratické není snadné. Grafická přehlednost a jasný systém nikdy nebyl silnou stránkou výlohy ČSSD. Jako by nechtěně ilustrovala řevnivou „pluralitu“ uvnitř sebe sama. Pod malými písmenky vyvedeným sloganem „Člověk na prvním místě“ se volební aktuality ztrácejí v záplavě pozvánek, nesourodých citací politiků, tisku a zpráv z regionů. Seznam jmen kandidátů sice nechybí, ale volbami a volební kampaní internetová stránka špidlovců prostě nežije. Že by socialisté místo na budoucnost provázenou internetem sázeli na staročesky pojímané národní poutě na Říp?

Daňový hit.

Dobrého sluhu si z internetu naopak udělala Občanská demokratická strana. Její stránky připomínají vojenské tažení do Strakovy akademie, v němž není nic ponecháno náhodě. ODS vymyslela, a zejména výbornou formou nabízí šlágr, který u jiných partají nenajdeme: Stačí totiž kliknout na banner a otevře se napodobenina známého růžového formuláře daňového přiznání, ovšem jen se čtyřmi vyplnitelnými řádky: ilustrace slibu ODS, že v případě vítězství ve volbách zavede rovnou patnáctiprocentní daň. Aneb jak si srdce (hlas) drobného podnikatele získat jedním obrázkem a ušetřit tisícovku slov.
Jde o všechno, pochopili lidé v ODS. Proto nadčasové informace typu přihláška do strany včetně seznamu kandidátů ponechali na okraji pravidelně aktualizovaných stránek. Magnetem pro oči, středem přehledně členěné plochy na obrazovce, je seznam témat volební dekády a plejáda názorů stranických lídrů na ně. Pod jediným obrázkem, fotografií Václava Klause, najdeme anketu návštěvníků stránky na některé z nabízených řešení. Nic víc, aby se to voličům nepletlo.

Upovídaná koalice.

Se strohým stylem Klausovy modré armády kontrastuje webová výkladní skříň koalice. Úspěchu ve volbách chce dvojblok KDU-ČSL a US-DEU zřejmě dosáhnout kvantitou slov. Dojem koktejlu podtrhuje i kombinace protichůdných barev kampaně, teplých okrové s červenou a studené modré. Šuplíků přímo věnovaných volbám je deset. Ten, který obsahuje údaje o sponzorech, ovšem komicky zeje prázdnotou. Že by autoři nedomysleli, že to na voliče může působit i jinak než jako chvályhodná upřímnost? Pod ústředním heslem „Dáme věci do pořádku“ se trochu bezradně řadí nepřehledný pelmel původních článků koaličníků, citace komentářů z tisku, návrhy zákonů. Na výrazný nápad podobný daňovému přiznání ODS u koalice volič nenarazí – stránka jako by existovala jen z povinnosti.
Volební kampaň probíhá i na samostatných adresách lidovců a unionistů. Obě určitě dobře slouží jako věstník členským základnám, na voliče ale nemyslí: kalendář akcí je nepřehledně prošpikován partajními prohlášeními či diskusními články.

MMF24

Vitální závaží.

Lákavou vizitku si na internetu tradičně udržuje Občanská demokratická aliance. Poté, co ji čtyřkoalice odhodila jako zbytečné závaží, se ministrana Michaela Žantovského nezhroutila a alespoň na webu žije dál s pozoruhodnou vitalitou. Pozornost a následně i úsměv vzbudí webautomat, v němž zájemce projede slalomem otázek a odpovědí kolem dluhu ODA, přičemž v závěru je psí hlava neplatiče dluhů nasazena KDU-ČSL. Předvolební beznaděj někdejší vládní strany našla ventil v hořkém humoru, s nímž ODA organizuje svou bicyklovou Jízdu ODvAhy: „Také je vám z toho Šlouf? Tak se pojďte projet“.

Extremisté.

Republikáni Miroslava Sládka jsou skromní. Vládní program zveřejněný na stránkách regionálních sdružení této staronové partaje začíná skepticky: „Těchto několik vět by mělo stačit k orientaci občanů, kteří se o politiku jinak nezajímají,“ píše se v úvodu ani ne dvoustránkového textu. Naopak stejně přehlednou a nápaditou stránku jako zmíněná ODS má tradičně KSČM. Raději méně obsahu v úderné podobě než přehršle informací v rozplizlé omáčce – taková je její filozofie. Uprostřed nadčasových textů při okrajích figuruje devět aktuálních tematických bloků s ústředním heslem „S lidmi pro lidi“.
Až na výjimky málo využitá propagační příležitost. Takový je internet ve službách letošní volební kampaně našich politických subjektů.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).