Matěj Coufal a Eduard Herrmann se primárně zaměřují na vývoj výrobků, konkrétně na průmyslový nebo produktový design, se kterým jsou spjaty i ostatní disciplíny jako veřejný prostor, drobná architektura nebo animace. Hlavní je, aby byl výsledek smysluplný.
„Pokud nám něco nedává smysl, pak je existence projektu na tenkém ledě. Jestliže věříme v smysluplnost projektu a věříme ve zdárný výsledek, pak je jeho i náš život hodnotnější,“ vysvětluje Matěj Coufal (na titulním snímku vpravo). Nejčastějším klientem studia jsou výrobní společnosti, ale oslovit je může každý. „Vždy je to o diskuzi a společném posunování myšlenek dál. Snažíme se od začátku tvořit spokojenost jak naši, tak klienta a koncových zákazníků,“ doplňuje Eduard Herrmann.
Herrmann a Coufal obdrželi na soutěži Czech Grand Design cenu Designér roku, a to za více projektů zároveň. První z nich je projekt „Do It Yourself“ a spolupráce s Hornbachem, pro který navrhli kolekci dynamického osvětlení. „Toto osvětlení ale Hornbach neprodává. My jsme navrhli pouze návod. Každý si může světlo vyrobit vlastníma rukama a tím si k němu udělat vztah,“ popisuje Eduard Herrmann.
Dalším oceněným projektem byla kolekce skříní pro značku Futuro, u nichž oprášili roletková dvířka a vložili je do nového a současného kabátku. Posledním oceněným projektem jsou svítidla pro firmu Lucis. Jejich specifikem je polohovatelné svítidlo, díky němuž lze změnit úhel osvitu místnosti a tím i atmosféru v ní.
„Jakékoli ocenění je pro nás odpovědí, která říká, že jdeme správnou cestou. Cena Czech Grand Design není výjimkou. Jsme za ní vděční, přestože se primárně necítíme jako sběrači cen. Ocenění takovéhoto charakteru nám může pomoci především v našem pomyslném prvotním postavení vůči veřejnosti i klientům,“ dodává Coufal.
Ve dvou se to lépe táhne
Matěj Coufal a Eduard Herrmann studio založili kolem roku 2015, ještě při studiu na UMPRUM. „Škola nám dala hodně zkušeností, ale nejvíce pak samotná praxe, kterou jsme již při studiu společně aplikovali,“ říká Coufal. Pracovat ve dvou je podle něj těžké i lehké zároveň s tím, že jednotlivec nedokáže co tým.
„Samozřejmě se vždy neshodneme, ale vytvořili jsme si za těch pár let podobný pohled na věci i svět kolem nich. Takže v základu si rozumíme, a to stačí pro budování dobrého týmu. A právě ten tým je základ pro smysluplné výsledky. Ne každý chápe věci správně, a proto je důležité si neustále ověřovat a být otevřený novým i opačným názorům,“ vysvětluje Eduard Herrmann.
Jejich tvorba je typická svou organičností a dynamikou. „Nápady někdy padají jak hrušky po bouři a někdy je nemůžete najít, přestože jsou přímo před vámi. Uzrávání je důležité v každém případě. Nic se nesmí uspěchat, natož něco nové, něco prozatím v myšlenkách,“ popisuje dále Herrmann. Pro lepší uzrávání pak nejlépe pomáhá čas a diskuze. „Naše práce je totiž především o týmové práci a řešení nejrůznějších typů hlavolamů. Na to jsou samostatné jednotky krátké,“ upřesňuje druhý z partnerů.
Každý projekt je netradiční
Podle Eduarda Herrmanna nebere dvojice žádný projekt na lehkou váhu a pere se i se zdánlivě triviálními úkoly. Materiálově nejsou nijak omezení a jde spíše o princip přemýšlení, který vtisknou do projektu. „Jakmile pochopíme podstatu projektu, tak může být výsledek třeba i nemateriálový. My nejsme řemeslníci, kteří jsou profesionálové na určitý materiál. Jsme spíš zaměřeni na celkovou uchopitelnost výrobků, a proto je nejdůležitější pro nás dobrá orientace v kontextu, nadhled a jasná interpretace,“ vysvětluje Matěj Coufal. Musí tak chápat celek a propojovat další profesionály, aby byl výsledek co možná nejlepší.
V současnosti dokončili autorskou výstavu „Design In You“ do Jurkovičovy vily pro Moravskou galerii v Brně. Výstava tam bude na celý rok, takže se může jít kdokoli přijít podívat na nové návrhy a myšlenkové pochody týkající se převážně fenoménu DIY.
Mezi rozpracované projekty patří například exteriérová intervence na festival Concéntrico ve španělském městě Logroño nebo pojednání prostoru Designerie v rámci Designbloku 2021.
Coufal s Herrmannem také dokončují publikaci „Metr“ o fenoménu měřítek ve vztahu k navrhování, kterou bude vydávat nakladatelství UMPRUM. „Plánů máme dost, ale můžeme zmínit třeba náš osobní projekt DIY kitů. Rádi bychom nabídli koncovým zákazníkům předpřipravené produkty tak, aby si je mohli sami složit a zároveň nemuseli chodit po obchodech kupovat potřebný materiál,“ prozradil v závěru Coufal.